Vlákno názorů k článku Změny ve stavebním spoření očima klienta od TVK - Pořád nechápu, proč pořád někdo řeší nějakou retroaktivitu?...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 8. 2010 17:09

    TVK (neregistrovaný)

    Pořád nechápu, proč pořád někdo řeší nějakou retroaktivitu? Pokud vím, tak v plánu je pouze a jen zdanění budoucích finančních transferů, tj. úroků a státní podpory. Zpětně nikdo nikomu nic nebere. A úrokové zvýhodnění? Hm, smůla, ale jedná se o narovnání podmínek jednoho spořícího produktu s jinými. Navíc podmínky SS určuje zákon a na ten se drtivá většina smluv mezi klienty a spořitelnami odvolává. A ty se prostě mění. To, že SS vzaly určitý stav za daný a neměnný a takto to klientům prezentovaly, je čistě jejich problém. Ale pokud má někdo pocit, že je aplikováno něco na stávající smlouvy, čímž dochází k jejich porušování, tak se může obrátit na toho, kdo neplní (tj. spořitelny).
    Teď spořitelny budou brečet, jaký problém hrozí, ale nestane se nic hrozného. Pozice SS zásadně poklesne a peníze se přelijí jinam. To, že svůj business postavily výhradně na státním příspěvku, který zaručoval větší část výnosu, a díky němu si účtovaly vysoké poplatky a nabízely směšné úroky z vkladů, je dnešní realita. A tohle mohou do budoucna změnit, v tom jim nikdo nebrání. Když jako dlouholetý střadatel si přijdu žádat o řádný úvěr do SS, tak dostanu 4–5%. To je srovnatelné s hypotečními bankami, které fungují bez nákladného státního subvencování.
    A řeči o likvidaci střední třídy? Trošku úsměvné – nebo si myslíte, že rodiny s nadprůměrnými příjmy položí řádově 2000 Kč za rok na osobu? Většina lidí, co znám, měla a má SS právě z toho důvodu – bylo výhodné a bezrizikové. A když chtěli, tak účel „bydlení“ naplnili u úvěru vždycky, protože těch pár set tisíc spolkne každý byt, nemluvím o domě, při rekonstrukci jako malinu.

  • 26. 8. 2010 20:13

    JirkaZ (neregistrovaný)

    Jaké narovnání podmínek u smluv s úrokovým zvýhodněním ? Tyto smlouvy měly nižší úročení než ostatní smlouvy, byl tam i vyšší vstupní poplatek (tarif CMW 1,6). Tzn. že tito klienti na tom budou biti.
    Jistě, peníze se přelijí jinam. Ty moje určitě. Nehodlám mít peníze v produktu, který je ovlivněn rozhodnutím státu a to i zpětně. Lehce se může stát, že v dalších letech někoho napadne, že státní podpora bude účelová. Já mám dům kompletně zrekonstruovaný a nemám v úmyslu vymýšlet všelijaké obezličky, jak se ke svým penězům a státnímu příspěvku dostat. Jenom se trochu obávám, že spořitelnám brzy dojde hotovost.
    Aby bylo jasno : nemám nic proti jakékoliv nové úpravě pro nové smlouvy – pak se každý může rozhodnout, jestli jsou pro něj podmínky zajímavé či ne. Já jsem však uzavíral smlouvy za nějakých podmínek a očekávám jejich dodržení. Anebo zákonem nastavit takovou regulaci, abych ze SS mohl odejít bez jakýkoliv restrikcí.

  • 26. 8. 2010 22:33

    TVK (neregistrovaný)

    Narovnání podmínek u všech smluv – všechny jiné spořící produkty mají někdy od roku 1994 15% daň na úroky z vkladů, SS bylo výjimka. A opakuji – co máte zpětně? Úrokové zvýhodnění se vyplácí až při ukončení smlouvy, nic Vám zpětne nikdo nevzal a nevezme. To, co na účtu máte tam je a bude.. Podobně jako ve firmě Vám vyplatí roční bonus a mezitím se změní daň z příjmu, odpočitatelné položky nebo odvody. Naprosto běžná věc. Jen okolo SS je spousta povyku.
    A opakuji, ukažte, kde dochází k porušení smlouvy a pak si to se spořitelnou vyřiďte.

