1. Neuvést na dotaz držený úvěr může být vyhodnoceno jako úvěrový podvod. Výhodou tak akorát je, že pokud to po Vás banka při žádosti nevyžaduje a spoléhá se jen na registry, tak se o tom nedozví. Od šéfredaktora bych přeci jen čekal přesnější informace.
2. Jak je to presne s tou aktivací pojištění. U majitele je to jednoduché-stačí, aby si koupil na letišti třeba zvykacky. Ale co u toho spolucestujícího? Stačí zaplatit treba listky na mhd(resp. treba i pravidelne platit kupon na open card, kdyz je k doprave na letiste/nadrazi vyuzita mhd)/airport expres ceskych drah/taxi? Pokud ne, co uz je dostatecne?
1) De iure ano, opraveno. Díky za připomínku.
2) Jenom roční jízdenka na MHD nestačí, podobně neprojde např. roční jízdenka Českých drah zaplacená kartou Diners Club (a použitá mj. k cestě na letiště). To už jsem také zkoušel a konzultoval přímo s AIG pojišťovnou. Platná by ale byla např. jízdenka na vlak/bus/taxi v den cesty letadlem, kde je zřejmé, že cesta vlakem/autobusem/taxi směřovala k zahájení cesty do zahraničí.
Přesné podmínky jsou tady, výtah níže. http://www.dinersclub.cz/sites/default/files/kompletni_informace_o_pojisteni_cz_20140124_0.pdf
Jsou tam široké mantinely výkladu, tím hůř pro pojišťovnu. Mimochodem, z praxi vím o jednom případu pojistného plnění z karty DC, popsaný je tady: http://www.mesec.cz/clanky/maly-pribeh-o-velke-pojistovne/
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kdy jste pojištěn/a
Pojištění je platné pouze tehdy, pokud bylo pojištění za účelem každé jednotlivé cesty řádně aktivováno.
Za aktivaci se považuje:
a) Použití platební karty pojištěného na jakoukoli úhradu za zboží či služby ve lhůtě 60 dnů přede dnem překročení státní hranice České republiky. Takovou aktivací bude pojištěn jen Držitel karty, ne spolucestující osoby.
b) Úhrada jakékoliv části nákladů na cestu kartou pojištěného. Tato aktivace se vztahuje na pojištění držitele karty i na spolucestující osoby. Z úhrady musí vyplývat číslo karty, datum a čas platby, jméno držitele karty.
Za náklady na cestu se považují:
• náklady na dopravu pojištěného a dalších pojištěných osob, spojené se zahraniční cestou – především úhrada letenek nebo letištních poplatků, cestovních lístků na autobus, vlak nebo jiná veřejná doprava, lodních lístků a podobně, a to i jako součást zájezdu;
• úhrada nebo rezervace pronájmu automobilu s cílem přepravy do místa určení mimo území České republiky;
• výdaje na ubytování v zahraničí anebo rezervace ubytování s potvrzením o platbě platební kartou pojištěného anebo závazná rezervace ubytování za předpokladu předložení dokladu o této závazné rezervaci s použitím
platební karty pojištěného. Za rezervaci se považuje i použití platební karty při příchodu do hotelu;
• úhrada pohonných hmot na čerpací stanici v den překročení státní hranice ČR při cestě do zahraničí, a to do automobilu, jehož použití bylo neoddělitelnou, alespoň částečnou součástí nastoupené zahraniční cesty.
Při aktivaci pojištění před nástupem cesty začíná pojistné krytí okamžikem překročení státní hranice České republiky při cestě do zahraničí, nejdříve však v první den platnosti karet.
V případě, že úhrada nákladů na cestu byla provedena kartou pojištěného v průběhu zahraniční cesty, pojistné krytí začíná okamžikem uskutečnění této úhrady.
Myslíte?
Známému vykradli obchod. Byl pojištěný proti krádeži, tak si říkal, že to je jasná pojistná událost. Jenže pak přišel likvidátor a ten řekl, že to jsou dvě pojistné události. Napřed někdo vypáčil dveře a zničil zabezpečovací zařízení, to je vandalismus, a proti tomu nebyl pojištěný. A pak někdo vykradl ten obchod, ale to už nebyl zabezpečený podle pojistné smlouvy, takže to pojišťovna nekryje. Ten známý z nich tenkrát nevyrazil nic, protože nemohl dokázat, že obé udělali ti samí pachatelé ve stejný čas (policie je nechytila).
Jinému zase někdo poškrábal na parkovišti auto. Likvidátor našel tři škrábance, tak prohlásil, že to jsou tři pojistné události, škoda na každé z nich je pod spoluúčastí pojištěného a navíc mu kvůli překročení limitu pojistných událostí pojistku zrušili.
