Půlka článku je o jednorázovém bezkontaktním placení, druhá o předraženosti opencard, která naopak slouží výhradně k předplatnému a vágní obecný závěr o možné spolupráci s bankami.
O chválených předplatních systémech v jiných městech (Plzeňská karta, Opuscard v Liberci) jen naprosto nekonkrétní zmínka, přitom to by měla být primární inspirace pro náhradu pražské Opencard.
U platební karty je několik triviálních problémů
- ochrana osobních údajů - revizoři by museli mít ve čtečkách seznamy karet kterými byl zakoupen kupón.
- co když skončí platnost karty nebo klient odejde k jiné bance před koncem platnosti předplatného.
- kupuju předplatné rodičům svojí kartou, oni si pak jen strčí opencard do validátoru.
Myslím, že to zbytečně komplikujete :-)
1. Když platíte u obchodníka, tak také nemá seznam všech karet v republice :-) Vaše karta se připojí k serveru banky a karetní společnosti a proběhne ověření.
2. Platnost má také Opencard tj. banka by se s vámi spojila banka a poslala vám novou kartu.
3. Karta by byla vázaná na jednu banku s tím, že by volitelně k ní byl také bankovní účet. Samozřejmě, pokud byste měl bank. účet, pak by měl být bez poplatků za vedení, stejně jako za příchozí a odchozí platby.
4. Tomuto argumentu nerozumím :-)
Když tomu nerozumíš tak to nekomentuj, spořka vyhrála tendr a dělala to zadarmo, financovat se to mělo z poplatků za placení karet a obchodních příležitostí, tím že to nová garnitura zařízla o tyhle možnosti přišla a spíš na tom prodělala.
http://euro.e15.cz/archiv/propadajici-premiant-778760
http://zpravy.e15.cz/domaci/ekonomika/monet-doda-praze-opencard-i-presto-ze-byl-tendr-zrusen-908407
Takzvané sKarty prosazované ministerstvem práce a sociálních věcí jsou podle premiéra Petra Nečase až třikrát předražené. Vydělává na nich už jen firma dodávající platební systém pro Českou spořitelnu, které správu celého projektu svěřilo ministerstvo. Premiér to uvedl v rozhovoru pro páteční Hospodářské noviny. Z projektu podle Nečase nemá prospěch stát, úřady práce ani Česká spořitelna.
"Když si budete chtít pořídit kartu, tak ji seženete standardně za 80 korun, firma ji dodává za 240 korun. Běžná cena v Evropě jsou tři eura (asi 78 Kč)," řekl deníku Nečas.
Nezpochybňuji, že MPSV za Drábka dělalo boty v IT zakázkách, ale ani jeden z těch článků nijak nezmiňuje účast ČS na skartách.
Jak může být třikrát předražené něco s cenovkou 0 Kč? viz http://ceskapozice.lidovky.cz/skarta-je-mrtva-neni-to-ale-skoda-doi-/tema.aspx?c=A130809_083317_pozice_135004 - veřejná obchodní soutěž (právně jde o něco jiného než veřejná zakázka) byla umožněna jen proto, že celý projekt měla hradit vítězná banka
240 Kč měl stát pouze duplikát v případě ztráty/poškození.
A vzhledem ke kauzám kolem pana Nečase mu nelze věřit ani dobrý den.
Nějaké "MPSV", tedy jakýsi barák nic neudělal. Udělali to konkrétní lidé: Drábek a Šiška.
Tak, teď si dej pár facek. Ukradeným miliardám, ano miliardám, ne méně, ty říkáš "boty". Raději si těch facek dej více.
Celá ta "úspora" spočívala v jediném: náklady byly přeneseny na příjemce dávek, o zisk se rozdělili. A nejednalo se zdaleka pouze o předražené vydání náhradní karty, tedy zmíněných 240 Kč. Jednalo se zejména o náklady na dopravu k výrazně řidší síti distribučních míst, nežli měla ČP.
Ona ta myšlenka by nebyla v podstatě špatná, něco by ušetřit šlo, i když zmíněných 300M je číslo zcela vylhané, ale nesměla by ji zabít zlodějna, ta dychtivost krást hlava nehlava. Takže vyčíslit skutečně dosažitelnou úsporu, dořešit legislativu, a poté vypsat soutěž. A ne plácnout prosťáčkům k sežrání nesmyslné číslo, hodit zakázku Pepovi, a kašlat na zákonnost.
Navíc bychom se také měli zamyslet nad tím, jestli je pro daňového poplatníka skutečně výhodné úsporu, byla by-li jaká, počítat z tlačení karet, kde jde drtivá většina zisku do zahraničí, na úkor místních obchodníků.
