Vyzkoušeli jsme školu smyku ve FlixBusu. Problémem jsou nepřipoutaní pasažéři

21. 11. 2024
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Když se autobus dostane do smyku, fyzikální zákony jsou neúprosné a v takové situaci se ukáže kvalita daného řidiče autobusu. Ovšem do bezpečnosti házejí vidle často sami cestující.

Historicky první bezpečnostní školení pro řidiče autobusů dopravců jezdících pod značkou FlixBus proběhlo 23. 10. 2024 na Masarykově okruhu v Brně. Pozvánku vyzkoušet si školu smyku v autobusu dostali i vybraní novináři a zástupce serveru Měšec.cz si tak mohl společně s řidiči autobusů českých, slovenských a maďarskch dopravců vyzkoušet, jak se (ne)ovládá autobus ve smyku.

Škola smyku probíhala s jednopatrovými autobusy značky Setra, Scania Irizar a
MAN.

Teorie vs. praxe

Pravidelným školením řidičů musí procházet všichni řidiči z povolání na velkých vozidlech, autobusy nevyjímaje. Každý rok musí řidič-profesionál absolvovat 7hodinové školení teorie, kde se dozví mj. novinky z aktuálního dění legislativy na pozemních komunikací.

Ovšem praktické školení řízení v krizových situacích je spíše výjimkou. Soukromí dopravci jej organizují jen ojediněle z důvodu velmi vysokých nákladů a nutnosti s vozidly zajet na specializované polygony, které velká vozidla pojmou.

Pozvánka FlixBusu absolvovat první praktické bezpečnostní školení řidičů FlixBus v Česku proto nešla odmítnout. Na cestě se totiž autobus chová velmi neohrabaně, ostatně, je to vlastně jen hodně přerostlý taxík s vysokým těžištěm. Na rozjezdu je pomalý, má dlouhou dráhu brzdění, i do mírných zatáček musí často najíždět, nebo naopak preventivně snížit rychlost (podle přísloví „čekej, že za zatáčkou bude stát kombajn“) a v krizových situacích se tato 15–25tunová obluda ovládá značně hůř než běžné osobní auto.

Klouzavý smyk a nouzové brzdění

Na Masarykově okruhu si tak každý řidič mohl vyzkoušet, jak se autobus ovládá v klouzavém smyku a jak probíhá nouzové brzdění, a čekal nás i náročný slalom mezi kužely. Trénink dělá mistra. Zvládání krizových situací na silnici i mimo ni patří k nedílné součásti práce profesionálních řidičů, uvedl Zdeněk Tesárek, ředitel provozního a obchodního oddělení společnosti FlixBus v Česku s tím, že bezpečnost provozu, cestujících na palubě, ale i profesionální komunikace řidičů, jejich vystupování a celkově kvalita poskytovaných služeb patří mezi hlavní priority FlixBusu.

Zdeněk Tesárek, ředitel provozního a obchodního oddělení společnosti FlixBus v Česku na tiskové konferenci. (Ostrovačice, 22. 10. 2024)

Zdeněk Tesárek, ředitel provozního a obchodního oddělení společnosti FlixBus v Česku na tiskové konferenci. (Ostrovačice, 22. 10. 2024)

Autor: Dalibor Z. Chvátal

Celé školení bylo zaměřeno na zdokonalení zkušeností v oblasti poskytování bezpečnosti pro cestující dálkových autobusů a dalších účastníků silničního provozu.

Jan Konopásek, ředitel a majitel autobusové dopravní společnosti UMSE z Liberce, s sebou přivezl zbrusu novou Scanii v barvách FlixBusu. Široká a pohodlná sedadla, perfektní pracovní prostor pro řidiče pak i z dlouhých cest působí radost oběma skupinám přepravujících se osob. Naši řidiči a linky, které pro FlixBus obsluhujeme, dlouhodobě patří mezi ze stran cestujících kvalitativně nejlépe hodnocené. Každý profesionální řidič se však může zaplést do dopravní nehody nebo kritické situace a naším úkolem je dobře se na to připravit, řekl Konopásek.

Autobus dopravce jezdícího pro FlixBus na Masarykovém okruhu v Ostrovačích během školení bezpečné jízdy pro řidiče FlixBusu. (22. 10. 2024)

Autobus dopravce jezdícího pro FlixBus na Masarykovém okruhu v Ostrovačicích během školení bezpečné jízdy pro řidiče FlixBusu. (22. 10. 2024)

Autor: Dalibor Z. Chvátal

Problémem jsou neposlušní cestující

Přestože autobusy obecně patří mezi nejbezpečnější dopravní prostředky, ani jim se nehody nevyhýbají. Za rok 2023 bylo v Česku registrováno 2472 nehod, kde jedním z vozidel byl autobus (z celkových 94 945 nehod).

