Když s tím musí vyžít většina společnosti (a důchodci často jen s polovinou té částky), tak s tím zcela jistě vyžije i tato jedna náhodně vybraná profesní skupina. Cílem článku je co - přinutit lidi, kteří mají 14000 čistého, aby šli demonstrovat za to, aby někdo, kdo má víc než oni, měl ještě víc?
Jistě je možné s takovou částkou vyžít. Stačí sledovat slevy ;-) Otázkou zní, jak vysokou laťku budou schopní takoví lidé nastavit ve vzdělávacím procesu. Obávám se že velmi nízkou :-(
K nadpisu: profesor je vědecký/pedagogický titul, ten nejvyšší. Ne každý přednášející je profesor. Přijde mi to jako svého druhu dehonestace takového titulu.
Dehomestovat titul profesora už stačil Martin C. Putna a jeho „katolické buzny zdraví Bátoru“.
Univerzity daly jasně najevo, že profesor už nepotřebuje ani morálku ani být vzorem, je to prostě stejné pragmatické zaměstnání jako každé jiné bez jakékoli vznešenosti či nároků na osobnost profesora.
Takže naprosto nechápu, o co se tu jedná. Titul profesor je už dehonestován tak jako tak. A k tomu patří i ztráta ochrany věřejností, protože profesoři už nejsou vážené osoby, a platu.
Co je to "povolání vysokoškolského profesora"? Profesor je vědecký titul, nejvyšší vědeckopedagogická hodnost. Profesor není název povolání stejně, jako není název povolání inženýr.
Označení profesor se někdy používá i pro středoškolské pedagogy, ale rozhodně ne pro vysokoškolské!
Skutečný profesor rozhodně nebude mít 16 000 čistého už jen kvůli praxi.
Stejně tak není pravdou, že by vysokoškolští pedagogové neměli čas na přivýdělek. Většina z nich zároveň pracuje v oboru, přednáší na více školách zároveň, řeší různé granty apod.
VŠ plat má profesor jen na kafe a hamburger. Za státní peníze vystudoval, udělal docenturu a následně se stal profesorem. Příjem má za výuku, diplomky, doktorandy, disertace atd. Za státní peníze jezdí na konference a získané know how běžně přenáší za úplatu do soukromé sféry. Tato vysoká kvalifikace mu umožňuje získávat granty v objemu statisíců i milionů, potažmo tedy další podstatný příjem. Převážná většina profesorů učí na soukromých školách (i v zahraničí), v MBA programech, což je další významné peníze do kasičky. Mnoho z nich přes svoji kvalifikaci garantuje předměty na soukromých VŠ, což jsou také pěkné desítky tis. Kč měsíčně. Znám i profesory, kteří mají svoje firmy a dělají pro stát i privátní sektor nejrůznější výpočty, studie, měření apod., často s využitím potenciálu státní školy, kde mají hlavní úvazek. Pěkně velká skupina profesorů má nejen úvazek na VŠ, ale k tomu jedno i dvě další zaměstnání.
Mohl bych ještě dost dlouho pokračovat. Neznám profesora, který má méně než 70.000,- Kč měsíčně, většina však má podstatně vyšší příjmy.
Asi tak nějak. Ono počínaje tím základním platem, důležité jsou osobní příplatky. Znám osobně jednoho profesora, učí a zároveň dělá děkana, a nestěžuje si na peníze.
Navíc za peníze školy a grantů procestoval celý svět, i s rodinou. To i v době, kdy děti byly mladší, a on jen docentem.
A i z opačné strany, kdo na škole zůstával jako doktorand, tak ne kvůli platu asistenta, ale kvůli (tehdá) levnému bydlení na koleji + stravě + dostatku času na vlastní kšefty.
Takže ona ta tabulka má v článku má jen velmi malou vypovídací hodnotu.
Jinak jo? Kde učí ti vaši 70 tisícoví profesoři? Na VUT v Bně fakulta strojní jsou interní platy podobně nízké jako se tady píše, s tím že asák má 14 tis hrubého....!!!! V případě, že učíte obor méně atraktivní navíc technický, tak máte taky třeba jen 10 posluchačů. To znamená že máte málo studentohodin=málo peněz přijde na váš odbor. Musíte jít do grantu, vydělat prachy aby plat poskočil na průměrný plat v čr a pak ještě učit. Moc času vám pak nezbývá. Smutné, ale brzo to české školství poškodí. A naše generace.....
