SkyEurope pod tlakem: Začneme hrát fér

Na trhu letenek se schyluje k velké změně. Společnost SkyEurope slíbila, že přestane uvádět ceny letenek bez letištních poplatků a dalších povinných příplatků. Dle svého vyjádření “Chce hrát fér” (Mf Dnes, 19. 2. 2008).

Sdílet

Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu společně s SOS – Sdružením obrany spotřebitelů, o.s. vedou v této věci proti společnosti SkyEurope již od roku 2006 soudní spor. Žaloba je nyní projednávána odvolací instancí – Vrchním soudem v Praze.

SkyEurope doposud ve sporu hájila stanovisko, že:

  1. Uvádění cen letenek bez povinných poplatků není klamavou reklamou, ale nadsázkou;
  2. Tato praktika nemůže způsobit újmu spotřebitelům ani konkurentům, kteří uvádějí kompletní ceny;
  3. Uvádění cen s poplatky je nemožné;
  4. SkyEurope činí vše, aby usnadnila spotřebitelům orientaci v cenách.

Jedná se tedy o dramatickou změnu postoje. Právník programu GARDE Filip Gregor k tomu uvádí: “Rozhodnutí společnosti SkyEurope vítáme. Je to něco úplně jiného, než co jsme doposud od ní slyšeli v soudní síni. Za těchto podmínek můžeme jednat o smíru.”

SOS i Ekologický právní servis pevně věří, že toto prohlášení leteckého přepravce bude brzy naplněno. Stále se totiž na internetových stránkách www.skyeurope.com většina cen letenek uvádí bez zmíněných poplatků. Pokud pak svému slibu dostojí i ČSA, které chtějí k uvádění úplných cen letenek přistoupit během několika týdnů, bude to pro spotřebitele znamenat velký posun k lepšímu. Zároveň tím zesílí tlak na další letecké přepravce, kteří ceny včetně poplatků ještě neuvádějí. „A nejen na ně, předpokládáme, že by tato pozitivní změna obchodní praxe leteckých společností měla mít dopad i na chování cestovních kanceláří. Odpadne jim totiž hlavní argument, kterým obhajují svoje neúplné ceny zájezdů.“ říká právník SOS Jan Šulc. SOS vede v této věci soudní spor s cestovní kanceláří Exim Tours.

Otázka vyčleňování povinných poplatků z cen letenek je řešena i na Unijní úrovni. Evropský Parlament projednává nařízení, které by mělo tuto praxi explicitně zakázat. Přijetí tohoto nařízení však není nezbytně nutné – dle komisařky pro spotřebitelské záležitosti Megleny Kunevy je uvádění neúplných cen klamáním spotřebitele, tedy protiprávním jednáním.

Meglena Kuneva nechala v listopadu 2007 provést průzkum 400 internetových stránek leteckých přepravců v 15 zemích Unie. Více než 50 % z nich bylo v rozporu s evropským právem – nejčastějším problémem bylo právě uvádění cen bez “poplatků”.

Kuneva po dohodě s dozorovými orgány jednotlivých členských států dala leteckým společnostem čtyři měsíce na nápravu. Tato lhůta má vypršet právě nyní – koncem února. Kuneva nastínila, co se má dít poté: “… po vypršení lhůty se nebudu zdráhat zahájit právní řízení s těmi, kteří budou dále trvat na porušování zákonů.”

Společnost SkyEurope tak bude muset zřejmě hrát fér, ať již chce či nechce.

SkyEurope inzeruje ceny letenek za 1,– Kč, v minulosti je nabízela i za minus 10 Kč. V průběhu rezervace však cena narůstá o stovky korun. Pro spotřebitele je v takové situaci složité porovnat konkurenční nabídky – každá společnost si pod kolonku povinných „tax a poplatků” vyčleňuje něco jiného. Tím trpí jak spotřebitel, tak soutěžní prostředí.

Praxe na českém trhu není jednotná. Ceny bez poplatků uvádí někteří jiní letečtí přepravci včetně ČSA, zatímco jiní se této praxi vyhýbají. V oblasti železniční či autobusové dopravy se tato praxe nevyskytuje. Ve většině zemí západní Evropy byly tyto praktiky vymýceny – a to buď přijetím speciálního zákona, jako např. v Rakousku, nebo důsledným uplatňováním stávající legislativy, která odpovídá české zákonné úpravě – např. ve Velké Británii, nebo se tato praktika nikdy nerozšířila. Naopak v jižní a východní Evropě letečtí přepravci používají obdobné praktiky jako v České republice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).