  • 28. 8. 2010 1:45

    JirkaZ (neregistrovaný)

    Z Vašeho příspěvku jsem vyrozuměl, že pod pojmem „narovnání podmínek“ myslíte narovnání mezi různými variantami SS. Narovnání proti jiným spořícím produktům nijak nezpochybňuji za přepokladu, že to budu vědět dopředu.
    Co mám zpětně ? Úrokové zvýhodnění za období od začátku smlouvy do konce roku 2010. Bude zdaněno podle nového zákona – ale daněn bude výnos za období, kdy ten zákon ještě neplatil.
    Porovnání s ročním bonusem nesedí. Změní se daň, ale o této skutečnosti se dovíme před koncem roku a mám možnost na tuto změnu reagovat a zařídit se podle toho. Mimochodem – už se to někdy stalo ? Tedy, aby změna byla v průběhu roku, platná pro aktuální rok a v neprospěch daňového poplatníka.
    Nepsal jsem, že dochází k porušení smlouvy, z právního hlediska asi ne. Navíc – těžko posoudit, když ještě není text nového zákona.

  • 28. 8. 2010 2:35

    TVK (neregistrovaný)

    Ne, myslím narovnání podmínek SS vůči všem ostatním spořícím produktům, kde je 15% daň. Varianty tarifů jsou problém spořitelen a jejich kalkulací.
    Vy už máte na účtu nějaké úrokové zvýhodnění, které se váže až na ukončení smlouvy a splnění nějakých předepsaných podmínek? Asi ne. Vše se počítá k datu ukončení smlouvy a není vázáno na její průběh. Je to jednorázový bonus, žádný průběžný výnos. Takže na konci dostanete něco a bude to zdaněno tak, jak se daní ostatní úroky z vkladů už 15 let. Pokud se tomu chcete vyhnout, okažitě vypovězte smlouvu a v prosinci máte doma vše bez zdanění
    A ke změnám daní z přílmů – ty se za posleddních 20 let měnily tolikrát, že už to ani nesleduji.

  • 28. 8. 2010 2:40

    bez přezdívky

    Rada vypovědět okamžitě smlouvu s úrokovým zvýhodněním je sice dobrou radou, ovšem nelze ji použít vždy, např. je celá řada smluv, které bez ztráty výhod není možno vypovědět. Takže by na základě Vaší hraběcí rady mohlo lehce dojít k tomu, že někdo neznalý smlouvu vypoví, aby zachránil úrokové zvýhodnění před zdaněním a výsledkem bude, že nedostane úrokové zvýhodnění vůbec.

  • 28. 8. 2010 3:08

    TVK (neregistrovaný)

    Neznám ani nemohu znát podmínky nejrůznějších smluv s úrokovým zvýhodněním, které bylo typické především pro „staré "smlouvy“. Předpokládám, že každý zná podmínky své konkrétní smlouvy a dokáže si to spočítat. Pokud si někdo uzavřel CČ na nesmyslnou částku, tak tam asi bude problém …