Nehodovost autobusů je sice nižší než nehodovost silných motocyklů (3645) osobních vozidel (76 343), resp. velkých nákladních vozidel (18 125), ale následky mohou být výrazně horší – přepravuji totiž více cestujících, je zde tak riziko více zranění.

A přitom klíče od zmenšení rizika mají sami cestující: bezpečnostní pásy. Dálkové či zájezdové autobusy jsou jimi už vybaveny vždy, často i meziměstské autobusy.

Připoutat se je nejúčinnější věc, kterou můžete udělat, abyste se ochránili při jakékoli nehodě, bez ohledu na typ vozidla, řekl na setkání s novináři Thorsten Meyer, bezpečnostní expert společnosti Flix. Povinné používání bezpečnostních pásů v Německu, odkud FlixBus pochází, přitom přímo souvisí se snížením počtu dopravních nehod.

Thorsten Meyer, bezpečnostní expert společnosti Flix na tiskové konferenci. (Ostrovačice, 22. 10. 2024)

Thorsten Meyer, bezpečnostní expert společnosti Flix na tiskové konferenci. (Ostrovačice, 22. 10. 2024)

Autor: Dalibor Z. Chvátal

Jak však Meyer podotkl, žádný výrobce prozatím nemá řešení, jak kontrolovat, zda jsou bezpečnostní pásy použity. V moderních autech vám bude pípat bezpečnostní snímač, ale v autobusech to řidič nezjistí. Odpovědnost je tak vždy na každém cestujícím.

Problémem rovněž zůstává, že i když se zodpovědný pasažér v autobusu připoutá, může ho svojí kinetickou energií zabít spolucestující, který se někde v řadě za ním na připoutání vykašlal. Pak i autobusy s nejmodernějšími asistenčními systémy a vyškolenými řidiči nemají šanci zabránit zraněním kvůli nepoužitým bezpečnostním pásům.

Kromě zdraví a života tu jde i o peníze. Pojišťovny totiž mohou snížt pojistné plnění právě za absenci použití bezpečnostních pásů, díky nimž by třeba zranění mohlo být mešího rozsahu, nebo by se zkrátila doba léčby.

Bezpečnostní pásy nechrání jen vás

Že se nehody nestávají jenom těm druhým na YouTube, mohu sám potvrdit.

Před více jak dvěma lety jsem měl vážnou dopravní nehodu. Řidič dodávky Peugeot Boxer v plné rychlosti narazil do Fordu Fiesta přes sebou, jehož řidička chtěla odbočit a dávala mi přednost. Tím ji natlačil přímo do mé jízdní dráhy a já ji zhruba v 60km rychlosti 18tunovým autobusem Berkhof doslova „sestřelil“. Můj autobus plný dětí obratem přišel o vzduch a byl jen obtížně ovladatelný.

Přestože odkazovaný titulek píše o dvou zraněných dětech (přesněji je nemocnice preventivně přijala na pozorování), žádnému s pasažérů autobusu se nic nestalo, a to i přes pořádnou šlupku, kterou dostal. Všichni totiž byli (povinně) připoutaní, takže se jen maximálně mírně hlavou dotkli sedačky před sebou. 

Dopravní policie u poškozeného autobusu na místě mj. ihned ověřovala tato fakta:

  • Stav pneumatik a hloubku dezénu.
  • Celkový technický stav vozidla.
  • Zda byli všichni pasažéři připoutáni a zda na povinnost se připoutat byli upozorněni, protože šlo o nezletilé děti.

Použití bezpečnostního pásu pak zajímá nejen pojišťovny, ale i soudní znalce, zvláště když se nehoda dostane před soud. Přestože poškození za nehodu nemohou, mohli totiž jeho použitím zmírnit následky své, nebo spolucestujících.

(Poškozená řidička skončila se středně těžkým zraněním, viník nehody už tehdy měl na krku řadu exekucí, autobus i Ford byli na odpis.)

skoleni_8_1

Ilustrační fotografie. Nezaviněná nehoda autobusu. (23. 9. 2022)

Nezaviněná nehoda autobusu. (23. 9. 2022)

Autor: Dalibor Z. Chvátal

Každý, kdo občas někam vycestuje, si všimne, že se cestující v dálkové autobusové dopravě málokdy po celou dobu cesty poutají.

I FlixBus proto spustil osvětovou kampaň a na svých komunikačních kanálech nabádá cestující, aby byli po dobu jízdy bezpečnostními pásy připoutáni. V samotném vozidle jim to připomíná také hlášení řidiče a nálepky, kde se cestující mohou o nutnosti poutání se za jízdy dozvědět více.

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).