Na SOS – Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. se obrací stále více nespokojených cestujících, kteří vyjadřují nesouhlas s tím, že roční kupon na pražskou hromadnou dopravu je vázán na pořízení karty opencard bez jakékoli alternativy a aniž by byla nejdříve odzkoušena funkčnost systému v praxi na méně významném jízdném, než je roční kupon. Také poukazují na některá sporná ustanovení v podmínkách pro vydávání a využívání karty opencard (dále jen „podmínky“), které jsou nedílnou součástí žádosti o vydání karty.
S prvním sporným bodem se cestující setkají již při vyplňování žádosti o vydání karty, na které je automatický souhlas cestujícího se zasíláním obchodních sdělení týkajících se systému opencard, aniž by měl cestující na výběr zvolit ano/ne. Pokud cestující si nepřeje takovéto zasílání, doporučujeme přeškrtnout toto ustanovení a tím vyjádřit nesouhlas,
doporučuje právník SOS Jiří Žůrek.
Podmínky obsahují navíc některá další problematická ustanovení. Například omezení odpovědnosti za škodu vzniklou porušením povinností podle podmínek na částku Kč 5 000,–, což není v souladu s platnou legislativou upravující náhradu škody a uživatelům karty doporučujeme žádat náhradu škody v plném rozsahu podle platné legislativy,
dodává právník SOS.
„Za velmi sporné považuje SOS – Sdružení obrany spotřebitelů ustanovení o právu opencard nevydat. V podmínkách se tvrdí, že správce je oprávněn nevydat kartu, a to i bez udání důvodu. S ohledem na to, že lidé žijící či pracující v Praze, kteří si chtějí pořídit roční kupon, nemají jinou alternativu, považuje SOS tuto podmínku za naprosto neudržitelnou,“
dodává mluvčí SOS Ivana Picková.
Z těchto důvodů se SOS obrátilo dopisem na pražský magistrát s připomínkami k danému projektu.