Ne vše, co je jasné normálnímu člověku, je jasné i pro pojišťovnu. A proto, pokud ve smlouvě není výslovně uvedeno, že pojištění se aktivuje i koupí zájezdu u CK, tak to neplatí.
5 pojistných událostí, 5 plnění, 3 konzultace, přišly 3 listy A4 s právním rozborem problematiky. Hotline na telefonu jsem využil také asi 3x. To vše během pětiletého pojistného období.
Např.:
- směnečné platební rozkazy s následnými návrhy na výkon exekucí
- zastupování známým a dobrým právníkem (vybrali mi ho sami, ale
mohl jsem si vybrat sám)
- reklamace skryté vady auta po záruce (!) - tady nemuseli plnit, šlo o podnikatelskou činnost, chtěl jsem radu, dostal jsem právníka
- právní rozbor problematiky osobních údajů u zaměstnavatele
- žaloba na nezaplacení odebraného zboží
Na D.A.S. nemohu ze své zkušenosti napsat jediné křivé slovo. To neznamená, že někdo nemá opačné zkušenosti, jen o nich nevím.
To je právě ta nejhorší varianta: budete s rodinou, cholerou a okradený někde na druhým konci světa a dohadujte se s podporou, jestli ty dokumenty, který u sebe (ne)máte stačí/nestačí a na aktivaci pojištění. Já takhle řeším už 2 měsíc s leteckou společností refundaci za zpožděná zavazadla, v tom ale nejde o život.
Jinak ježdění autem po Evropě neřeším, i když i to se může těžce vymstít. Zkuste z nich to pojištění vymámit po těžký havárii, při které přijdete nejen o auto, ale i ty paragony.
Celý je to prostě dost nepřijatelný koncept.
Tak, jak je to popsané v podmínkách, je dost nešťastné. Nicméně mám reakci přímo z pojišťovny AIG Europe Limited v Bratislavě, která je pojistitelem ke kartám Diners Club. (Hovor mám nahraný.)
V současné době se vše řeší a dokládá elektronicky. Nikdo po vás nebude chtít uschovávat stvrzenky za platbu zájezdu, jízdenky nebo tankování na čerpací stanici.
V případě extrému (popsaného níže) bude takový postup.
1) Až se asistenční služba se dozví o pojistné události, bude kontaktovat AIG.
2) AIG ověří, zda pojištěná osoba je držitelem karty Diners Club. Následně požádá DC, aby potvrdil, že danou kartou byla provedena transakce, která pojištění aktivuje.
3) Jakmile je bod 2 potvrzený, AIG poskytne krytí.
Z podstaty věci nelze spolehlivě prokázat, zda např. na čerpací stanici byla kartou DC zaplacena nafta, anebo láhev dobrého vína. Podobně se nezkoumá objem čerpaných PHM, můžete natankovat i litr. Zásadní je, aby k transakci došlo a o té transakci věděl i Diners Club. Poté se plní.
Rozeberme si konkrétní podmínky podle litery:
Z úhrady musí vyplývat číslo karty - to na stvrzence většinou stejně nemáte, v poslední době je naopak trendem mít místo čísla křížky, anebo jen poslední 3-4 číslice karty.
Datum a čas platby - to na stvrzence je.
Jméno držitele karty - opět toto většinou (kromě letenek a hotelů) na stvrzence z karty nemáte.
Jsme v pasti? Nikoli. Vše je/bude uvedené na výpisu z kreditky, Diners Club pochopitelně je schopný určit i přesný čas transakce (pokud by vznikl rozpor).
Když půjdu do extrému, udělám příklad.
Já a čtyři kamarádi sedneme do auta a vyrazíme po zemi do Mosambiku. Před cestou na trajekt do Španělska natanuji PHM v Česku a zaplatím je kartou DC. Stvrzenku si schovám. Na Západní Sahaře nás kompletně okradou, takže jsme bez dokladů, karet a bez stvrzenky. Ale žijeme a máme stále auto, dostali jsme náhradní pasy, vyřídili další víza a pokračujeme dál. V Kamerunu dojde ke mnou nezaviněné dopravní nehodě, jeden spolucestující zemře, druhý přijde o dolní končetiny, třetí při operaci dostane infekci a bude trvale postižený. Bude AIG plnit? Ano bude, pokud Diners Club potvrdí, že v ČR byla provedena transakce na čerpací stanici (která tím aktivovala pojištění spolucestujících osob).
Nemůžu si pomoct, ale co je psáno, to je dáno. Jestli to opravdu jinak myslí, než to mají v podmínkách uvedeno, tak ať si to nejdřív přepíšou, pak o tom začnu uvažovat. Tenhle způsob mít něco jinýho napsaný a něco jinýho tvrdit mi připadá jak zaměřený na naprostý hejly.
