ČSA nasazují nová střednětraťová letadla především na linky, po kterých je ze strany cestujících nejvyšší poptávka. Jde například o spojení Prahy s Moskvou, Paříží, Madridem, nebo Bruselem. Cestující na pondělním letu do Madridu se mohou těšit na slavnostní přípitek šampaňským a certifikát z letu. Nové Airbusy nahradí stávající letadla typu Boeing 737, která společnost po ukončení operativního leasingu v dubnu a v květnu letošního roku vrátí pronajímateli.
„Letouny nové generace přinášejí ve srovnání s ostatními provozovanými typy další technologický pokrok,“ řekl viceprezident pro techniku Tomáš Heczko. Příkladem je nově využití systému dálkového přenosu dat mezi letadlem a zemí. Jednou z jeho prvních využívaných aplikací bude v nejbližší době automatický přenos hlášení stavu palubních systémů letadla do technického centra na zemi. Údržba tak má možnost začít řešit jejich případné nestandardní chování ještě dříve, než letadlo přistane. Takto získaný časový náskok se promítá do snížení počtu zpoždění a zvýšení disponibility flotily.
Pokračování obnovy střednětraťové flotily umožnilo prodloužení garance na financování nákupu nových letadel Airbus A320/319, kterou Českým aeroliniím počátkem února udělily evropské exportní a kreditní agentury (ECA’s). Rozhodly tak na základě prezentace dosavadních výsledků společnosti v loňském roce a schváleného business plánu na rok 2007 připraveného novým vedením, který počítá s růstem výnosů a dalším omezením nákladů.
Nové letouny
Nová letadla ČSA pořídily v uspořádání pro dvě třídy – Business a Economy class. Nabízejí místa pro 162 cestujících. Jsou poháněny motory vyráběnými konsorciem CFM International S.A. Cestujícím nabízí letadla nové generace komfortnější cestování v podobě prostornějších a širších rozměrů kabiny a větších úložných prostor pro zavazadla nad sedadly. K dispozici budou moderní palubní komunikační technologie.
Letouny mají o 1200 km větší dolet než stroje stávající střednětraťové flotily ČSA a oproti letadlům Boeing 737 klasické generace jsou o zhruba pět procent rychlejší. Provoz Airbusu A320/319 je velmi ekonomický díky nižší spotřebě paliva, nižším nákladům na údržbu a lepším výkonům na krátkých letištních drahách. Provoz A320/319 je rovněž ekologicky „čistší“, tj. splňuje přísnější hlukové a emisní normy a nabízí podstatně vyšší možné zatížení.