Důvody, které uvádějí zástupci železničních odborů v souvislosti s chystanou stávkou, navíc mohou být pouhou zástěrkou v prosazování mnohem širších cílů. Jejich argumenty (např. neuzavřená kolektivní smlouva, údajné propouštění většího počtu zaměstnanců ČD) se neopírají o skutečně reálně existující problém, který by mohlo vedení Českých drah nějak vyřešit.
Problém 1: Neuzavření kolektivní smlouvy
Kolektivní smlouva mezi vedením a zaměstnanci Českých drah nebyla doposud uzavřena především proto, že jednotlivé odborové organizace se nedokázaly navzájem shodnout na požadavcích, které by měly být předmětem kolektivního vyjednávání. Jednotlivé odborové organizace Českých drah v závěrečné fázi dokonce vstoupily do vzájemné konfrontace, čímž de facto popřely svou základní roli silné organizace, hájící jednotně zájmy zaměstnanců při jednání s vedením firmy. Je proto velmi pravděpodobné, že se nyní představitelé odborového svazu snaží napravit vlastní reputaci a přenést problém neuzavřené kolektivní smlouvy a nepříjemných důsledků z toho plynoucích zpět na vedení společnosti.
Problém 2: Případná stávka na železnici by měla zásadní mediální a komunikační dopad
Realizace případné stávky na železnici a zablokování železniční dopravy v celé republice by mělo přímý dopad pro většinu obyvatel v České republice. Mediální odezva ve sdělovacích prostředcích by vytlačila do pozadí jiná aktuální témata. I tento zájem může někdo za organizací stávky na železnici hledat. Propojenost a sympatie některých předáků s politickými stranami jsou všeobecně známy. Politická situace spěje k tomu, že KDU-ČSL přijde o ministerstvo dopravy, u něhož si naopak potřebuje vylepšit jméno sociální demokracie. Medializace, ať už úspěšného či neúspěšného vyřešení této kauzy, by oběma stranám výrazně přidala či ubrala politické body.
Problém 3: Úspěch odborářů Škoda Auto
Odboráři v mladoboleslavské škodovce si vymohli 7% růst mezd, tedy 3× vyšší růst než nabízela firma. Tento úspěch založený na argumentech vyšších mezd v německé mateřské firmě samozřejmě nemá reálný podklad. Česká ekonomika těží z nižších nákladů na pracovní sílu, pokud se budeme chtít přiblížit ekonomikám jako je ta německá,spadne náš průmysl do stejných problémů. Nízká efektivita výroby, vysoké náklady v kombinaci se silnými odbory jsou jednoznačné signály pro odchod firem z našeho regionu.
Avšak zpátky k Českým drahám. Postup Odborového sdružení železničářů navozuje řadu dalších otazníků. Je nestandardní – jak vyplynulo z dostupných informací – že odboráři ve svém dopise zaslaném vedení ČD požadují ochranu před údajným propouštěním pouze pro členy OSŽ s tím, že na ostatních zaměstnancích, kteří nejsou členy odborů jim nezáleží.
Stát by se měl ukázat jako dobrý vlastník a tento problém co nejrychleji a nejefektivněji smést ze stolu.
Jan Procházka
analytik CYRRUS, a.s.