Průzkum mezi podnikateli: Nevíme, jak elektronicky podat daňové přiznání

Průzkum mezi zákazníky společnosti Aktis ukázal, že podnikatelé nevědí, jak příslušnému finančnímu úřadu elektronicky doručit přiznání k dani z příjmu. Z odpovědí na telefonické dotazování navíc vyplynulo, že podnikatelé často o možnosti podat přiznání k dani z příjmu elektronicky vůbec nevědí.

Sdílet

Velkým problémem je také použití elektronického podpisu, který je pro internetovou komunikaci s úřady nezbytný. Celých 92 % podnikatelů neví, jak elektronický podpis funguje, kde ho získat a jak použít. O možnosti podat letos přiznání k dani z příjmu prostřednictvím internetu sice vím, ale protože netuším, jak použít elektronický podpis, doručí naše účetní tiskopisy do podatelny klasickou cestou, říká Kateřina Bariová, podnikatelka z Pardubic.

Zástupci z řad podnikatelů také kritizovali složitou internetovou adresu pro elektronické podání; podle podnikatelů si ji nelze zapamatovat (http://adis.mfcr.cz/…o/uvodni.htm). Na internetové stránky elektronického podávání k daním z příjmu se lze sice dostat přes portál Ministerstva financí, ale o této možnosti 93 % podnikatelů vůbec nevědělo. Uvítala bych nějakou jednoduchou adresu typu www.podejtepriznani.cz nebo nějakou podobnou doménu, doplňuje Kateřina Bariová.

Možnosti elektronického podání daňového přiznání jsou navíc stále omezené, protože v případě uplatnění některé z nezdanitelných částí (podle § 15, zákona o daních z příjmu, uplatňuje ji většina poplatníků) musí podnikatel potvrzení (například o studiu nebo rodného listu narozeného dítěte) odevzdat fyzicky na finančním úřadě. Podle respondentů je tak možnost elektronického podání přiznání k dani z příjmu zatím pouze pro technicky zdatné a informované poplatníky.

Společnost Aktis průzkum provedla z důvodu vlastního hodnocení implementace nových funkcí ekonomických systémů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).