Ústně je schopen jakýkoli prodejce, a pojišťováci speciálně, naslibovat hory-doly, jak jste pojištěný od sklepa až po střechu. Až se obrátíte s likvidací, tak to dostane jiný specialista přes výjimky, výluky a kličky a člověk se nestačí divit.
Jinak opět z praxe: když si kupujete nějaký lepší zájezd u cestovky, tak pokud by nakrásně ty karty brala (jako že většina se jich snaží akceptovat už jen převody), tak možná narazíte na problém s limitem (počítám tak X x 35 tisíc). To samý v bleděmodrým letenky.
5. OBECNÉ VÝLUKY
5.3 Pojištění se dále nevztahuje na úrazy, nemoci ani jiné újmy,
které pojištěný utrpí v přímé či nepřímé souvislosti s:
i) cestami do zemí, do kterých Ministerstvo zahraničních
věcí ČR neodporučilo cestovat z důvodu vážné
bezpečnostní situace ohrožující životy a zdraví občanů.
To jsou běžné výluky u všech pojišťoven. A platí obdobně i pro životní pojištění. Jednoduše, když teď pojedete na Krym a samozřejmě omylem vás přejede tank, máte smůlu, neplní se ani z cestovka, ani z životka. Když tam budete a mimoděk dostanete cévní mozkovou příhodu, pojišťovna opět nemusí plnit (nemáte tam co dělat), ale událost nesouvisí s tamní situací, takže v tomto případé by s největší pravděpodobnotstí plnila. Ze zkušeností vím, že u cestovního pojištění se nehledají problémy. Cílem je identifikovat problém, potvrdit krytí, zamezit podvodům a rychle dostat pojištěného zpět do ČR.
A mám s tím i praktické zkušenosti, možná se někdy v cizině potkáme, až pro Vás pojedu poté, co mě zavolá Vaše pojišťovna ;-)
Nesmysl. Podívejte se např. na dokument ERV pojištovny http://www.ervpojistovna.cz/cs/WarList_UK.pdf, mají tam specifikované rizikové a válečné oblasti. To jej jen pro příklad, ten dokument pro kreditky Diners samozřejmě neplatí. Vzpomínáte si na nepokoje v Egyptě? Během nich tam lážo plážo lítaly cestovky, samozřejmě s aktivním pojištěním. Pokud někdo v Hurghadě onemocněl, plnilo se. Pokud by si ale udělal výlet do Káhiry a po cestě se mu cokoli stalo, měl by smůlu. V jednotlivých územích/státech existují bezpečné a rizikové oblasti, pojišťovny to moc dobře vědí.
Např. Česká pojišťovna jde ještě dál a sleduje i Světovou zdravotnickou organizaci:
Článek 10
Obecné výluky z cestovního pojištění
"Nastoupení cesty poté, co Ministerstvem zahraničních věcí České republiky nebo Světovou zdravotnickou organizací nebo obdobnou institucí bylo nedoporu čenocestovat do dané oblasti."
Tak či onak je to dobrá inspirace pro článek (nejen) o výlukách pro cestovní pojištění, díky. Ale chce to použít i zdravý rozum: nebudu cestovat do oblastí, kde to není bezpečné. Pokud už do takové oblasti z různých důvodů musím nebo chci, domluvím se předem s pojišťovnou a odsouhlasím si (např. přes e-mail), že mé pojištění bude platné. A když to pojišťovna odmítne, hold budu muset cestovat se všemi riziky s tím spojenými, anebo si najdu pojišťovnu, která mě pojistí. To se netýká jen pojištění ke kartám, ale jakéhokoliv cestovka.
Uvedu příklad: kdybych jel např. do Náhorního Karabachu (Ázerbájdžán) a něco by se mi tam stalo (i nemoc), budu muset počítat s tím, že se mohu spolehnout jen na místní. Oficiálně jde o válečnou zónu, byť jde jiinak o bezpečné území, pokud se budete vyhýbat minám z války. Naproti tomu, když jsem byl v Dagestánu, kde je to občas vážně o hubu a o plechy, oficiálně jde o Rusko a navíc v evropské části, tedy plní se a platí tam i havarijní pojištění a povinné ručení :-)
Tak tohle je všechno jasný, naprostý souhlas. Pokud pojedu vědomě do nebezpečné země a tím si přivodím újmu, taky nevidím důvod, aby pojišťovna plnila.
Ale v těch podmínkách má Diners Club napsané naprosto něco jiného: že stačí, aby nemoc měla jakoukoli souvislost s cestou do země na blacklistu, a oni nemusí plnit. To znamená, že v případě válení se u moře ve zmíněném Egyptě by neplnili v žádném případě nic. Aspoň tak je to v těch podmínkách napsané, jestli umím číst.