Od 1. ledna 2001 nabyla účinnosti novela Občanského zákoníku 40/1964 Sb., která implementuje z evropské směrnice o uzavírání smluv na dálku 97/7/ES i informační povinnost internetových obchodů. SOS provádělo testy jejího plnění v březnu a září 2001 a následně i v červenci 2003. Výsledky ukázaly významné nedostatky v dodržování zákona.
Na přelomu února a března 2004 SOS test zopakovalo na vzorku 100 internetových obchodů. Test se zaměřil na poskytování nejzákladnějších informací před uzavřením smlouvy (adresa, IČ, poučení o možnosti odstoupení), jež musí být podle platné legislativy zveřejňovány. Dalším kritériem byla absence zavádějících informací o délce záruky. Výsledky jsou následující: • o své adrese informovalo předem spotřebitele 97 % obchodů; • další základní identifikační údaj, kterým je IČ, poskytlo 70 % obchodů; • pouze 58 % z nich správně informovalo předem o právu spotřebitele na odstoupení od smlouvy; • 12 % obchodů klamavě informovalo o délce záruční doby; • všechny čtyři testované informace spotřebitelům správně poskytuje 44 % obchodů.
Přestože proti předchozím testům lze hovořit o zlepšení, nynější stav, kdy 56 % prodávajících neplní své povinnosti, za uspokojující rozhodně považovat nemůžeme a na dlouhodobě přetrvávající problém jsme již upozornili představitele České obchodní inspekce,
uvedl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS a dodal: Ukazuje se, že v některých případech prodávající o svých povinnostech jednoduše neví, nebo si neuvědomují, že již skončilo přechodné období, ve kterém bylo možné prodávat zboží ještě s šestiměsíční záruční dobou. Proto SOS dál pokračuje v osvětě a organizuje odborné semináře pro prodávající, aby mohli uvést své obchody do souladu se zákonem.
Postih státním dozorovým orgánem může v uvedeném případě činit až 1 000 000 Kč. Text Závěrečné zprávy provedeného testu včetně podrobných výsledků i přesného popisu výběru obchodů i metodiky testování jsou k dispozici na internetovém serveru Svět spotřebitelů, provozovaném SOS na adrese www.spotrebitele.info.