  • 28. 8. 2010 3:21

    bez přezdívky

    A v tom je právě problém – udělujete paušální rady bez znalosti přesných podmínek smluv.
    Svou poznámkou o z dnešního pohledu nesmyslně vysoké cílové částce vlastně přesně specifikujete samotné jádro pudla. Ano, z dnešního pohledu očekávaných změn se mnohé cílové částky mohou zdát nesmyslné, v době uzavírání smluv v roce 2003 však byla situace zcela jiná, v zájmu státu, spořitelny i spořícího bylo co nejdelší spoření. To, že dnes jeden z těchto subjektů (stát) mění podmínky, aniž by další subjekt (účastník) mohl od smlouvy odstoupit, je právě to, co článek zcela oprávněně kritizuje – účastník měl určité legitimní očekávání, za kterého se rozhodl své finance investovat do určitého produktu a rozhodně nemohl ani v nejdivočejších snech počítat s tím, že stát na něco uvalí 50% daň. Nevím, proč neustále obhajujete správnost a nenapadnutelnost takovéhoto postupu, když by stát zdanil cokoliv např. 95%, tak by to technicky bylo totéž a dle Vás opět správně? Někde tady zaznělo, proč tedy stejně nepostupuje např. při zdanění výnosů ze slunečních elektráren. Ty jsou také osvobozeny (stejně jako zatím úroky ze stavebního spoření). Problém je asi v tom, že by dopad byl především do skupiny, do které pravicová vláda nechce příliš šťárat.

  • 31. 8. 2010 0:21

    JirkaZ (neregistrovaný)

    Ano, přesně toto jsem měl na mysli – šlo mi o princip a ne o moji smlouvu, se kterou si dovedu poradit.

  • 31. 8. 2010 0:06

    JirkaZ (neregistrovaný)

    Jenom poznámka k daním z příjmů – měnily se mnohokrát, to máte pravdu, ale nikdy ne tak, aby byl naplněny podmínky výše uvedené.

  • 26. 8. 2010 21:08

    jan (neregistrovaný)

    Celý problém není ve výpočtech či retroaktivitě pojímané různě. Základní problém a velice nebezpečný signál do budoucnosti je ten, že stát přestává být seriózním partnerem a chová se jako obyčejný vekslák. Mění podmínky smluv kdy se mu zachce. Co bude příště ?!.Zdaní všechny důchody, zdaní počet osob v domácnosti, zdaní majitele kol??? Co dál ? Kde brát peníze a nebrat je Bakalům? Jak šetřit a podporovat ponikatele.? To je úkol věru nadlidský.

  • 26. 8. 2010 22:01

    Tomáš (neregistrovaný)

    „Mění podmínky smluv kdy se mu zachce.“
    Prosím napište mi, ve kterém bodě smlouvy a u jaké spořitelny je napsáno, že státní podpora činí x Kč.
    A mimochodem, to šetření podnikatelů by mě věru zajímalo… :)

  • 27. 8. 2010 20:12

    Pitrisek (neregistrovaný)

    Tak třebas v mojí, cituji:
    Článek 7 Státní podpora
    2) Poskytovaná záloha státní podpory činí 25% z ročně uspořené částky (vklady, úroky z vkladů a z připsané zálohy státní podpory, snížené o poplatky a další úhrady), maximálně však z částky 18 000,– Kč.
    Takže né že ne (ano, je to hodně stará smlouva ČMSS)

  • 26. 8. 2010 22:52

    TVK (neregistrovaný)

    Nezlobte se, ale pořád se tu mele o nějakých smlouvách. Stát do žádných smluv o stavebním spoření nevstupuje, ty jsou uzavřeny mezi klientem a spořitelnou a jen se odvolávají na platnou legislativu. A ta se mění. Protože když na to není, tak prostě není.
    Možná si to neuvědomujete, ale hospodaření státu, čili „státní“ spotřeba nás všech dělá jen za loňský rok cca. 32.000 Kč na daňového poplatníka (tzn. bez dětí, důchodců apod.) JAk dlouho by jste takto hospodařili doma, než by u Vás zazvonil exekutor?
    Ano, můžeme se tvářit, že to přece „oni“, ale „tyhle“ jsme si zvolili my sami a oni dělají to, co většina národa chce – státe, starej se o nás a rozhoduj za nás. A stát se neefektivně stará a peníze tečou … protože z cizího krev neteče. Viz. dnes v televizi pan Ambrozek – co udělal špatného? Měl právo na poslanecké náhrady, splnil podmínky, za kterých se vyplácejí? A že je utratil za dům? Je to někde zakázané? Okradl někoho? Ne.