Vzhledem k morálním nekvalitám pana Nečase se spíše zamysli ty, jaká to musela být gauneřina, když to považoval za neudržitelné i Nečas.
Ano, myšlenka to byla dobrá byť uspěchaná a nedodělaná, ale to se dalo dotáhnout, jenže političtí odpůrci to radši zrušili, to pro ně znamenalo více politických bodů.
Řidší obchodní síť - kolik je poboček pošty versus bankomatů ČS a obchodních míst akceptujících karty? Ano, zaslání složenkou jako příplatková služba tomu chybělo, ale to je technický detail, který se mohl snadno doplnit, kvůli tomu se to nemuselo rušit.
Když ztratíš občanku, tak taky něco zaplatíš.
Co to zase kecáš, jak sem odkázal banka za to nic nedostala a byla vybrána v soutěži.
Ale proboha co to píšete, banky to přece nedělají zadarmo, banky si z každé opakuji z každé té transakce strhávají poplatek. Který zase není malý, u malých obchodníku kolem 3 procent. I kdyby se to podařilo Praze srazit na jedno procento, tak jak to zhruba počítán jenom na kupónech by banky vybraly skoro sto milionů a dalších 200 milionů na lístcích za jednotlivé jízdy ročně
Nezlobte se ale to je přece o něčem naprosto jiném. Vy sice píšete že " Když platíte u obchodníka, tak také nemá seznam všech karet v republice :-) Vaše karta se připojí k serveru banky a karetní společnosti a proběhne ověření."... ale tím se ověřuje ještě před platbou-jestli je na tom účtu dostatek peněz, jestli ta karta není zablokovaná atd, to ano.
Ale proboha, žádná banka nedá žádnému subjektu možnost aby si zpětně "přes kartu klienta" ověřoval jestli na tom účtu proběhla kdysi dávno nějaká konkrétní platba. Ale přesně tohle je potřeba udělat když revizor kontroluje pasažéra-ten potřebuje ověřit jestli si ten člověk, někdy možná před měsícem, před 3/4 rokem zaplatil tou kartou kupón, A tuto informaci mu žádný opakuji žádný standardní bankovní karetní systém nedá...
Však do čipu by bylo možné nahrát funkci, která by revizorům poskytla informace o věku cestujícího či délky kupónů. V případě nevyužití bank. účtu pak by se jednalo jen o elektronickou peněženku s tím, že pokud tam nebudou mít vaše děti nahrané peníze, ale jen kupón, tak s ní platit moci nebudou. Tj. bude sloužit jen jako cestovní doklad, podobně jako současná Opencard. Je to jednoduché a funkční. Není třeba hledat důvody, proč to nejde, ale jak to co nejlépe realizovat a proč nic takového ještě nemáme :-)
Ano OpenCard je někdy od roku 2008 typu Mifare DESFire a nákupní cena je někde kolem těch výše zmíněných 80 Kč.
V Plzni to podcenili a teď narychlo mění lidem karty a nechají je za to zaplatit 170 Kč, v Praze výměna z důvodu konce platnosti je pokud se dobře pamatuju zdarma.
V placení jízdenek v příměstských a meziměstkých spojích běžnou (bezkontaktní) kartou problém nebude. Ač se v článku píše "nejde o offline transakce", myslím, že by se právě zde hodily.
Větší problém je u předplatného pro pražskou MHD, kde žádný bezkontaktní terminál při vstupu do vozu není - jen občas revizor.
Původní koncept Opencard vyžadoval offline provoz. To se ukázalo jako značně nepraktické (nutnost použití validátorů) a mělo by se na to rezignovat. Čtečka revizora by tedy z běžné platební karty přečetla jen nějakou unikátní identifikaci a online v databází DP ověřila, že se k ní váže předplatné.
Dále je však nutné zajistit nepřenositelnost. Aby na jednu kartu nejezdila celá "rodina". To znamená, že revizor musí být schopen nejen ověřit identitu karty, ale i cestujícího. To se dělá podle fotky na kartě, ale ne běžné platební kartě fotka není. Fotka by se na přepážce DP mohla při zřízení této služby pořídit a uložit do databáze DP. Revizorovi by se pak při kontrole mohla z databáze načíst a na čtečce zobrazit. Spolu s údajem o věkové kategorii, což je pro kontrolu důležité.
Dále taková karta nesmí být snadno klonovatelná. Aby na kopie jedné karty nejezdila celá "rodina". Nejsem si jist, že už jednoduchá operace přečtení ID karty (bez PIN) je natolik zabezpečená, že ji nejde nasimulovat v klonu karty. Pro běžné placení klonovat vlastní kartu smysl nemá, tady by to někdo mohl zkusit.
