Hlavní navigace

Obchodníci chtějí více informací o Jednotné evropské platební zóně

Nedávná studie společnosti MasterCard odhalila postoje obchodníků k Jednotné evropské platební zóně (SEPA). Více než polovina oslovených obchodníků je přesvědčena, že zavedení SEPA bude mít na jejich obchodní činnost pozitivní vliv.

Sdílet

Praha, 22. března 2007 – Z nového průzkumu společnosti MasterCard vyplynulo, že 80 % evropských držitelů debetních karet chce používat svou debetní kartu kdekoli v Evropě stejným způsobem jako ve své zemi. Budoucí výhody plynoucí ze zavedení Jednotné evropské platební zóny (SEPA – Single Euro Payments Area) však mnozí z nich zatím neznají.

Do studie se zapojilo 180 velkých, středních a malých maloobchodních firem společně s 3 000 držiteli debetních karet z Belgie, Francie, Německa, Nizozemska, Polska a Velké Británie. Jejím hlavním zjištěním je fakt, že pouze 16 % obchodníků někdy slyšelo o SEPA.

Od 1. ledna 2008 musí držitelé debetních karet v rámci SEPA obdržet platební karty, které jim umožní provádět platby za stejných základních podmínek bez ohledu na to, kde se momentálně nacházejí.

„Očekáváme, že SEPA povede k harmonizaci platebního styku. Následkem vyšší míry konkurence dojde k rozšíření nabízených služeb finančních institucí,“ uvedla ve svém prohlášení jedna z velkých holandských maloobchodních fi­rem.

Poté, co byli respondenti informováni o SEPA, je více než polovina z nich (52 %) přesvědčena, že tato zóna bude mít pozitivní dopad na jejich obchodní činnost. 37 % obchodníků se ale obává, že zóna SEPA nebude mít žádný efekt. Menšina respondentů (4 %) si dokonce myslí, že SEPA bude mít na jejich obchodní činnost negativní vliv.

Javier Perez, prezident společnosti MasterCard Europe, řekl: „Náš průzkum ukázal, že spotřebitelé chtějí mít možnost používat své debetní karty kdekoli v Evropě stejným způsobem jako doma – a právě SEPA jim to během necelého roku umožní. Ještě předtím je nutné informovat obchodníky v rámci Evropy o potenciálních výhodách SEPA pro jejich obchodní činnost. Podle naší studie si obchodníci myslí, že hlavním zdrojem informací o této problematice budou banky. Proto musíme učinit vše, co je v našich silách, abychom naše partnerské banky maximálně informovali o všech výhodách SEPA pro obchodníky, spotřebitele i pro odvětví platebního styku."

Výhody SEPA

Po objasnění pojmu SEPA se obchodníci domnívají, že většina výhod SEPA bude spojená se snížením nákladů. Obchodníci očekávají, že se sníží poplatky za transakce (48 %), že bude k dispozici větší výběr poskytovatelů (43 %) a že díky tomu dojde ke snížení konečných nákladů (42 %).

Téměř polovina (47 %) respondentů se domnívá, že v důsledku zavedení SEPA bude více evropských spotřebitelů platit v zahraničí debetní kartou, což by mohlo zvýšit příjmy obchodníků. Tento názor zastávají nejvíce obchodníci z Polska (67 %) a Nizozemska (63 %).

Náklady na hotovost – transparentní porovnání platby kartou a hotovostní platby

„Jsem pro používání debetních karet, protože představují moderní platební prostředek. Hotovost je čím dál tím nákladnější v důsledku výdajů spojených s jejím výběrem a správou,“ komentoval situaci jeden z velkých francouzských obchodníků.

Průzkum společnosti MasterCard dále ukazuje, jak obchodníci vnímají hodnotu debetních karet a výhody, které jim z jejich akceptace karet plynou. Většina obchodníků (82 %) říká, že pro jejich firmu je nesmírně důležitá záruka platby. Klíčový význam má pro ně také snížení rizika krádeží a vloupání. Někteří z oslovených jsou ale stále přesvědčeni, že debetní karty jsou pro jejich firmu nákladnou záležitostí a doufají, že zavedení SEPA sníží poplatky za jejich používání. V tomto smyslu se během studie spontánně vyjádřilo 17 % respondentů.

To, že obchodníci stále nahlížejí na hotovost jako na lepší variantu (49 %) v porovnání s debetními kartami (29 %), je často způsobeno nedostatkem transparentnosti a schopnosti obchodníka přesně identifikovat všechny skryté náklady spojené s hotovostí (náklady na přepravu a manipulaci, podvody, krádeže, poplatky za zúčtování). Pouze málo velkých obchodních firem má opravdu dobrý přehled o skutečných nákladech hotovosti v rámci jejich organizace. Oproti tomu jsou náklady spojené s debetními kartami podstatně průkaznější a na výpisech z účtu jsou zřetelně rozepsány. Důkazem toho je velmi nízký počet obchodníků, kteří mají pocit, že transparentnost nákladů spojených s debetními kartami je nedostatečná (27 %).

Požadavky obchodníků na nové prostředí SEPA

Bez ohledu na to, že obchodníci považují debetní karty za bezpečnější než hotovost, by většina obchodníků (67 %) ráda prostřednictvím SEPA dosáhla vyšší úrovně jejich bezpečnosti. Dalších pět výhod, které obchodníci očekávají od zavedení SEPA, se soustřeďuje na větší škálu programů podpory debetních karet a na nové funkce produktu. Obchodníci očekávají, že dojde ke zvýšení rychlosti drobných transakcí (56 %), budou uvedeny nové programy podpory a věrnostní programy pro držitele debetních karet (44 %) a že dojde také k uvedení nových služeb v oblasti získávání dat (29 %).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).