S manželem jsme chtěli koupit auto - přes inzerát - abychom se vyhnuli bazaru. Pán tvrdil, že auto získal v dědictví, nebourané, garanční prohlídku z originálního servisu. Měli jsme se setkat v Jaroměři, abychom se na auto podívali. Před tím jsme ho zkontrolovali přes cebii a zjistili jsme, že auto prý bylo bourané. Takže se se poptali v originálním servise - ale ouha, auto tam nikdy nebylo. S pánem jsme se sešli, spíš pro zajímavost. auto vypadalo moc hezky, jelo pěkně. když jsme se ho zeptali, jak to tedy je, začal se vykrucovat, že o ničem neví, ale když se nám to nelíbí, ž emá jiné zájemce. Sednul do auta a odjel.
kamoš koupil moc pěkné auto, čtyři roky staré a s nájezdem 100.000, vypadalo jako nové. po roce a 20.000km explodoval motor.
docela dost se zlobil, najal advokáta a detektiva. zjistilo se, že auto jezdilo v německu jako taxík a mělo najeto skoro 600.000km. někdo ho dovezl, a auto během šesti neděl 4x změnilo majitele. některý z nich vyměnil volant a pedály a sedačku řidiče, a řídící jednotku z vrakáče na které bylo poctivých 100.000. ovšem nikdo ze pěti předchozích majitelů se neráčil přiznat, kdo tacho stočil, a kupní smlouvy byly uváděny bez stavu tacho - takže nebylo ani koho žalovat. včil mudrujte.
jo byl to diesel, caravela. jezdila jako taxik v nějaké sociální službě pro důchodce, takže opravdu jezdila na dva řidiče a skoro furt, vozila penzisty na nákupy a do nemocnic.
tomu motoru, pokud se dobře pamatuji, praskla klika, a rozdováděné písty urvaly palici. z vnějšího pohledu to vypadalo dost jako exploze. každopádně, motor byl na sračky a dokonce udělal díru do haubny. detaily neznám, ale motor od nádrže poznám. spíš mně fascinuje, kolik chytrejch je ochotných se vykecávat o cizí zkušenosti.
jak přesně se to dělá se zápisem do VTP, když se auto koupí jako zboží a nepřihlásí na značky, na to je tady jak vidím expertů dost. rychlá sekvence změn majitelů byla skryta za čistým techničákem, výměna za ztrátu. bazárista to deklaroval jako prvodovoz od soukromníka, jistě v tom byl též zaangažován.
Dieselový motor právě explodovat může. Není to klasický chemický výbuch, to jistě ne, ale motor se zadře a občas z něj něco vyletí.
Nevím, jak se tomu říká česky, ale anglicky je to runaway a stane se to, když někdo neudržuje/nevyměňuje turbo.
Technicky to funguje tak, že motor si přisává olej z turba. A pokud to překročí určitou hranici, tak se rozjede kladná zpětná vazba - čím rychleji se motor točí, tím více oleje do něj teče a tím rychleji se točí - čili se ustálí na maximálních otáčkách. V tuhle chvíli můžete vypnout zapalování, ale motor jede dál.
Alternativně se to může stát i u hodně jetých atmosférických dieselů.
Zastavuje se to výfukovou brzdou (ucpáním výfuku). Tu mají běžně velké stacionární, lokomotivní nebo lodní diesely. Náklaďáky ji nemají a osobáky už vůbec ne.
Osobák nebo kamion se musí snažit zařadit vyšší rychlost a doufat, že přemůže motor brzdama.
Toto co popisujete se týká pouze diseselových turbomotorů, kde se usazuje olej v mezichladiči vzduchu za turbem a pokud je ho dost tak se spustí Vámi uvedená činnost. U "bezturbových" atmosférickách dieselů se toto z důvodu dodávky oleje turbem dít nemůže - pokud tam nebudete lít olej sám.