Glosa
Už dlouho pozoruji, jak se nám mBank mění doslova před očima a mám pocit, že své klienty chce buď naštvat, anebo rovnou motivovat k odchodu z banky. Je totiž jedno, zda své peníze jen přesunou jinam anebo účet zavřou rovnou. Z obojího banka nemá nic vyjma silného důvodu zavřít krám. A možná je to přesně to, o co tady jde.
Na věčné sliby chystáme, bude, plánujeme, testujeme, připravujeme, brzy jsem si už zvykl a někteří klienti to vnímají jako nezaměnitelný mFolklór, bez něhož by snad ani mBank (nyní) nemohla existovat. mBankovní slibotechna dala podnět i pro vznik „protest webu“ s názvem nBank, kde se sliby monitorují.
Zavedení a následné odložení poplatků za transakce patří k dalším testovacím pokusům, co všechno klienti vydrží.
Zoufalá snaha mBank přimět své klienty k tomu, aby jejími kartami spíše platili, než vybírali, a tím se začala dostávat do černých čísel jinak ztrátových karet, přivedla „vývojový tým produktů“ k vytvoření motivačního programu. Způsob, jakým se nyní počítají bezplatné výběry z bankomatu, byl popsán v srpnovém článku. Co bychom tak nyní mohli od mBank čekat? mBank už našla svůj směr a dnešní novinka mě v tom jen utvrdila.
Čím složitěji, tím lépe
Nový směr mBank je z jednoduchého udělat složité, nastavit pravidla pro aplikování pravidel a vůbec podmínky využívání služeb zamíchat tak, aby k jejich pochopení běžný klient potřeboval překladatele anebo se hodiny pročítal názory na mFóru. Kamenné banky jsou proti tomu hadr.
Kde je původní (opět slibovaná) jednoduchost mBank? mBank se stále více zamotává do svých vlastních problémů, které se s ní táhnou od doby finanční krize. Snaha dostat z klientů každou korunu, aby konečně začala odvádět do Polska zisk, vede k zoufalým pokusům na živých klientech. Její snaha připomíná neřízenou střelu: někdo v bance něco vymyslí, vystřelí produkt, pravidlo, podmínky, to spustí řetězovou reakci a následně se sčítají škody.
Zhulenej autor nových pravidel
Teda autor tohohle nápadu musel být pěkně zhulenej,
píše svůj názor klient mBank pod blog banky, kde mBank oznamuje nová pravidla pro úročení vkladů. Osm hodin před začátkem platnosti banka svým klientům sděluje, že jim úrok u spořicího účtu eMax plus klesne z max. 1,3 % na 0,5 % p.a. A jak už to bývá, po půlnoci 15.9.2010, tj. v den publikace této glosy, na webu mBank stále visí původní, staré sazby. Možná si lidé v mBank myslí, že v tuto dobu rozumný člověk spí a dopoledne se to už nějak doladí.
Na blogu mBank uvádí:
Úrok při vkladech od 0–100 000 Kč 2 % p.a. v rámci akce, o níž můžete číst v textu níže.
Akční nabídka je nový termín pro podmínky. Zatímco podmínky se mění většinou s dostatečným předstihem, akci lze ukončit obratem. Zvláště tu, která je na dobu neurčitou či do odvolání.
Úrok pro klienty, kteří nevyužijí akční nabídku, bude úročen jednotnou sazbou 0,50 % p.a.
Jinými slovy, pokud nedodržíte pravidla, nic nedostanete a získáte „vysoký“ úrok 0,5 %. Vy totiž nemůžete jen tak akční nabídku přijmout nebo koupit. Toto není nabídka, ale podmínka.
Akce se zvýhodněnou úrokovou sazbou je určena klientům mBank – fyzickým osobám, kteří jsou majiteli účtu eMAX Plus u mBank a budou splňovat všechny následující podmínky:
Aha, takže přece jen to jsou podmínky pro vyšší úrok a ne „akční nabídka“, protože ji stejně každý nemůže přijmout. Buď na podmínky přistoupí, nebo není nic. mBank to sama přiznává.
V ověřovacím období, tj. od prvního dne předešlého kalendářního měsíce do posledního dne tohoto měsíce provedou bezhotovostní transakce platební kartou mBank vydanou k jeho účtům mKONTO nebo eMAX, případně kreditní kartou mBank v celkovém objemu 4000 Kč a více. Částka 4000 Kč se týká každého ověřovacího období zvlášť. Dále je nutné aktivovat volbu akčního úročení v Internetovém bankovnictví (na adrese www.mbank.cz) nebo přes mLinku (na telefonním čísle 844 777 000). Klient může vybrat jen jeden účet eMAX Plus, na němž bude aktivováno zvýšené úročení.
Tohle je nejúžasnější odstavec celé „akční nabídky“. Než aby někdo přemýšlel, co tím banka myslela a jak přesně bude postupovat při aplikaci zvýhodněného úroku pro ubohých 100 000 Kč, tak zadá příkaz do konkurenční banky, kde má pravidla jasná a má klid. Nehledě na to, že dopátrat se, jak mBank a od kdy úročila vložené peníze s „akcí“ a při nesplnění „akce“ bude v podstatě pro normálního klienta nemožné.
Přeloženo:
- V ověřovacím období, tj. od prvního dne předešlého kalendářního měsíce do posledního dne tohoto měsíce (= měsíc předem a současný měsíc, např. od 1.9. do 31.10.2010) provedete bezhotovostní transakce platební kartou mBank vydanou k vašim účtům mKonto nebo eMax, případně kreditní kartou mBank v celkovém objemu 4000 Kč a více. Částka 4000 Kč se týká každého ověřovacího období zvlášť.
- Dále musíte aktivovat volbu „akčního úročení“ v internetovém nebo telefonním bankovnictví
Zkráceně: Aktivujte si „akční nabídku“ v přímém bankovnictví a každý měsíc utraťte kartou mBank minimálně 4000 Kč na platbách u obchodníků. Kromě 3 bezplatných výběrů z bankomatů budete mít lepší úrok.
Pokud tyto podmínky splníte, vašich 100 000 Kč se bude úročit 2 % p.a. Než klienti provedou tyto změny, úrok jim spadne na 0,5 % a zase je vyděláno. Chcete další podrobnosti? Ty neznám a neznají je ani klienti. Podrobnější informace k celé akci budou zveřejněny na internetových stránkách mBank dne 15.9.,
píše se na blogu. Hodina zveřejnění podrobnějších informací není uvedena, ale podmínky platí od dnešní půlnoci. Další příklad šlendriánství.
Původní myšlenka snad byla sloučit podmínku bezplatných výběrů z bankomatů a lepšího úroku na eMax minimální útratou ve výši 4000 Kč měsíčně jakoukoli kartou mBank k soukromým účtům. Tento mPaskvil je pravděpodobně jen začátkem změn, na které se mohu klienti mBank těšit. K tomu přidejte prohraný soud, kde se banka absolutně nebránila (tj. ani nechránila investici svého akcionáře) a nepochopitelnou pasivitu, která vyhnala do extrému následnou exekuci na mBank. mBank začíná být „divná“ a nebezpečně si hraje s důvěrou klientů. Pokud se mýlím, budu rád.