SOS zaznamenalo v poslední době opětovný nárůst dotazů spotřebitelů ohledně chování společnosti ČEZ Prodej, a. s. a jejím produktovým řadám uvedeným na trh od počátku roku 2007. Řada z nich byla v souvislosti s řetězovým dopisem, který se šíří internetem. Jeho rychlé a dlouhodobé šíření dokazuje, že spotřebitelům nebylo srozumitelně vysvětleno, z čeho si mohou vybírat a co za to zaplatí.
Hlavním informačním zdrojem pro spotřebitele o nové nabídce má být Oranžový průvodce, který byl distribuován všem zákazníkům. Novým produktovým řadám BASIC-COMFORT-EXCLUSIVE však bohužel věnoval jen velmi omezený prostor a např. informace o cenách za zpoplatněný kontakt v tarifu Basic zde chybí zcela. Přitom nejde o zanedbatelné položky – ceny se pohybují od 43 do 60 korun za uskutečněný kontakt. Tyto informace jsou pro rozhodnutí spotřebitele klíčové. „V nedostatečném informování o všech podmínkách tohoto tarifu je možné spatřovat porušení § 8 zákona o ochraně spotřebitele, který uvádění neúplných informací zakazuje,“ upozorňuje právnička SOS Mgr. Jana Kačerovská.
Protože stejné produktové řady mohou spotřebitelé využívat i v roce 2008, je žádoucí, aby se s nabídkou detailně seznámili. „Pokud zákazníci s ČEZ Prodej telefonicky ani osobně nejednají, mohou ušetřit až 143 korun ročně přechodem na tarif Basic. Případně po zveřejnění cen elektřiny pro rok 2008 i dalšími dodavateli, mohou spotřebitelé zvážit změnu svého dodavatele. Mohou tak alespoň částečně kompenzovat stoupající ceny na svých vyúčtováních,“ doporučuje Naděžda Šeráková, která se v SOS věnuje energetice.
V této souvislosti SOS kritizuje postupný trend některých společností omezovat či zpoplatňovat svůj kontakt se spotřebitelem prostřednictvím osobního či telefonického kontaktu.