Dotazy

Položím Vám otázky a odpovězte mi prosím na všechny:
1. Přijde Vám normální, aby člověk s (např.) VW Polo s motorem 1.9SDI o výkonu 47kW platil na povinném ručení více než 2x tolik co člověk s Mazdou RX-8 o výkonu 170kW? Ta Mazda je extrém, ale běžně se vyskytují motory typu 1.8Turbo o výkonech kolem 110kW. Aneb - uděláte něco s tím, že ručení je placené dle obsahu motoru a nikoliv dle výkonu?
2. Z jakého důvodu jsou zvýhodňovány ceny pojistného u nižších kubatur (oproti vyšším), když ze statistik jednoznačně vyplývá, že řidiči vozů s vyššími kubaturami nezpůsobí tolik škod jako řidiči vozů menších kubatur? Ceny pojistného jsou stanoveny přesně naopak.
3. Z jakého důvodu není možné uzavřít povinné ručení na konkrétní osobu (jako to jde např. v USA)? Mám dvě auta, jezdím střídavě oběma, ale logicky nikdy zároveň v obou. Přesto na oba vozy musím platit plnohodnotné povinné ručení.
4. Chystáte se upravovat sazby pojistného dle věku a bydliště majitele?
5. Opravdu si nemůžete dovolit takový personál, aby uměl internetové stránky tvořit dle W3C a DOM standardů? Chci-li si prohlédnout váš sazebník povinného ručení a dostanu-li hlášku "Stránka, kterou požadujete je funkční pouze v Microsoft Interfernet Exploder verze 4.01 a vyšší.", mám dojem, že díky něcí neschopnosti o zákazníky nemáte zájem.
LK
11. 10. 2004 18:13

Odpověď

1. V podstatě s vámi souhlasím, pokud se budeme bavit pouze o parametrech vozidla. Já však upřednostňuji otázku, kdo s vozidlem jezdí a jaké jsou za ním jezdecké výsledky, tzn. zatím preferuji rozvoj systému bonus-malus. A protože práce s tarify je o statistických řadách, nechceme se dopustit zásadního omylu a tyto řady změnit hned několika parametry najednou. Dalším parametrem může být třeba vámi zmiňovaný výkon nebo výkon ve vztahu ke hmotnosti vozu. Váhu jednotlivých parametrů a posloupnost jejich změn však ukáže jen a jen statistika.

2. To je další obvyklé žonglování s čísly. Takto řečeno máte pravdu, ale jen do té doby, než se začneme bavit o tom, kolik je v té či oné kategorii v ČR registrovaných vozidel. Nejčetněji zastoupená kategorie vozidel 1000 - 1350 ccm tvoří zatím okolo 50 % všech osobních automobilů v ČR, zatímco automobilů s objemem nad 2500 ccm není ani 5 %. Počet vozidel ve skupině znásobený pojistným pro danou kategorii odpovídá výši vyplacených škod.

3. Vám i pojišťovnám to totiž nařizuje zákon. V sousedním Rakousku je například tato možnost spojena s výměnnou SPZ, kterou je možné umístit na vůz, se kterým právě jezdíte. Tím chci říci, že to napřed musí umožňovat legislativa, a my pak motoristům rádi vyhovíme.

4. Snad jsem Vám napověděl už v odpovědi tazateli, který se ptal na tarifování podle výkonu. Osobně mi je věk bližší, protože kolem bydliště můžeme rozvíjet nekonečné debaty o vesničanech, jezdících denně za prací do Prahy a tzv. vyježděných Pražanech. Debatu pak můžeme skončit u firem, které mají sídlo v Praze, ale filiálky po celé republice a opačně.

5. O zákazníky samozřejmě zájem máme, ale oblast, o které se zmiňujete, nesouvisí s tvorbou produktů povinného ručení, a proto vám na ni nedokáži odpovědět. Vaši připomínku jsem předal kolegům, kteří mají na starosti internet. Pokud byste však měl se sazebníkem povinného ručení jakýkoliv problém, obraťte se prosím na tiskového mluvčího ČP Václava Bálka, který Vám jej zprostředkuje tak, abyste si jej mohl bez problémů prohlédnout. Stačí napsat na e-mail VBalek@cpoj.cz.
Petr Kůt (Poradce pro pojištění vozidel)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).