Registrační pokladny budou muset podle nového zákona používat osoby podnikající na základě živnostenského oprávnění v oboru maloobchodu a hostinské činnosti. Veřejnost bude viditelným způsobem v pokladním místě upozorněna na obchodníkovu povinnost vydat za provedenou platbu pokladní blok z registrační pokladny. Kontrolu používání registračních pokladen budou provádět finanční a celní úřady, živnostenské úřady a Česká obchodní inspekce.
V rámci novely zákona o dani z příjmu je připravena daňová podpora pořízení registračních pokladen. Ta spočívá v poskytnutí slevy na dani při jejím pořízení nebo technickém zhodnocení. Toto opatření uleví podnikatelům při zavádění registračních pokladen do praxe.
Účinnost zákona o registračních pokladnách je od 1. července 2005 a vlastní povinnost evidence plateb na registrační pokladně bude pro povinné subjekty platit až od 1.ledna 2007. Pokud však obchodník již používá jakoukoliv elektronickou pokladnu, bude povinen od účinnosti zákona informovat vývěskou zákazníka, že je povinen vydat za provedenou platbu doklad o prodeji.