Hlavní navigace

Klienti se záznamem v negativním registru jsou třikrát rizikovější

[Tisková zpráva] Registry dlužníků jsou preventivním nástrojem, který dokáže omezit předlužování klientů.

Sdílet

„Z pravidelných testů našeho scoringového systému vyplývá, že lidé se záznamem v registru Solus jsou více než třikrát rizikovější než ti, kdo záznam o dluhu nemají,“ přibližuje Lukáš Civín, ředitel kreditních rizik Home Creditu. Záznam v Solusu tak upozorňuje, že platební morálka takového klienta nebude dobrá. Zodpovědné instituce by takovému klientovi půjčit neměly, protože s vysokou pravděpodobností hrozí jeho pád do dluhové pasti.

Pokud žadatel nedostane úvěr od Home Creditu, je to nejčastěji kvůli tomu, že nemá pravidelný příjem, nebo jsou jeho příjmy nedostatečné. „Přibližně 15 % ze zamítnutých žádostí pak jsou lidé se záznamem v Solusu,“ říká Lukáš Civín. Současná právní úprava stanovuje, že schopnost splácet musí finanční instituce prověřovat „s odbornou péčí“. K používání registrů, které poskytují zásadní informace o platební morálce žadatele, však nenutí.

Ve snaze o efektivní řízení rizika a zodpovědný přístup ke klientům představují registry jeden ze zásadních instrumentů. Před poskytnutím úvěru může finanční instituce v této databázi ověřit, jestli už žadatel v minulosti nedlužil, nebo aktuálně nedluží. Podmínkou je členství ve sdružení Solus, které registr provozuje, a také souhlas klienta. „Společnosti pak mají díky široké členské základně Solusu přístup k unikátním údajům, které jsou nezbytné k pečlivému posouzení bonity žadatele o službu,“ dodává Jan Stopka, tajemník sdružení Solus. Umožňují také zodpovědným klientům získat úvěr za příznivější cenu, protože se v ní neodráží riziko delikventních klientů.


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).