  • 27. 8. 2010 10:09

    Agent (neregistrovaný)

    1) Smlouva o SS odkazuje na platnou zákonnou úpravu o SS, ale platné aktuální znění je neměnné ke dni uzavření smlouvy. Legislativní změny se mohou promítnout až do dalších smluv. A to Kalousek ví, proto chce prosadit vymyšlení nové daně pro SS. Což je pro někoho minimálně sporné a pro někoho to jasně odporuje zákonné úpravě o SS … jelikož v právním státě se nedá zákon obejít (i když to tak může vypadat). Posuzuje se totiž nejen litera zákona, ale i smysl zákona. ÚS si Kalouska vychutná.
    2) Poslanecké náhrady jsou přiznávány jednoznačně pro svůj účel a ten by měl být doložen. Bohužel není tam žádná sankce. Proto B.Sobotka nebo Ambrozek nejen použili náhrady nemorálně, ale i protizákoně. Ale není sankce … mají stejně imunitu.

  • 27. 8. 2010 12:14

    cml11 (neregistrovaný)

    Smouva odkazuje na aktuální zákon, ale nikde není řečeno že ten se nemůže změnit. Naopak, odkaz je tam právě za tím účelem, aby se změnit mohl. Je to stejná, jako když uzavíráte smlouvu o vedení běžného účtu. Nikdy v ní nemáte uvedeny poplatky za konkrétní operace, ale odkaz na aktuální sazebník, který může banka v budoucnu měnit.

  • 27. 8. 2010 13:25

    Méďa Béďa (neregistrovaný)

    Takže pro Kalouska & bandu loupežníků bude nejlepší zákon o stavebním spoření zrušit úplně, tím budou úspory lidí na SS nelegální a všechno propadne státu…

  • 27. 8. 2010 19:24

    Host (neregistrovaný)

    V zákoně je přesně specifikováno „Poskytovaná záloha státní podpory činí 25% z ročně uspořené částky, maximálně však z částky 18 000 Kč.“
    Smlouvu uzavíráte v den platnosti zákona, a jeho pozdější změny nemají na vaši smlouvu žádný vliv. Kdyby to tak bylo, už v roce 2003 by všichni měli jen 3000 st. podpory.
    Takže se vymyslela nemorální 50% daň, která je v tomto Kocourkově a podle takových ťululů jako vy, zcela legální. Ve Štrasburku se tedy bude jednat jen o tom, jestli je to obcházení zákona nebo ne

  • 27. 8. 2010 21:16

    Tomáš (neregistrovaný)

    Zapomínáte, že v roce 2003 (resp. při změně 4500/3000) bylo v zákoně přechodné ustanovení pro účel zachování 4500…
    „Smlouvu uzavíráte v den platnosti zákona, a jeho pozdější změny nemají na vaši smlouvu žádný vliv.“
    To je jen přání, ne právní rozbor. To je asi takové, jako kdybyste tvrdil, že za práci budete navždy platit daně platné v den uzavření pracovní smlouvy.

  • 27. 8. 2010 23:03

    Host (neregistrovaný)

    Daně jsou věc jiná, ty se tu mění skoro každý rok. Vždyť právě proto se vymyslí 50% daň na podporu, protože to je legál. Nikoli morálně, protože zrovna v tomhle případě je tam vázací doba a nedá se z toho vyvléknout bez sankce.
    Jinak jsem pro to, aby platila ta vaše poslední věta a nevidím na tom nic závadného. Pro tento stát by to bylo jen dobře, bohužel to nezapadá do jeho nemorální koncepce škubání lidí.

  • 28. 8. 2010 1:25

    TVK (neregistrovaný)

    Pokud se smlouva odvolává na zákon, tak platí vždy jeho aktuální znění. Podobně fungují třeba kupní smlouvy a smlouvy o dílo, kde je cena uvedena bez DPH a u DPH se říká něco ve smyslu „bude připočteno dle platného znění zakona o DPH“.

