Iinstitut neoprávněného obohacení poškozeného

Zdravím Vás. Zaujala mně zmínka o neoprávněném obohacení poškozeného v případě, že pojišťovna při výplatě škody uplatní tzv. amortizaci.
Naprosto souhlasím, že není možné, aby poškozený na nehodě vydělal, zároveň však není možné, aby na ní byl škodný. V této souvislosti bych rád poprosil o odpovědi na tyto dvě otázky:
1. Dejme tomu, že mám starší vůz, o který se pečlivě starám, tzn. je ve stavu výrazně nadprůměrném v porovnání s ostatními vozy téhož věku. Dojde k totální škodě. Zohlední nějak pojišťovna nadprůměrnou hodnotu a výbavu tohoto konkrétního kousku nebo se jukne do tabulek a řekne, ááá, Ford Escort 1.4, rok 1990, to je 20.000Kč (např.) a basta fidli. Je totiž zcela zřejmé, že v takovém případě by byl poškozený na celé události velmi škodný.

2. Dojde k poškození mého staršího vozu a je třeba (např.) vyměnit oboje boční dveře a vyvařit sloupek. Potřebné díly se v druhovýrobě nedělají. Plnou cenu nových dveří pojišťovna neuhradí. Je povinností pojištěného, resp. jeho pojišťovny, aby nějakým způsobem zajistil tyto potřebné díly v odpovídající kvalitě tak, abych jako poškozený nebyl ani obohacen, ale ani škodný (na případném doplatku za nové dveře, které nechci a které mi hodnotu auta stejně nezvýší)?

Díky za vyjasnění.
21. 10. 2005 12:32

Odpověď

K otázce č. 1.:
Tabulky (například Eurotax) jsou při likvidaci pouze jedním z několika zdrojů, ze kterých se určuje obecná cena vozidla. Dalším zdrojem jsou prodejci ojetých nebo i nových vozidel. Z několika údajů se určí objektivní obecná cena konkrétního vozidla před nehodou. Stav, výbava, ale třeba i barva a motorozice vozidla se zohledňují. Vždy je nutné klientovi nahradit skutečnou škodu, která mu vznikla. Z pojistného plnění se odečítá spoluúčast a popř. zbytky vozidla.
K otázce č. 2.:
Poviností pojišťovny není zajištění dílů k opravě vozidla, ale finanční náhrada škody. Pojistitel by měl doporučit nějakého svého smluvního opravce, kde je zaručen profesionální přístup a tedy i schůdné řešení opravy poškozeného vozidla.
Petr Svoboda (Poradce pro povinné ručení)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).