Z průzkumu Atradius mezi 600 firmami v šesti evropských zemích vyplynulo, že 24 % z nich se v roce 2007 dotkly extrémní klimatické události. Nejčastější byl vliv:
- záplavy (36 %)
- bouřky (33 %)
- horka (26,5 %)
(bylo možno více odpovědí)
Pouze 8 % firem označilo řádění přírodních živlů za pozitivní impuls jejich podnikání (především vyšší obrat, poptávka, větší publicita, zisky…), naopak pro pětinu (21 %) se jednalo o zásah negativní.
- vyšší celkové náklady (51 %)
- pokles obratu (43 %)
- poškození budov, majetku (20 %)
- pokles produktivity (19 %)
- mimořádné náklady (19 %)
- nižší zisk (19 %)
Ukázalo se, že dvě z pěti firem se rozhodly po zkušenosti s klimatickými vlivy učinit kroky do budoucna, aby dopady nebyly tak velké. 27 % se rozhodlo pro odpovídající pojištění, 23 % pro přípravu plánu krizového vývoje. Devět procent dotázaných se vlivem zkušeností rozhodlo rozšířit množství dodavatelů, aby se nedostalo do druhotné výrobní neschopnosti. „Pro podnikatele je informace o tom, na kolik je jeho odběratel zajištěn pro nenadálé události velmi cenná. Pokud například přívalový déšť zastaví jeho provoz, pravděpodobně se dostane do finanční tísně a hrozí nezaplacení vzniklých pohledávek,“ říká Robert ČapkaAtradius Credit Insurance N.V., organizační složka, ředitel Atradius pro Českou republiku.
Na dotaz, zda si firmy myslí, že se jich v následujících 10 letech dotknou klimatické okolnosti, odpovědělo 41 % „ano“ a 59 % „ne“. „Aniž bych spekuloval, kolik procent společností riziko přehlíží, protože jim se přece „tohle nemůže stát“, není riziko, že jedna firma z oněch 41 % bude vaším odběratelem a bude u ní ležet faktura k proplacení, nijak malé,“ dodává Čapka.
* Průzkum pro Atradius Credit Insurance N.V. provedla agentura Heliview Research v lednu 2008. Dotazování probíhalo u 602 společností z různých oborů a s různým obratem v šesti zemích – Belgie, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Velká Británie.