  • 27. 8. 2010 21:00

    Bára (neregistrovaný)

    na zákon o výši státní podpory odkazují smlouvy od r. 2003, dřívější mají uvedenou přesnou výši, a to 25%

  • 28. 8. 2010 2:17

    TVK (neregistrovaný)

    Doma mám 4 smlouvy z roku 2002 (MoPy a ČMSS) a všechny se odvolávají a zákon, bez jakýchkoliv konkrétních částek.
    Pokud máte ve smlouvě konkrétní částku a %, tak je spořitelna povinna Vám tuto každý rok vyplatit.

  • 30. 8. 2010 10:58

    AAA (neregistrovaný)

    Ja jsem pred prazdninama rusil smouvu z roku 2000 (Pyramida).
    Taky tam zadna konkretni castka nebyla.
    A i tak, vse vyse citovane mluvi pouze o ZALOZE statni podpory…

  • 27. 8. 2010 20:52

    Bára (neregistrovaný)

    Na peníze, které jsem letos na stavebko dala, mám dle zákona dostat 4500 Kč podpory. Zákon stále platí. Až ho změní, bude platit nový. Jenomže – to, co bude do doby účinnosti současného zákona vloženo na účty, dostane stávající výši podpory, to, co bude vloženo od účinnosti nového, obdrží nižší podporu. Nemůžou změnit tento zákon tak, že rozhodnou, že za celý rok 2010 bude nižší podpora. To je retroaktivita, protože by zákon působil zpětně. Když vymyslí nehoráznou 50% daň, která umožní, že stát nedostojí svému závazku, tak je to podle Vás co? Férová změna? Samozřejmě že rodiny nepoloží, když dostanou ze svých uložených peněz méně. Ale stavební spoření je několikaletá investice a jako taková je předem prokalkulovaná. Očekávala bych, že se případné změny ve výnosech dozvím na začátku zdaňovacího období a ne ve 3. kvartálu.

  • 28. 8. 2010 1:40

    bez přezdívky

    Plný souhlas až na jednu výjimku – o případných změnách zatím všichni pouze spekulujeme a o podrobnostech se dozvídáme ne ve 3.kvartálu, ale zatím jen pouze z neoficiálních článků (za který děkuji). Skutečnost tedy bude taková, že se o změnách dozvíme až okamžikem přijetí novely zákona a to dle mého názoru ve 3.kvartálu určitě nebude, takže se to dozvíme až těsně před koncem roku. Tou lepší variantou je, že poslanci tento zákon nestihnou přijmout do konce roku, obávám se však, že si právě s tímto zákonem pospíší. Už se těším na slíbené pokračování miniseriálu o stavebním spoření.

  • 28. 8. 2010 2:14

    TVK (neregistrovaný)

    Jenomže – státní podpora za rok 2010 se vypočítává v roce 2011 a vyplácí se někdy v dubnu. Pokud bude zákon platit před tím, tak se opět o žádnou retroaktivitu nejedná, nido vám nic z účtu nesebere, jen prostě přidá míň.
    A nedostání státního závazku? Nesplnil vůči vám stát nějaký zákonný a platný závazek? Pokud ano, suďte se a máte pekelně dobrou šanci na výhru a veškeré náhrady.
    Někdo operuje „daňovými vratkami“, ale kdo tyto daňové vratky nejvíce využíval a dostával (tzn. vydělával)? Ten, kdo byl schopen bez problémů šetřit a vázat peníze na 5–6 let na obvykle v rodině dostupná RČ, což byli spíše lidé ze střední příjmové skupiny, protože pro ty nejbohatší to byl co do efektivní zhodnocované částky zanedbatelný produkt a nižší příjmové kategorie na takové úspory neměly zdroje. Ano, zákon byl postaven tak, že prakticky každý ho mohl využít ve svůj prospěch. Takže i když máme domácnost o 2 členech, do loňska jsme měli 4 stará spoření a k tomu 2 levné řádné úvěry. Myslíte, že tohle bylo a je smyslem SS?
    Píšete o prokalkulované investici – měli jste tam zakalkulovánu i téměř 7% inflaci v roce 2008, která vám sežrala možná víc reálné hodnoty úspor, než plánovaná úprava zákonů?

