Za nejvíce zneklidňující považuje Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC, zjištění, že české malé a střední firmy příliš nereagují na globální trendy světového obchodu. „Stále je patrná velká závislost exportérů na Evropské unii. Nedostatečná je orientace na Asii, Latinskou Ameriku a ostatní rozvíjející se trhy. Nepříznivé je také zjištění, že za hlavní konkurenční výhodu firmy stále považují tradici a cenu,“ konstatuje Nymburský. K tomu navíc většina firem riskuje, že nedostane za své zboží zaplaceno.
HSBC ve spolupráci s partnery projektu HSBC GRANT provedla rozsáhlý průzkum mezi českými exportními společnostmi, jehož výsledky byly zveřejněny u příležitosti vyhlášení druhého ročníku HSBC GRANT. Z výsledků výzkumu vyplývá, že zhruba dvě třetiny českých exportérů zaznamenaly meziročně pokles nebo stagnaci exportu. Téměř čtvrtina exportních společností spatřuje svou hlavní konkurenční výhodu v tradici českého exportu a obdobný počet v nižší ceně, než jakou nabízí zahraniční konkurence. Tomáš Nymburský z HSBC Bank plc – pobočka Praha však upozorňuje na to, že ačkoli exportéři právě tyto dva aspekty uvádějí jako svou konkurenční výhodu nejčastěji, do budoucna je potřeba se zaměřit jiným směrem: „Je zřejmé, že tradice českého exportu ztrácí svou konkurenční výhodu a nízká cena je dlouhodobě neudržitelná.“ Pouze necelých 11 % respondentů spatřuje svou konkurenční výhodu v inovativnosti výrobku a v lepší technologii, než nabízí konkurence. „Právě inovace a nové technologie jsou nesporně oblastí, na niž by společnosti, které chtějí na zahraničním trhu dlouhodobě uspět, měly zaměřit svou pozornost a do níž by měly investovat,“ podotýká Nymburský.
Největším překvapením průzkumu bylo zjištění, že 93% malých a středních firem riskuje, že nedostane zaplaceno za své zboží. Používají pouze hladké platby, u kterých je zvýšené riziko nezaplacení za dodané zboží. Přitom podobný průzkum platebních instrumentů v EU prokázal většinový podíl dokumentárních akreditivů a bankovních záruk, kde je riziko eliminováno na minimum.
O exportu mimo EU podle výsledků průzkumu uvažuje pouze 23 % českých exportních společností a z toho jen polovina mimo EU. Podle HSBC lze však za strategické země pro český export vnímat především země s rozvíjející se ekonomikou, jako je Čína, Indie či Latinská Amerika, dále pak Vietnam a Kazachstán. „Je zřejmé, že se čeští exportéři stále nedostatečně orientují na výše uvedené země, které by pro ně mohly představovat výrazný potenciál,“ potvrzuje stanovisko HSBC i David Füllsack, ředitel zahraničního odboru Hospodářské komory ČR. Nymburský nízkou orientaci českých exportních firem na Čínu a ostatní země s rozvíjející se ekonomikou vysvětluje právě špatným pojetím konkurenceschopnosti. „Uvědomíme-li si skutečnost, že průměrná roční mzda v Číně je necelých pět tisíc dolarů, tedy téměř třikrát méně než v ČR, je zřejmé, že český exportér zde sotva může konkurovat svou cenou. Jediným východiskem je důraz na inovace a nová technologická řešení,“ vysvětluje Nymburský a dodává, že příkladem může být Německo a jeho výrazný nárůst exportu do Číny, kde inovace hraje výraznou roli v jejich exportu. David Füllsack z Hospodářské komory ČR upozorňuje na nutnost pořádání zahraničních misí: „Chtějí-li české společnosti uspět na světových trzích je potřeba o nových trzích získat dostatečné know-how, což je možné v podstatě pouze přímou účastí v těchto zemích,“ tvrdí Füllsack a dodává, že společnosti by neměly podceňovat ani marketingovou podporu. Například prostřednictvím Hospodářské komory může nyní exportní firma získat podporu ve výši až 120 000 Kč na jednu veletržní účast v rámci projektu CzechTrade „Společné výstavy a veletrhy”.
Exportní výzkum byl realizován v rámci projektu HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu ve spolupráci s partnery projektu.
HSBC GRANT NA PODPORU ZAHRANIČNÍHO OBCHODU je projekt financovaný soukromou sférou určený na konkrétní a dlouhodobou podporu českých firem, které aktivně exportují své zboží a služby. Principem projektu je otevřená grantová soutěž: čtyři granty, každý ve výši 300.000 Kč, obchodní a právní know-how pro cílovou destinaci svého obchodu a mediální pokrytí získají celkem čtyři exportní projekty vybrané odbornou porotou.