Asociace tvrdí, že uvádění cen zájezdů je naprosto v souladu se zákonem č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, který vůbec nenařizuje uvádět celkové ceny zájezdu. SOS s tímto názorem nesouhlasí a připomíná, že existují i jiné právní normy, které stanovují tuto povinnost. Ať už jde o zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele nebo zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ze kterých je odvoditelná povinnost uvádět ceny neklamavým způsobem a tak, aby nevzbuzovaly zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Hlavním předmětem kritiky SOS jak také porušování zákazu klamavé reklamy podle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy. Pokud chce CK cenu zvýšit na základě pohybu letištních tax a dalších příplatků, dává jí k tomu zákon (občanský zákoník č. 40/1964 Sb.) možnost v přesně stanové lhůtě před začátkem zájezdu.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC a celosvětové Consumers international. Za jednu ze svých priorit považuje sledování a podílení se na připravovaných změnách právní úpravy nejen v ČR, ale i v rámci ES. Proto důrazně odmítá tvrzení Asociace, že SOS neví o připravované evropské direktivě, která zakáže leteckým společnostem neuvádět ceny za přepravu bez příplatků. Nicméně jistě i Asociace ví, že i kdyby direktivu Evropský parlament v letošním roce schválil, budou mít státy Evropské unie ještě další přechodné období na to, aby ji zanesly do své legislativy. „ I na základě toho není možné dnes tvrdit, že vše je s ohledem na přípravu směrnice vyřešeno,“ zdůrazňuje mluvčí SOS Ivana Picková. Navíc, již ze stávajícího znění českých právních předpisů lze dovozovat obecnou právní povinnost všech podnikatelů působících na našem území uvádět ceny zboží a služeb jako ceny reálné a úplné. Nařízení EK, které by upravovalo tuto povinnost pouze u leteckých dopravců by pochopitelně postihlo pouze tento omezený segment trhu a nevztahovalo by se na služby poskytované cestovními kancelářemi ani na služby poskytované v jiných oblastech trhu.
Jak je vidět z příkladů některých českých CK, i dnes je možné nabízet spotřebitelům zájezdy s konečnou cenou, jakkoliv kvůli tomu mohou být tyto CK v soutěži o zákazníka znevýhodněny. Navíc příklady řady velkých evropských cestovních kanceláří ze sousedních zemí (zejména Německa a Rakouska) hovoří o tom, že jde o nechtěné specifikum českého trhu.“ Asociace údajně déle než rok pracuje za zavedení jednotného způsobu prezentace ceny zájezdu. Je bohužel ovšem pravdou, že SOS dosud žádný návrh, jak to udělat, od Asociace nezaznamenalo. Očekáváme tedy, že v zájmu skutečného řešení současné situace Asociace předloží konkrétní návrh, například formou legislativní úpravy nebo úsilím o sjednocení přístupu k informování spotřebitelů minimálně členy Asociace, který by směřoval k odstranění výkladové nejistoty mezi cestovními kancelářemi a agenturami. SOS se bude i nadále snažit dosáhnout toho, aby čeští spotřebitelé dostávali v katalozích úplné a konečné informace o ceně zájezdu. Byť to stále SOS považuje za krajní řešení, nemůže v rámci úsilí o sjednocení výkladové praxe vyloučit ani podání žaloby na některou cestovní kancelář.