Nepřenositelnost lze triviálně zajistit tím, že na kartě je fotka a jméno držitele.
Lze si vzít příklad z ČD, tam k prokázání jízdného stačí jejich inkarta, když si v eShopu koupím jízdenku a zadám číslo in karty a ta se s ní spáruje a průvodčímu se nahraje do toho jeho terminálu, při kontrole pak stačí předložit kartu a on vidí, že je k ní navázaná jízdenka a to i pro jednotlivou jízdu, jedinkrát se mi při nákupu cca hodinu před odjezdem stalo, že to tam průvodčí neměla.
Vzhledem k tomu že OpenCard se používá pouze pro předplatné stačilo by aby se kupón musel kupovat den předem a pak by stačilo aktualizovat terminál revizora jednou denně na začátku směny.
Každopádně vazba dopravní karty na platební kartu mi přijde nesmyslná, už proto že použít platební karty tak je lidi mají teď je problematické, takže je potřeba speciální karta a v tom případě je zbytečné aby to byla platební karta a vůbec to mělo jakoukoliv souvislost s jakoukoliv bankou.
podle výběru zákazníka. Tohle je asi ten nejmenší problém. Ale obecně si myslím, že vázat to na platební kartu je problém. Lepší by byla prostě jen kartička s číslem (pro starší lidi), která by se ověřovala online s možností mít to číslo třeba v aplikaci v mobilu (pro ty mladší) - tak jak to funguje s jízdenkami ČD nebo jiných dopravců (SA).
Samozřejmě k tomu mít možnost si tu kartu nabít nebo zakoupit kupon jak přes hotovost, tak bezkontaktní platbou při nástupu do běžnýho autobusu nebo vlaku. Ta bezkontaktní platba je rychlejší takže by k ní moh být nějaký procentní bonus, aby to lidi motivovalo. Online nabití přes web jakbysmet.
Ta fotka by na té kartičce mohla nebo nemusela být, pokud ne, tak by se provádělo ověření přes OP, zákazník by si musel předem zvolit, co mu více vyhovuje.
Celkem nechápu co se tady léta řeší, všechny tyhle věci jsou jasný a dávno jinde fungují (jediný logický důvod k použití bezkontaktní "openkrad" s Mifare certifkáty je aby to fungovalo rychle offline, což je dneska dost anachronismus - anebo, a to je pravděpodobnější, mít z toho další vejvar, včetně těch plechových almar zvaných validátory).
přeci problém vyrobit platební kartu s jakýmkoli obrázkem...
Ale zároveň si myslím, že vázat to na platební kartu je špatně, protože to zase omezuje možnosti nabíjení a zároveň nutí člověka, aby měl účet u banky, což je myslim trochu v rozporu s lidskými právy svobodné volby.
Podle mně model např. inkarty s fotkou jakou má ČD ukazuje, že to jde i bez banky - a zároveň to umí fungovat jako el. peněženka.
K tomu žádná banka není potřeba. Proč sem furt každej cpe tu banku? Ten kredit díky tomu, že se jedná jen o obnos použitelný na vyjmenované účely (jízdné, kupóny, další služby) není volně směnitelnou měnou a tímpádem není třeba to krýt bankovní licencí. Zkuste toto už všichni pochopit!
- - -
Chápu že se do toho banky chtějí vlomit, protože cítí velký provize, a že i vás zmanipulovali - takže doporučuji zhluboka se nadechnout a s výdechem vypustit z mysli veškerý balast včetně těchto marketingových předpojatostí :)
Jak je to v zahraničí nevím. Namátkou jsem se podíval na Oyster card a pokud se používá s časovým předplatným, tak je také nepřenosná.
Nepřenositelnost zajišťuje jakýsi "FUP" - je tím omezeno její užívání.
Aktuálně v Praze také existují přenosné kupóny a jsou o 22 - 28 % dražší než běžné. Je samozřejmě na politickém rozhodnutí, zda se nepřenositelnost zruší. Stejně tak lze zrušit i jízdné úplně. Pokud by se však nepřenositelnost zrušila, tj. kupóny už za základní cenu by byly přenosné, v českém prostředí by se nejspíš rychle začaly nadužívat/zneužívat.
Dovedu si představit logistický systém, který by aktuálně volné průkazky distribuoval dalším zájemcům. To by navíc bylo zcela legální.
Nelegální varianta spočívá v "klonování" přenosných průkazek.