  • 28. 8. 2010 2:35

    bez přezdívky

    A odkud berete informaci, že státní podpora za rok 2010 se vypočítává v roce 2011? Co třeba staré smlouvy, vypovězené do 30.6.2010? U takovýchto smluv je státní podpora vypočítána a připsána ještě do konce roku, což znamená, že bude vyplacena v plné výši. Takže podpora za stejné období (rok 2010) bude u některých vyplacena v plné výši, u jiných bude 50% zdaněna. Tak prosím nemylte diskutující uváděním polopravd. Jedinou výtku k článku mám, že měl vyjít dříve, včasnou výpovědí jsem mohl zachránit státní podporu, takto díky něho zachráním alespoň úrokové zvýhodnění. Navíc článek poukazuje na rozpory v důvodové zprávě a napadá spíše morálnost postupu, zvoleného státem, než to, že by tento postup byl protiprávní. Souhlasím s Vámi v tom, že tento postup možná bude v souladu s právem, rozhodně však ne s morálkou.
    Technická poznámka: nemáte pravdu ani v tom, že vám stát „jenom přidá méně“, Kalousek dobře ví, že by toto bylo právně napadnutelné, tak vám přidá dle zákona (3000 nebo 4500), ale vzápětí vám to hned zdaní dosud nevídanou 50% srážkovou daní. Mimochodem, váš postoj je celkem pochopitelné, když je z vašeho příspěvku patrné, že jste svá 4 stavební spoření na dvoučlennou domácnost stihl na rozdíl od většiny jiných, méně informovaných zrušit. Proč byste tedy měl ze svých daní nyní přispívat na ty, kdo nebyli tak finančně zdatní, jako vy? I kvůli takovým, jako jste Vy, nyní stát chystá změny zákona. I další vaše konstrukce, že stavebních spoření využívala „střední třída schopná bez problémů spořit“. Jenže stavební spoření na rozdíl od vás využívá i celá řada lidí, kteří počítají s následným poskytnutím úvěru. I tito lidé nyní budou mít velké problémy (překlenovací úvěry, snížení šance na poskytnutí úvěrů v důsledku odlivu peněz ze systému stavebního spoření atd.).

  • 28. 8. 2010 2:58

    TVK (neregistrovaný)

    Pokud SS běží po celý rok, tak se podpora vypočítá v roce 2011 ze všech vkladů + úroků. Pokud je smlouva ukončena, tak se dá samozřejmě vypočítat okamžitě a výplata se řídí stanovenýmí termíny.
    Diskuze o morálce je sice pěkná, ale na druhou stranu skoro každý, kdo si SS zakládal, věděl, že takto na státu „vydělává“.
    Svoje spoření jsem nezrušil, změna mne postihne úplně stejně jako všechny ostatní. Byly to umrtvené peníze na „neurčito“, ale teď prostě doplatíme optimální částky za rok 2010 a 2011, 2 zrušíme a na 2 vezmeme řádný úvěr, který je za 3%, tzn. vzhledem k inflaci zadarmo.
    Problémy s poskytnutím úvěru? Překlenovací úvěr je naprosto unikátní konstrukce, jejíž vynálezce by zaloužil Nobelovku za ekonomii, která měla ve své době umožnit rigidním SS konkurovat hypotékám. Netvrdím, že SS nevzužívají i lidé méně vydělávající, ale ti více prostě byli a jsou schopni z něj vytěžit víc. Ano, jsem takový, ale jen jsem využil možnost, není můj prolém ani vina, že někdo jiný to neumí …

