Na spotřebitele se zejména před Vánocemi ze všech médií valí intenzivní reklamní kampaně poskytovatelů spotřebitelských úvěrů. Reklamními triky jako „Dopřejte si bohaté Vánoce“ nebo „Proč čekat, až na to našetříte“ a apely na rychlost vyřízení úvěru svádí spotřebitele k životu na dluh. Prezentované nízké splátky jsou ale často uváděné bez zásadních informací jako počet splátek a částka, o kterou spotřebitel svou půjčku „přeplatí“.
SOS považuje za nezodpovědné dávat nabídku spotřebitelských úvěrů do přímé souvislosti s předvánočními nákupy. Úvěry na dárky obecně patří mezi nezdravé úvěry, které pak způsobují nejvíce problémů se splácením. „Spotřebitelé jsou nyní více zranitelní, protože v předvánoční euforii mnohdy nedomýšlí jednotlivé nabídky do důsledků. Úvěr 20.000 Kč na bohatší Vánoce se splátkou jen 500 Kč zní určitě lákavě, ale klient se uváže ke splácení bohatého Ježíška po dobu pěti let. Pak je nezbytná velmi pevná vůle, aby vydržel splácet. Navíc stačí jen malá komplikace a penále, případně i náklady související s exekucí se mohou vyšplhat na mnohonásobek půjčené částky a řádně zkomplikovat lidem život,“ varuje předseda SOS David Šmejkal.
Poskytovatelé spotřebitelských úvěrů mají povinnost ze zákona informovat o výši ukazatele RPSN, který spotřebiteli odkrývá skutečnou výši vynaložených nákladů za období jednoho roku. Tu však mnohdy neplní vůbec, či často velmi netransparentním způsobem (např. používají příliš malé písmo či uvádí pouze „RPSN od“). Pokud RPSN chybí, mohou se spotřebitelé obrátit na Českou obchodní inspekci nebo SOS.