Spotřebitelé získávají při mimosoudním řešení sporu několik výhod. Především jde o výraznou časovou i finanční úsporu. Jednání je totiž limitováno dvěma, maximálně třemi měsíci a v prvních dvou fázích je bezplatné. Ve srovnání se soudní pří, která vyžaduje nejen platby za advokáta a poplatek při podání žaloby je mimosoudní řízení v prvních dvou fázích bezplatné, až pokud dojde spor do rozhodčího řízení, platí navrhovatel 3 procenta z hodnoty předmětu sporu, minimálně pak 800 Kč.
Jedinou překážkou, s níž by se spotřebitelé mohli setkat, je dobrovolná ochota i druhé strany sporu se mimosoudního jednání zúčastnit. Ale až na výjimky si podnikatelé uvědomují , že i v zájmu dobrých vztahů se zákazníkem taková možnost stojí za úvahu.
Prozatím žádný spor, s nímž se na nás spotřebitelé obrátili, nedospěl do fáze rozhodčího řízení. Několik se jich řeší s pomocí mediátora a zhruba pět desítek bylo dokončeno už na kontaktním místě,
shrnuje mluvčí SOS Ivana Picková.
Nejčastější problémy, které řešilo SOS na svých pěti kontaktních místech po celé republice jsou spojené se zamítnutou reklamací. To odpovídá také statistickým výstupům za několik předcházejících let,
doplňuje právník SOS Petr Janský. Nejčastěji mívají už dlouhá léta spotřebitelé problémy s neuznanou reklamací, i když bývá evidentní, že právo je na straně spotřebitele. Ale podnikatelé dříve počítali s tím, že tím reklamační problém skončí a spotřebitel se už nikde svého práva domáhat nebude, protože soudní řízení bývá drahé a časově náročné. To právě nový projekt pomáhá řešit.
Projekt MPO je plánován na dva roky a dá se předpokládat, že lidé budou čím dál víc uplatňovat svá spotřebitelská práva i touto cestou, která má bezesporu řadu výhod a funguje i v dalších evropských zemích v rámci platné legislativy.