Obavy z internetu brání lidem nakupovat online

Spotřebitelé požadují větší ochranu na internetu

Sdílet

Praha, 18. října 2004 – Navzdory rostoucí popularitě internetu se čeští spotřebitelé stále zdráhají platit on-line, neboť se obávají zneužití čísla své karty. Právě nedostatek důvěry spotřebitelů je největší překážkou masivního rozvoje elektronického obchodu v České republice. Tento problém ovšem trápí držitele karet i v těch nejrozvinutějších evropských zemích, jako je například Velká Británie, kde je používání karet ve srovnání s Českou republikou nesrovnatelně vyš­ší.

Podle průzkumu, který letos provedla asociace Visa International ve spolupráci s psycholožkou dr. Cynthií McVeyovou, každý pátý anglický uživatel internetu (20 %) nikdy neuskutečnil on-line nákup a z těch, kteří na internetu nakupují, si většina (69 %) myslí, že elektroničtí obchodníci by měli dělat více pro bezpečnost transakcí.

Dokonce i stávající uživatelé internetu, kteří on-line nakupují, mají obavy o bezpečnost plateb a každý pátý se k nákupu po internetu uchyluje jako k poslední možnosti (19 %). Více než polovina respondentů (58 %) přiznala, že příčinou jejich zdrženlivosti je „iracionální strach“ z internetu. Tento názor potvrzuje i skutečnost, že ačkoli naprostá většina uživatelů internetu (68 %) má obavy se sdělování údajů o bankovní kartě, pouhých 15 procent zná někoho, jehož platební údaje byly při nakupování online zneužity.

Uživatelé internetu se domnívají, že tento „iracionální strach“ může být překonán lepší ochranou a zvýšenou bezpečností a více než polovina (58 %) si myslí, že když bude nakupování dobře zabezpečené, začnou tyto služby více využívat. Naprostá většina (83%) si myslí, že by mělo být vyvinuto větší úsilí směrem ke standardizaci, aby bylo zřetelné, které webové stránky jsou bezpečné pro nákup. Třetina pak volá po ochraně heslem.

Dr. Cynthia McVeyová, psycholožka z univerzity v Glasgow, vysvětluje: Pro strach ze zneužití neexistuje žádný reálný základ. Strach z nakupování na webu je ve skutečnosti strach z počítačové techniky a odráží se v něm i obecný strach z neznáma. Pokud se k těmto bojácným bude přistupovat správně a budou jim kontinuálně poskytovány rady, pak je bude možné přesvědčit, že nakupování po webu je zábavné, bezpečné a snadné.

Tato zjištění pocházejí ze zprávy o chování britských uživatelů internetu, která byla vypracována u příležitosti spuštění nové služby, která zvyšuje bezpečnost karetních transakcí. Tato služba má název Verified by Visa a každou internetovou transakci musí uživatel autorizovat zadáním hesla. Obchodníci, kteří si tuto službu objednají, garantují svým zákazníkům zvýšenou ochranu při používání karet Visa online. V České republice je služba Verified by Visa v současné době již některými obchodníky implementována a její obliba vzrůstá s tím, jak si uživatelé uvědomují přínosy z vyšší ochrany karet.

Co je Verified by Visa?

Verified by Visa (VbV) je služba, která poskytuje spotřebitelům vyšší bezpečnost při nakupování na internetu. Její výhody lze shrnout do několika bodů:

  • Tato služba vyžaduje po držiteli karty, aby zadal své osobní heslo, stejně jako při výběru z bankomatu zadává PIN. Tím, že držitel karty bude muset prokázat svou totožnost, se výrazně sníží objem podvodných transakcí.
  • Číslo platební karty se zadává do okna, ke kterému obchodník nemá přístup. Možnost jeho zneužití je tímto způsobem zcela vyloučena.
  • Obchodníka musí pro tuto službu certifikovat jeho banka. Tím je zajištěna identita i důvěryhodnost obchodníka, takže se držitel karty nemusí bát, že se jedná o podvod.

Internetoví obchodníci, kteří si službu objednají, budou profitovat z výrazně sníženého objemu reklamovaných transakcí. Předpokládá se, že by se jejich objem měl snížit až o 80%.

Elektronický obchod v České republice

Elektronický obchod stále představuje jen malé procento karetních transakcí uskutečněných v České republice, nicméně rapidně se rozvíjí a stále více Čechů je ochotno připojit se k internetové revoluci, jež se přehnala světem.

Celková hodnota internetových transakcí se za první čtvrtletí roku 2004 oproti stejnému období roku 2003 zdvojnásobila. Za tu dobu utratili čeští držitelé karet Visa po internetu více než 75 milionů Kč. Nejoblíbenější je nakupování po internetu v anglických obchodech, kde čeští držitelé karet Visa utratili za první tři měsíce roku 2004 přes 25 milionů Kč.

Viceprezident Visa EU Hugo Bottellier uvedl: Nakupování na internetu je rostoucí fenomén, avšak i pravidelní uživatelé internetu potřebují vyšší jistotu, že jejich transakce budou bezpečné. S větší mírou ochrany, již poskytují heslem chráněné systémy, jako je například Verified by Visa, si mohou být uživatelé internetu jisti, že jejich karta bude použita pouze s jejich autorizací. To by mělo pomoci eliminovat značný objem podvodných transakcí, k nimž na internetu dochází, a mělo by být dalším krokem k tomu, aby se z internetu stala bezpečná zóna pro nakupování.

Kde je možné systém použít?

Systém Verified by Visa je rozšířen ve Spojených státech a pro evropské prodejce je dostupný od dubna 2002. Dosud jej přijalo 80 procent amerických bank a rychle postupuje i jeho zavádění v Evropě – momentálně jej nabízí přes 10 000 prodejců a celkem 104 bank. V České republice tuto službu nabízejí tři banky a celá řada obchodníků jako například Software602, Discovery Travel, Kosmas, Čedok a všechny specializované stránky společnosti Internet Mall, která sdružuje 17 internetových obchodů.

Zásady pro nakupování na internetu

Chystáte-li se nakupovat v internetovém obchodě, který dosud nenabízí systém Verified by Visa, je dobré postupovat podle následujících kroků:

  • Zkontrolujte si, že vaše osobní údaje budou před odesláním zašifrovány. V dolním levém rohu prohlížeče by se vám měl zobrazit zámek nebo klíč a adresa by měla začínat https:// , nikoliv pouze http://
  • Nakupujte jen u prodejců, které znáte, anebo si o nich před nákupem zjistěte nějaké informace, abyste věděli, zda jsou spolehliví a solidní
  • Transakce na internetu si zapisujte, včetně adresy obchodu. Mnoho on-line obchodů zasílá klientům e-mail se shrnutím objednávky. Tyto e-maily si uložte.
  • Než provedete platbu, seznamte se s podmínkami dodání a reklamace – ty by měly být uvedeny na domovské stránce prodejce. Zjistěte si, zda lze zboží, se kterým jste nespokojeni, zaslat zpět a zda při reklamaci dostanete zpět peníze či možnost nakoupit jiné zboží.
  • Domovská stránka prodejce by měla obsahovat informace o způsobu dodání, cenách za poštovné, přijímaných platbách a daních.
  • Vyhledejte si telefonní číslo nebo e-mailovou adresu prodejce a ty si poznamenejte, abyste je mohli využít v případě dotazů.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).