Praha, 3. dubna 2007 – Segment firemních platebních karet pokračuje v dynamickém růstu z posledních let. Počet vydaných firemních platebních karet MasterCard dosáhl na konci minulého roku 78 000 při meziročním nárůstu ve výši 44 %. Celková útrata uskutečněná těmito kartami v roce 2006 činila 14,3 mld. Kč a oproti roku 2005 se zvýšila o 24 %.
Z 300 firem, které byly do průzkumu společnosti MasterCard zahrnuty, vlastnilo služební platební karty 27 % (81 společností). „Celkem 78 % z nich uvedlo, že se jedná o kreditní karty. Není překvapující, že tyto karty jsou zároveň pro podnikání vnímány jako nejvhodnější – představují totiž pro firmy v případě potřeby ideální prostředek ke snadnému získání výhodné půjčky,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Polsko. Debetní karty používá 55 % oslovených firem a 23 % používá služební charge karty.
Jak vyplývá z průzkumu společnosti MasterCard mezi malými a středními podniky v České republice, tak vedoucí pozici v tomto segmentu zaujímá Komerční banka následovaná ČSOB a Českou spořitelnou. Téměř polovina oslovených společností má firemní účet právě u Komerční banky (44 %), 24 % u ČSOB a 11 % vede svůj účet u České spořitelny.
Komerční banka je zároveň největším vydavatelem firemních platebních karet mezi malými a středními podniky – vydala celkem 51 % těchto karet. ČSOB vydala 18 % firemních platebních karet a Česká spořitelna společně s GE Money Bank shodně 9 %. Tato zjištění potvrzuje i fakt, že 93 % oslovených firem používá firemní platební karty té banky, u níž mají vedený svůj firemní účet.
„Realizovaný průzkum nám poskytuje mimo jiného také informace o tom, jak často jsou firemní platební karty používány. Představitelé oslovených společností své služební platební karty používají v průměru 1,44× týdně. Nejčastěji jsou pak používány v drobných firmách s ročním obratem 1–5 mil. Kč. Tyto podniky je využívají průměrně 1,8× týdně,“ dodal Ján Čarný.
Vnímání výhod firemních platebních karet je prakticky stejné jak mezi jejich držiteli, tak i mezi těmi, kteří tyto karty ještě nepoužívají. Mezi hlavními výhodami bylo nejčastěji zmiňováno překlenutí krátkodobých výpadků příjmů, snížení nároků na administrativu či poskytnutí bohatých dodatečných služeb jako je například cestovní a úrazové pojištění nebo pojištění pro zaměstnance. Tyto výhody firemních platebních karet byly u většiny oslovených podniků také hlavními důvody pro jejich pořízení.
„S firemními platebními kartami MasterCard je ve světě spojeno široké spektrum doplňkových služeb. Příkladem může být služba, která umožňuje rychlé a jednoduché navrácení až 100 % daně z přidané hodnoty ze zahraničních transakcí. Držitelé firemních platebních karet MasterCard mohou využít rovněž rozsáhlé cestovní služby prostřednictvím nonstop asistenčního centra, komplexní pohotovostní servis v případech ztráty karty a nedostatku hotovosti či nadstandardní podmínky na letištích. Dalším příkladem rozšiřujících se služeb může být i card customization firemních platebních karet,“ dodal Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Polsko.
Z odpovědí představitelů oslovených firem disponujících služebními platebními kartami vyplývá, že nejvíce se tyto karty používají k výběru z peněz z bankomatů. Téměř 40 % je pak využívá k placení nákladů během služebních cest a každý čtvrtý k překlenutí krátkodobých výpadků příjmů a k úhradě výdajů nákupčích.
Firemní platební karty využívají nejvíce majitelé společností (98 % těch, jejichž firma má tyto karty k dispozici). Generální ředitelé je používají ve 44 % a finanční ředitelé ve 24 % případů. Majitelé společností jsou zároveň osobami, které ve více než polovině (56 %) případů rozhodují o pořízení firemních platebních karet. Ve 41 % podniků činí toto rozhodnutí generální ředitelé a v 9 % společností finanční ředitelé. Mezi další zjištění průzkumu patří i fakt, že 92 % držitelů firemních karet je nepoužívá k placení osobních výdajů a naopak – jen 10 % držitelů osobních platebních karet je využívá k úhradě firemních nákladů.