  • 28. 8. 2010 3:10

    bez přezdívky

    Nekladu Vám za vinu, že někdo jiný SS nerozumí, pouze jsem chtěl upozornit na to, že výpověď nemusí být vždy tím nejlepším řešením a může znamenat i případnou úplnou ztrátu úrokového zvýhodnění.
    Váš názor, že se státní podpora vypočítává v roce 2011, pokud SS běží celý rok, opět není zcela správný. Jak už jsem psal, SS se vypočítává u některých smluv již v aktuálním roce, pokud dojde k vypovězení do 30.6. Naopak nelze a priori konstatovat, že pokud běží SS celý rok, vypočítává se podpora až v r.2011. Např. i u smluv, vypovězených v druhém pololetí, tedy i u smluv, které evidentně neběží celý rok, bude státní podpora bohužel připsána až v roce 2011, tedy zdaněna. A jsme opět u nerovnosti, kdy stejná podpora za stejný rok bude u někoho zdaněna a u jiného ne.
    Za svou poznámku k tomu, že jste stavební spoření zrušil včas, se omlouvám, pokud se nezakládala na pravdě. Usuzoval jsem tak z Vašeho prohlášení cituji: „do loňska jsme měli 4 stará spoření“ , považoval jsem to možná mylně za sdělení, že letos je již nemáte.

  • 28. 8. 2010 3:26

    TVK (neregistrovaný)

    Přiznám se, neznám princip SS a výpočtu/výplaty podpory do úplných podrobností, protože doposud byl systém SS naprosto „průhledný a předvídatelný“. Letos to bude evidntně jiné, ale dopad u starých smluv s vysokou naspořenou částkou bude zandbatelný a u „nových“ podobně, příští rok místo 3000 jen 1500 a další roky 2000. Vůči startovacím podmínkám v roce tuším 1994 a tehdejší vs. současné průměrné mzdě se jedná o drobné.
    P.S.: Oceňuji kultivovanou diskuzi k tématu, i když se asi názorově rozcházíme

  • 28. 8. 2010 18:02

    voucher (neregistrovaný)

    V tom se plně shodneme, že doposud byl systém SS naprosto průhledný a předvídatelný, což bylo dle mého názoru správné a mělo by to tak zůstat. Také nejsem příznivcem dotování státem, docela bych souhlasil např. s řešením úplného zrušení státní podpory i osvobození úroků od zdanění, ale nemohu souhlasit s tím, že se tak má stát u již uzavřených smluv. Souhlasím však s Vámi v tom, že snížení podpory formou následného zdanění možná bude právně nenapadnutelné. Za sebe se domnívám, že je to dost nemorální a otevře to Pandořinu skříňku možného zdanění v podstatě čehokoliv, ale to stávající vládu zatím evidentně netrápí. Právě proto fandím autorce, poněvadž cesta poskytnout poslancům před jejich rozhodováním pohled i z druhé strany může být cestou, která jejich rozhodování když ne zvrátí, tak možná alespoň ovlivní. Ikdyž v to asi při dnešním politickém rozložení sil ani nelze příliš doufat. A co se týká diskuse, také rád diskutuji s lidmi, kteří tématu rozumí a když se v něčem neshodneme, je to o to zajímavější, než abychom si pouze vzájemně přitakávali, jaká by to pak byla diskuse? :-)

  • 2. 9. 2010 23:58

    Bára (neregistrovaný)

    Mám za to, že podpora, která bude počítána v r. 2011, bude stanovena ve výši tolika %, kolik stanoví současný zákon. A pak bude zdaněna. Jistě, že ve smlouvách máme odkazy na platné zákony, takže tato transakce bude podle zákona. Mi to opravdu nepřijde jako čestné jednání. Co je smyslem stavebního spoření asi oba víme. Naše rodina dřívější spoření investovala do bydlení. Jestli si někdo na cizí rodné číslo spoří, se ohlídat nedá. Docela mne udivuje, že účelovost chce stát řešit až za rok. Co se týká inflace – nejsem vědma, ale určitě mi peníze neztrácely hodnotu tak, jako kdyby byly schované pod matrací. Mi nevadí, že stát hledá úspory, ale vadí mi, že ze mně dělá kus hadru.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).