Zástupci banky to dnes oznámili na tiskové konferenci. V tomto dokumentu dobrovolně vyhlašujeme vlastní standardy bankovních služeb pro naše klienty z řad občanů. Naším záměrem je umožnit klientům, aby předem věděli, jaké obsluhy by se jim v České spořitelně mělo dostat; aby ještě lépe rozuměli základním bankovním službám a aby mohli naše služby a produkty bezpečně používat ke své plné spokojenosti,
konstatoval Martin Škopek, člen představenstva a náměstek generálního ředitele České spořitelny.
Kodex se zabývá využíváním základních bankovních služeb a produktů, zejména základních typů běžných účtů; vkladových účtů; platebního styku; platebních karet a úvěrů (včetně kreditních karet). Kodex se nezabývá službami pro právnické osoby (podnikatelské subjekty, neziskové organizace, veřejný sektor, apod.), protože tito klienti mají odlišné potřeby než občané.
Kodex vznikl po diskusi s našimi klienty. S tím, jak se budou měnit požadavky klientů, bude se vyvíjet i tento dokument. Na dalším zkvalitňování služeb pro klienty budeme pravidelně spolupracovat se spotřebitelskými organizacemi, Českou bankovní asociací, Ministerstvem financí ČR, dozorovými orgány a zástupci Parlamentu ČR,
uvedl Martin Škopek.
Práce na Kodexu zahájila Česká spořitelna již v létě letošního roku. Určitou dobu si vyžádalo samotné sepsání Kodexu, Česká spořitelna vycházela přitom ze zkušeností nejúspěšnějších bank v EU a USA. Následovalo „testování“ Kodexu u klientů. Česká spořitelna chtěla znát názory svých klientů i spotřebitelských organizací – Sdružení českých spotřebitelů a Sdružení obrany spotřebitelů ČR – před uvedením Kodexu v platnost. Drtivou většinu jejich připomínek banka do Kodexu zapracovala s tím, že k bodům, které nebylo možné z nejrůznějších, zejména technických, důvodů zapracovat nyní, se Česká spořitelna vrátí v polovině roku 2006.
Česká spořitelna požádala o stanovisko ke svému Kodexu také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Některá ustanovení Kodexu tak mohou v budoucnu být ještě upravena na základě doporučení ÚOHS.
Česká spořitelna se zároveň hlásí k dodržování všech bodů Kodexu chování mezi bankami a klienty, který vydává Česká bankovní asociace (Standard ČBA č. 19/2005). Ve svém vlastním kodexu se pak Česká spořitelna zavazuje zajišťovat pro klienty ještě příznivější podmínky služeb, než požaduje kodex České bankovní asociace. Jestliže by se ustanovení těchto dvou dokumentů dostala někdy v budoucnu do rozporu, bude se Česká spořitelna řídit tím z nich, které bude příznivější pro její klienty.
Kodex bude již od 7. prosince 2005 k dispozici na internetových stránkách www.csas.cz . Od ledna 2006 bude k dispozici i na pobočkách v tištěné podobě.