zajímalo by mě kdo, kdy a jak přišel na to, že výše škod závisí především na objemu motoru. Proč je pojistné závislé především na objemu a ne na výkonu motoru? Výkon a objem většinou souvisí (čím větší objem, tím větší výkon), ale proč brát něco co souvisí a nebrat přímo danou hodnotu?
Dále by mě zajímalo jak velké odškodnění dostane poškozený v případě totální škody. Moje kolegyně zakoupila auto za 240 tis., po dvou letech měla totální škodu (z auta nezbylo nic použitelného) a od pojišťovny dostala 80 tis. Jak rychle ztrácí auto hodnotu podle vaší pojišťovny?? Uveďte prosím hodnoty pro auto staré 1, 2, 3, 4 a 5 let. Případně prosím o odkaz kde budou kompletní údaje. Děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
rozlišení podle kubatur patrně historicky vychází z dob demonopolizace povinného ručení, kdy ministerstvo financí nastavilo rozdělení sazeb podle kubatur. Teprve následně začaly některé pojišťovny sledovat jiná rozdělení rizikovosti řidičů. Pravda však je, že v zahraničí se segmentační kritéria sledují několik desítek let a na správnou a spravedlivou cenotvorbu je potřeba statistická data za delší období.
Druhý dotaz souvisí spíše s oceňováním vozidel. Pojišťovny většinou nezajímá kupní cena ( koupit tak Škodu 120 od známého za 300 000Kč, pojistit ho, zinscenovat nehodu a pak částku vymáhat v plné výši po pojišťovně...), ale obecná cena vozidla. Na její stanovení existuje několik metodik a v ČR působí i několik specializovaných společností, které se této problematice věnují.
Obecně se dá říci, že každá tovární značka má na daném trhu jistou křivku stárnutí a vozidla tak lze zjednodušeně rozdělit do několika skupin. Například vozy značky Škoda tzv. "drží cenu" a po třech letech mají hodnotu 71% nové ceny, po pěti letech přibližně 58% původní ceny. Naproti tomu např. některé americké značky (z důvodu, že na našem trhu takřka nejsou) budou mít po třech letech hodnotu 55% nové ceny, po 5 letech 37%.
Jan Žalčík
(Poradce pro povinné ručení)