„Klienti by měli být obezřetní před službami těch autoservisů, které z vlastní zkušenosti neznají. Pozor by si měli dát i na takové opravny, které nemají uzavřenu smlouvu o spolupráci s pojišťovnou, a přesto zákazníka ujišťují, že za něj vše při jednáních v rámci likvidace vyřídí. Často se totiž pod rouškou pohodlné služby snaží klienta záměrně „odříznout“ od veškeré komunikace s pojišťovnou,“ říká Filip Saidl z úseku likvidace pojistných událostí neživotního pojištění.
Výchozí situace je vždy stejná – klient po nehodě nahlásí škodu pojišťovně. Pojišťovna vyšle na prohlídku poškozeného vozu svého likvidátora nebo mobilního technika, který poškozený vůz vyfotografuje a popíše rozsah škody včetně seznamu dílů určených jak k opravě, tak k výměně. V některých opravnách se však nedrží zápisu likvidátora a některé díly záměrně nevymění, ale pouze opraví nebo zrenovují. Protože pojišťovna při likvidaci vychází ze zápisu mobilního technika a z faktury servisu, velmi často a bez jakéhokoli podezření fakturu uhradí. Přitom částka může být i několikanásobně vyšší, než tvoří skutečné náklady na opravu.
Audit opravy je v zahraničí poměrně běžnou součásti likvidace pojistných událostí. Nyní již také klienti České pojišťovny mohou kontaktovat její Klientský servis a požádat o tuto službu. „Naši pracovníci prověří, zda faktura předložená klientovi je shodná s fakturou odeslanou autoservisem do pojišťovny a v případě rozporu poskytnou potřebnou součinnost při jednání se servisem o odstranění nedostatků či následných právních krocích. V některých případech může jít pouze o vyjasnění nesrovnalostí, ale v mnoha i o podvod,“ uzavírá Filip Saidl.
Motoristé by měli být na pozoru před autoservisy a asistenčními službami, které tvrdí, že jsou smluvními „pro všechny pojišťovny“. Pojišťovny vybavují své skutečné smluvní servisy certifikáty, zpravidla s platností na jeden rok a smluvní servis jej musí mít vyvěšen v přijímací kanceláři. Pokud má zákazník opravny pochybnosti, může si tuto skutečnost ověřit na webových stránkách pojišťovny nebo na její informační telefonní lince. Česká pojišťovna zveřejňuje informace o svých smluvních servisech ve všech regionech republiky na adrese www.ceskapojistovna.cz