Zajímalo by mě, jak je to s povinností obchodníka mít imprinter. V naprosté většině příruček CZ bank pro držitele platebních karet je uvedeno, že obchodník v případě poruchy terminálu či výpadku spojení je obchodník POVINEN provést transakci u embosovaných karet pomocí imprinteru. Mám mnoho zkušeností, že obchodníci imprinter často nemají, přestože mimo elektronických karet akceptují i karty EMBOSOVANÉ. Rovněž mám zkušenosti, že ani naše banky nevybavují obchodníky imprintery, pokud si to obchodníci nepřejí. Hotové neštěstí jsou obchodníci ČSOB - u nich jsem imprinter ještě neviděl. K čemu mi potom je výhoda embosovaného písma, když jsem v případě náhlého "výpadku" na stejné úrovni jako držitel elektronické karty, tj. kartou nezaplatím?
Odpověď
To, zda je či není obchodní místo vybaveno imprinterem, závisí na konkrétních podmínkách sjednaných mezi obchodníkem a bankou. Pravidla platebního systému MasterCard obchodníka nezavazují k tomu, aby, pakliže akceptuje embosované platební karty MasterCard, byl vybaven kromě elektronického terminálu také imprinterem. Výhoda embosovaných karet ovšem spočívá naopak v tom, že obchodník nemusí být vybaven elektronickým terminálem, ale postačí mu imprinter. V České republice ke konci roku 2003 akceptovalo embosované karty MasterCard více než 45 000 obchodníků, zatímco u karet elektronických se jednalo o necelých 30 000 obchodníků.
Ján Čárný
(Poradce pro platební karty)