Zákoník práce a bezpečnostní normy povolují nasazení strojvedoucích do přesčasové práce v rozsahu 150 hodin na osobu a rok – přičemž průměrná přesčasová doba se u strojvedoucích ČD pohybuje hluboko pod touto hranicí – a to ve výši přibližně 90 hodin na osobu a rok. Řada strojvedoucích navíc přesčasovou práci vítá a preferuje jako cestu vedoucí ke zvýšení příjmů za vykonanou práci.
Zákoník práce umožňuje také přesčasovou práci v rozsahu vyšším než 150 hodin na osobu a rok. Ta je možná v případě souhlasu daného strojvedoucího – a vychází čistě z dobrovolného jeho rozhodnutí. K přesčasové práci nad 150 hodin ročně strojvedoucí nikdo nenutí – pokud ji zcela v souladu se zákoníkem práce odmítnou je do služby nasazen jiný strojvedoucí – samozřejmě bez jakýchkoli postihů.
Přesčasová práce strojvedoucích také nemá žádný vliv na bezpečnost železničního provozu. České dráhy umožňují strojvedoucím přesčasovou práci pouze do té míry, aby vždy byla dodržena pravidla bezpečnosti, strojvedoucí měli dostatek času na odpočinek a vždy byla zajištěna bezpečnost železniční dopravy.
Charakter provozu Českých drah, který je dán jeho nepřetržitostí, vždy bude do určité míry vyžadovat přesčasovou práci. Ta je ale zcela v mezích příslušných předpisů.
Přestože počet strojvedoucích odpovídá realizovaným výkonům, přijímají v návaznosti na výrazně rostoucí zájem o železniční dopravu České dráhy další strojvedoucí a spolupracují na tomto také například s odbornými školami.
Aleš Ondrůj
Tiskový mluvčí Českých drah, a. s.