Doplněk

Děkuji za opravdu pěkné zodpovězení dotazů. K bodu č.1 bych dodal, že selským rozumem považuji za rizikovějšího člověka se 170kW sporťákem než 47kW minivozítkem.

Daleko zajímavější je situace kolem bodu 2. Je dostupná statistika (ať už republiková nebo Vaší pojišťovny) s čísly "počet pojištěných vozidel v dané kategorii", "počet nehod zaviněných těmito vozidly" a "celkově způsobená škoda těmito vozidly" (nikoliv "na těchto vozidlech", protože z povinného ručení se platí škody pouze protistraně, co nic nezavinila)?
Přijde mi opravdu podivné, aby průměrná výše škody způsobená luxusním vozem s motorem 2500cm a vyšším byla 3x vyšší než průměrná výše škody způsobená malým vozem s motorem 1000-1350ccm. Už jen proto, že pravděpodobnost způsobit škodu na vozidlu z libovolné pojistné kategorie mají jak luxusní, tak i malý vůz totiž prakticky stejnou (ve skutečnosti ta luxusní auta mají nižší šanci, že způsobí (vysokou) škodu jinému luxunímu vozidlu, protože, je-li mezi 100 auty pět luxusních, tak jeden luxusní už může potkat nanejvýš čtyři, zatímco malý vůz může teoreticky potkat všech pět luxusních). Znamenalo by to potom, že řidiči luxusních aut buď častěji bourají, nebo když už bourají, tak je způsobená škoda podstatně vyšší. To by mě ale překvapovalo, z vlastní zkušenosti znám případ, kdy pidivozítko (škoda 20.000) nabouralo americký sporťák a způsobilo na něm škody za 200.000. Takže z ručení pidivozítka se muselo platit 200.000 škody na sporťáku. Kdyby to bylo naopak, tak z ručení sporťáku by se platilo 20.000 škody na pidivozítku.
Čili potom je ještě varianta (a k té se kloním já), že se vychází z předpokladu "má drahé auto, může si dovolit i drahé ručení" a výše způsobených škod vůbec neodpovídá výši pojistného. Co Vy na to? Lze nějak doložit (je mi jasné, že to není vaše povinnost, jen dobrá vůle), že výše pojistného opravdu odpovídá výši škod způsobených danou kategorií?
LK
13. 10. 2004 8:48

Odpověď

Statistiky samozřejmě máme a jsme povinni z nich vycházet při stanovení pojistného. Z logiky věci tak, jak jste ji popsal, máte opět pravdu. Ale.... vozidla s větším obsahem motoru mají výrazně větší proběh kilometrů, pakliže nejde o „splnění motoristických snů“ koupí luxusního sportovního auta. V řadě metodik pro oceňování ojetých vozidel je tento kilometrový proběh zohledňován obdobně, tzn. mám-li minivozítko, má 100 000 najetých kilometrů výrazně větší vliv na cenu, než u vozu s obsahem 2500 ccm. Tuto pasáž používám jen jako doplňkový argument. A právě proto, že zmiňované vozy hodně jezdí a také se velmi často pohybují po celé Evropě, jsou jejich škody častější a vzhledem k tomu, že častěji, než ostatní vozy bourají, tedy poškodí někoho jiného i v zahraničí, je jejich škodní potřeba právě taková, které odpovídá sazba. Pro mě je z profesionálního hlediska překvapující například kategorie autobusů, kde se ukazuje také stále větší škodní potřeba. A to by laik řekl, že je řídí vyježdění profesionálové, mající zodpovědnost za pasažéry, rychlost autobusu je omezena apod.
Petr Kůt (Poradce pro pojištění vozidel)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).