Bydlím v Praze, chalupu nemáme a po Praze jezdím MHD, to je rychlejší a operativnější a taky laciné. Nakupuju nikoli ve velkém, ale každé dva tři dny nakoupím, co potřebujeme a mám obchod poblíž domu. Kdyby se něco nenadálého schrulo, mám dost známých a příbuzných, abych si od nic auto v nouzi mohl vypůjčit. No a když už chceme jet na dovolenou autem nebo na víkend na hory, skočím do půjčovny a půjčím si ho. Absolutně mi nevadí, jestli s ním někdo jezdil nebo ne, protože půjčovna, kam chodím, se o ně dobře stará, rozhodně líp, než řada mých známých. Nevidím důvod utratit 400000 za nové auto, které hned po nákupu ztratí třetinu hodnoty, a pak se o něj starat, menit gumy, jezdit na servisky, stále do toho cpát peníze, ač se v něm svezu pětkrát za rok... Bydlet na vesnici a být odkázaný jen na veřejnou dopravu, bylo by to jiné, takhle se mi to vůbec nevyplatí. Ročně takhle zaplatím za 5 víkendů a jednu dvoutýdenní dovolenou kolem 35000 korun a nemusím se o nic starat...
35.000 Kč ročně?
2500 povinné ručení, 1400 dálniční známka, pneumatiky, filtry olej, při nájezdu několik tisíc km 1000 Kč. Technická 700 Kč. Akumulátor 250 Kč ročně. Celkem 5850 Kč ročně. To je rozdíl 29.650 Kč ročně.
Ježdění, čas a nepohodlí, na prohlídky započtu proti ježdění do a z půjčovny.
Potom tu máme pořizovací cenu. Nebudu srovnávat nové vlastní auto s ojetým autem z půjčovny, aby mi to vyšlo pro vlastní auto co nejhůře. Navíc nebudu srovnávat, rok co rok, pokaždé nákup nového s 1/3 propadem ceny (což je navíc přehnané - to srovnám ceníkovou cenu, za kterou kupuje jen málokdo). Budu porovnávat ojeté vlastní auto s ojetým autem z půjčovny.
Takže slušné ojeté auto koupím do 100.000 Kč. Řekněme, že za výměnu rozvodů, spojky, všech kapalin, destiček, výfuku, dám 25.000 Kč. To mi vystačí na 10 let. To je 12.500 Kč ročně s tím, že na konci bude mít auto nulovou hodnotu. Takže roční náklady budou spíše menší. Takže to máme roční rozdíl 17.400 Kč, ve prospěch vlastního.
Jistě, je zde riziko krádeže, vandalismu, živelných pohrom. To lze, podle sazeb pojišťoven, zahrnujících ovšem jejich režijní náklady, zisk a pojistné podvody, ocenit na max. 5000 Kč ročně. (Havarijní část musí být, vzhledem k povinnému ručení, které ovšem zahrnuje i škody na zdraví druhým osobám, méně než 1500 Kč ročně.) Řekněme si klidně, že bez spoluúčasti, protože tu mám v půjčovně také.
To jsme na rozdílu 12.400 Kč ročně, ve prospěch vlastního vozu. Je to možné? Ano, je to možné a logické. Protože půjčovna má nějakou režii, a chce i zisk. A nemusím se starat o půjčovnu, kdy a jak převezmu a vrátím, jak se tam dostanu, jak se dostanu zpět, jestli budou mít auto, které potřebuji, jestli na mě nebudou zkoušet pokuty za škrábance, kterých jsem si při převzetí nevšiml (to abych auto přebíral jen za denního světla). Kdy ho o výkendu vrátím - v neděli pozdě večer, až se budu vracet, budou mít zavřeno. V pondělí brzo ráno také. Mám si vzít dovolenou?
S vlastním pohoda, klid, ušetřím a nemusím se o nic starat.....
Nezapočítal. Hlavně kvůli tomu, že většina lidí (zatím) parkovné neplatí. A hlavně bych to už nekomplikoval. Už takhle je tam příliš proměnných a neznámých.
Například i v Praze stojí HLÍDANÉ parkoviště kolem 800 Kč měsíčně, i s DPH. Ale zase tím zase výrazně omezuji možnost krádeže a vandalismu.
Nebo (nehlídané) zóny: 700 Kč (?) ročně. Jenže na druhou stranu, s autem z půjčovny tam nezaparkuji a nenaložím bagáž... A když, tak rychle naložit, s rizikem pokuty, a hned jet (to je pohoda, že), nebo přeparkovat o několik km jinde.
No já vím, mě se to povídá, když mám vlastní garáž.
Jen jsem reagoval na kolegův výpočet, který se mi nezdál. Podstatné jsou podle mě jiné vlivy: jestli budu střídavě potřebovat, a ještě opravdu jen několikrát do roka, dodávku a malé auto, tak půjčovna. Anebo na druhou stranu, najednou jsem potřeboval denně ujet kvůli práci 165 km. S autem z půjčovny bych na tom prodělal kalhoty. A to člověk nenaplánuje dopředu.
Hlídané parkoviště v Praze... OMG... Máš patrně na mysli nějaké parkoviště na sídlišti, obehnané pletivem? Které kdysi obehnané pletivem nebylo, ale pak někdo dostal podnikatelský nápad (třeba jako bývalý ministr Miller), pronajal si parkoviště od obce, obehnal ho tím pletivem a čekal...