Mluvíte z pozice asáka, maximálně odborného asáka.
Holt někdo musí na ty profesory vydělávat (dělat práci, za kterou dostnou peníze ti co mají titul) ...
Pokud nevíte oč se jedná, pak si zjistěte něco o buzeraci při základní vojenské službě (mazáci versus nováčci).
Z tohoto pohledu je to bohužel smůla dnešní doby... člověk potřebuje peníze když je mladý, protože se snaží osamostatnit, vytvořit/vybudovat rodinu, domov atd.
Jenže ve vysokém školství nejvíc prachů urvou lidi ve středním a pokročilém věku, co již jsou zajištění a mají potomky z domu. Zároveň mají nejméně práce (viz příspěvky typu "profesor má 5 prací a 20 platů")... zatímco mladíky, který nemají nic než svůj mozek a energii je třeba zneužívat....
Škola totiž taky není perpetum mobile, bez lidí co makají za 2 lidi a berou jen 14000 by nemoli mít profesoři 4 úvazky a tomu odpovídající plat... někdo ty úvazky musí "odmakat"... profesoři to očividně nebudou, protože prostou kalkulací 40 hodin týdně x 4 úvazky by znamenalo, že na spánek, převlíkání, osobní higienu a jídlo by měl takový profesor 8 hodin týdně .
Bohužel je to taková legální mafie.
Ako už bolo povedané vyššie. Profosori si "nízky" plat kompenzujú prácou na roznych grantoch. Takto si nie je problém prilepšiť aj o viac ako 10 tisíc čistého. Nehovoriac o roznych konferenciách (Kedy Vás vyslal Váš zamestnáveteľ na týždňové školenie napr. na Havaj?).
Inak obzvlášt pre doktorantov je práca na grantoch až existenčnou záležitosťou. Popravde celé vysoké školstvo sa začína uberať veľmi nepekným smerom. Celý výskum sa točí len okolo grantov a ich "výživnosti", veci ako prínos ľudstvu sú podružné...
Právě proto, že je VŠ učitel nucen řešit granty, přednášet na soukromých školách, konzultovat u soukromých firem, aby uživil sebe a rodinu, nemá pak čas věnovat se svým studentům. Znám několik takových učitelů na FSV, FF a PF UK v Praze (sám jsem z toho prostředí vyšel a dva roky učil tehdy za 14 tisíc čistého, ale musel jsem odejít, protože z takových peněz v Praze opravdu nevyžijete) a jsou tak rozlítaní, že často musí rušit konzultační hodiny, nemají na studenty čas a diplomky spíš nevedou než vedou. Na katedře se občas ukážou, přiletí na poslední chvíli na přednášku a po skončení zase letí na jinou školu. A tak pořád dokola.
Ono mezi námi, od té doby, co hlavním kritériem vědce, a tedy i univerzitního člověka, je grafomanie, tak to stejně není jako bývalo.
Studoval jsem několik vysokých škol, a rok od roku jsem viděl tak děsnou klesající tendenci univerzit samotných, tak vyučujících, že jsem časem pochopil, že je to už stejně jedno.
Lidé na univerzitě se nehodnotí podle kvality, a ti kvalitní odcházejí (a není to ani zdaleka platem). Jestli vědec se hodnotí nikoli podle přínosu, ale podle počtu vyzvracených písmenek honosně nazývaných „počet odborných článků/publikací“ a „citační index“, tak tato metrika to časem dovedla tam, kam to dovedla. Ke žvanilům umějícím psát hodnosné, dlouhé a prázdné články.
Takový Mendělejev, Mendel, Einstein, a další by dnes byli vyhozeni jako neschopní vědci, protože by generovali m álo písmenek.
Bylo spíše pravidlem, než výjimkou, že v mých studentských letech jsem měl mnohokrát vyšší znalosti, než vyučující. Tedy až v posledních letech se mi to stávalo. Protože vyučující uměli báječně psát, ale neměli ani základní znalosti oboru uspořádané. Nikomu to nevadilo, hlavně že psali práce, kde každou větu citovali jiného vědce. Mnohdy jsem se musel ke zkouškám učit věci, které neodpovídaly vědě ani vědeckému poznání, protože prostě vyučující nebyl na výši. Já také ne, nicméně i se začátečnickými znalostmi jsem často překonával. A to je hodně špatně a hodně špatná vizitka.
