Hlavní navigace

Klienti hledají obranu před stavebními spořitelnami?

Během tří uplynulých let se roční poplatky za služby stavebních spořitelen v průměru více než ztrojnásobily. Nespokojení klienti, kteří odmítají argumenty spořitelen a nenašli zatím uspokojivou odpověď ani u státních dozorových orgánů, se nyní opakovaně obracejí na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS).

Sdílet

Již v únoru SOS předalo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k šetření ve věci neustále rostoucích poplatků stavebních spořitelen, působících na českém trhu, a zavádění některých nových poplatků, např. poplatku za úrokové zvýhodnění.

Přesto i nadále přicházejí na SOS další stížnosti nespokojených klientů stavebních spořitelen.

Vzhledem k tomu, že jsem s reklamací u stavební spořitelny neuspěl, a problém se netýká jen mé smlouvy, ale mnoha tisíců klientů stavebního spoření, žádám o zjednání nápravy, případně i o změnu legislativy, týkající se dodržování smluv, napsal SOS jeden z nespokojených klientů. Příčinou jeho nespokojenosti jsou podobně jako v mnoha dalších případech prudké změny poplatků, provedené bankou bez odsouhlasení druhou smluvní stranou.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v této souvislosti nyní informoval SOS, že zahájil se všemi stavebními spořitelnami správní řízení.

Ve svém zdůvodnění zahájení správního řízení ÚOHS uvádí, že důvodem je možné porušení § 3 odst. 1 a § 11 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže. Jde o podezření z kartelové dohody a ze zneužívání dominantního postavení na trhu.

Velmi dobře rozumíme požadavkům nespokojených klientů bank. I těm, kteří žádají radikální zákrok a rázné zjednání nápravy. Naše SOS však není institucí státu. Není proto na místě vůči SOS vznášet nereálné požadavky. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky je pouhou nezávislou organizací spotřebitelů, která může pouze upozornit na praktiky společností poškozujících práva a oprávněné zájmy svých klientů, anebo případně činit podněty u věcně příslušných orgánů veřejné správy, zdůraznil František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS. Přesto doporučuje všem, kteří se cítí chováním stavebních spořitelen poškozeni, poslat své stanovisko na adresu SOS, Rytířská 10, 110 00 Praha 1; fax: 224239941; e-mail: sos@spotrebitele.info; anebo přímo na adresu ÚOHS.

Spotřebitelé, kteří uzavřeli se stavebními spořitelnami smlouvu, nemají odpovídající možnost ekonomické odpovědi na postup stavebních spořitelen, takže v podstatě musí odevzdaně čekat, o kolik spořitelna zvedne poplatky. Nemají kam odejít, protože i v této situaci jde o stále nejvýhodnější formu ukládání finančních prostředků na českém trhu. Pokud by spotřebitel odešel od stavební spořitelny, tj. vypověděl smlouvu, pak se připraví o veškeré výhody tohoto spoření, protože by přišel o státní příspěvek a ještě by musel zaplatit stanovené procento z celkové cílové částky. Dovedeno ad absurdum, banky by mohly zvyšovat své poplatky na ještě vyšší úroveň, protože spotřebitel se v jejich rukou stává de facto loutkou.

SOS bude spotřebitele informovat o dalším vývoji a výsledcích šetření ÚOHS.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).