Školy se staly podnikatelskými subjekty, a tak to tak dopadá. Profesor má mnoho dalších možností, a pro většinu z nich je opravdu lépe, když nebude mít čas navyučování a konzultace.
Hodnotit vědce kolik toho odpublikují v kvalitních časopisech je na mnoha úrovních špatné.
Ale pořád je to 100x lepší, než dřívější situace u nás, kdy se to nehodnotilo vůbec a někteří lidé si tituly akorát vyseděli a v životě nic smysluplného nevybádali - a papírově to byli také docenti a profesoři.
A navenek se instituce tvářila, že jsou tam všichni hrozní odborníci. A když se získají nějaké peníze navíc, tak se "spravedlivě" rozdělí mezi všechny rovným dílem.
Školy u nás pomalu a s problémy najíždějí na systém, který dlouhodobě funguje ve vědecky vyspělém světě. Ano je tam masivně kritizován - ale také je pořád používán, protože nikdo nic lepšího nezná.
A že by vámi úžasní vědci byli vyhozeni, protože toho negenerují dost? To je zásadní nepochopení celého systému, který v podstatě fungoval už tehdy, když žili. Pokud objevíte něco zásadního, tak to publikujete (v kvalitním časopise, protože tam vám kvalitní objev velmi rádi vezmou). A na ten váš objev se následně budou odkazovat další kvalitní vědci a budou vás citovat - a potom budete mít vysoké scientometrické parametry, ať se ve vaší zemi na vaší univerzitě používá systém takový, nebo makový.
To co jste napsal působí jako pláč člověka, který nic zajímavého neobjevil - a tudíž nemá co publikovat, tudíž se musí snažit hledat kličky v systému (a kompenzovat kvalitní práci grafomanstvím).
Může být oboje, záleží na konkrétním případě.
Ostatně 120 mínus nájem, úklid, energie = 100 mínus průměrná mzda plat sestry, náklady 33,5 = 66,5. Vše si vyplatí do mzdových nákladů, daně "firmy" = 0.
Takže potom záleží na tom, jak zdaní těch 66,5, které nazýváš "... a pak možná něco zbude i na něj?"
Pokud se zaměstná na Švarcsystém s paušálem, má 55 čistého. Pokud si dá vše do zaměstnanecké mzdy, má 35 čistého + odvody na slušný důchod.
A protože se už nadechuješ, aby jsi vyhrkl ZÁVIST, tak věz, že nehodnotím přiměřenost takové odměny.
protoze to vybaveni vlastne nic nestoji co?
mne se libi, ze dnes mi obvodak udela zakladni rozbor krve, ma v ordinaci ultrazvuk, ekg, eeg atd. a nehoni me ke "specialistum" zbytecne.
a pokud by mu melo ziustat 60k mesicne tak to neni zadna extra lace kdyz si dneska sikovnej svarec nebo truhlar vydela s prstem v noce 50k.
Že ty peníze v případě obvoďáka neodpovídají platu, to už se tu probralo dostatečně. Ale trochu zapadlo, že obvoďák je PODNIKATEL, člověk který musí ze svého investovat, člověk který podstupuje nějaké podnikatelské riziko.
Je dost zcestné srovnávat platově podnikatele a zaměstnance.
No ja nevim kolik by tak mel byt primereny plat nekoho kdo provadi "vedecky" "vyzkum" a vyuku treba tohoto: http://gender.fhs.cuni.cz/
V tom je totiz ten problem socialismu, pardon socialniho statu. Misto, aby pedagog byl ohodnocen podle toho na kolik si jej ceni ten kdo u nej studuje, tak tu mame centralni planovani a tyto uvahy. Zakaznikem skolskeho systemu totiz neni student, ale stat.
Ten titulek je trochu přehnaný - až by se dalo říct že bulvární, že? Jak jsem ten článek četl, tak jsem tam nic o profesorech pracujících za 16 tisíc čistého neviděl... Ono totiž zdaleka ne každý, kdo učí na vysoké škole je profesor. Když už tím profesorem někdo je, tak už se i podle těch různých tabulek uvedených v článku dostane na víc...
A ono něco jiného asi je, učit třeba budoucí lékaře a něco jiného třeba učit budoucí spisovatele (prý "kreativní psaní") na nějaké úžasné soukromé vysoké pseudoškole... Pro takové by asi i těch 16 tisíc bylo zbytečně moc. Bohužel dnes takové pochybné obory a fakulty má i třeba Univerzita Karlova...