No a když se chechtáky nehrnuly, protože všichni parkovali kolem na těch parkovištích bez pletiva, tak zčistajasna došlo k tomu, že se na těch parkovištích bez pletiva začla vykrádat auta... Takže se spousta lidí přesunula s parkováním na ta placená parkoviště s pletivem, a jak tato parkoviště byla plná, vykrádání aut přestalo...
Zapoměl jste započítat:
olej, filtry, pneumatiky, baterie, destičky a opravy drobných zranění (čelní sklo apod.). Dále bych si dovolil nesouhlasit s tím, že auto za 100 tis. si vystačí s jednorázovými opravami za 25 tis. na 10 let. Spíš bych to odhadoval na takových 5000 ročně na lanka ruční brzdy, spojkové lanko, sem tam nějaký kulák, sem tam nějaký senzor, tryska či podobná chujovina.
Také jste zapoměl započítat úroky za úvěr na těch 100litrů, pokud bych si je měl půjčit, popř. který by mi vynesly na termínovaném vkladu.
Pokud bych zůstal bydlet v Pardubicích Polabinách, 15 minut chůze od hlavního nádraží a trolejbusem pod oknem, také bych volil půjčovnu jako dotyčný.
"Zapoměl jste započítat: olej, filtry, pneumatiky, baterie, destičky"
Nezapoměl. Více pozornosti, prosím.
"opravy drobných zranění (čelní sklo apod.)"
Výměna čelního skla je událost s pravděpodobností 1x za několik se tisíc Kč. Předpokládám nájezd max. několika tisíc km ročně, tedy několik desítek tisíc km celkově. Výměna stojí cca 10.000 Kč. Tedy pravděpodobnost je cca 1:10, tedy 1000 Kč celkově. 100 Kč ročně. Potom je tu fakt, že si ho jen těžko rozbiju sám. Takže řekněme s 50% pravděpodobností to půjde z cizýho povinného ručení. Tedy 50 Kč ročně. Což je jednak zanedbatelné, a druhak bych v případě půjčovny výměnu stejně, alespoň zčásti, platil také (spoluúčast).
U nákladů vycházím z vlastních zkušeností s najetými 75.000 km provozu auta, kupovaného jako desetileté a 200.000 km, nižší střední třídy, Japonsko (výroba skutečně Japonsko, ne fotbalová spodina z Anglie, arabáci v Belgii, nebo cosiameričani v USA).
Jistě, pokud bych zatoužil po Oktávce, v naftě a metle, tak zaplatím 150.000 Kč nákupní cenu, koupím vrak mizerně opravený po bouračce s 423.000 km (a "oblíbenými" 123.000 km na tachometru), a nebudeme mi nejen stačit 5.000 km ročně na opravy, ale ani se nedožije těch 10-ti let. Jak to koupil otcův kolega - zcela ukázkový příklad, jak z internetových báchorek. Neznat ho, tak si myslím, že moc čte.
Termínovaný vklad, po zdanění, jednak stěží pokryje inflaci, a hlavně: s jakými penězi to vlastně počítáš? S 100-35 na konci prvního roku? S 100+10-2*70 na konci druhého roku? Nebo s 100+20+10*2,5 - 10*35 na konci desátého roku?
Ty nemáš žádných 100.000 po dobu 10-ti let. Ty první rok utratíš 35, druhý dalších 35, na konci třetího už jsi na lepší nule.... na konci čtvrtého na horší nule, pátý a další rok už jen proděláváš.
Tedy ty první tři roky "úročíš" peníze, co jsi neutratil za nákup a údržbu vozu. Zatímco já od pátého roku "úročím" peníze, co jsem neutratil v půjčovně.
Pokud bych si na auto měl půjčit.... tak na půjčovnu mi půjčí leda Provident. Osobní zkušenost nemám, ale prý si lze s hodnou paní z Providentu, při její každotýdenní návštěvě příjemě popovídat i o životě.
Anebo mi na ni půjčí zázračná karta - jen se obávám, že pokud nemám 35.000 na půjčovnu, tak to těžko splatím v bezúročném období.
Ale každý to máme jiné. Já kdybych si měl na "to" půjčit, lhostejno zda nákup či půjčovna, tak radši z Polabin jedu... maximálně na kole, nebo autobusem. Třeba na Kunětickou horu. Dokud si na to nenašetřím.
Jen mě napadá jedna věc: olej, filtry atp. počítám podle sebe 140 Kč/litr, a ne podle cen Škoda servisu 800 Kč/litr za, podle materiálových listů, stejnou kvalitu. Podobně filtry. To by mi potom skutečně to co uvádím na údržbu nestačilo. V tomto bodě opravdu trochu podvádím, protože mám zatím možnost zdarma použít rampu a olej zde vylít do místního olejového hospodářství. Ale i tak si myslím, že těch cca 10.000 Kč "navíc" úvahu nijak výrazně neovlivní.
Já netvrdím, že to nutně musí být výhodnější z té půjčovny, ale prostě v určitém případě je to docela schůdné řešení, zvlášť pro člověka, který třeba nerozumí autům, nemá graž, nemá stání, nemá vercajk a nechce vysolit pár set tisíc za auto nebo si na něj půjčovat. A navíc kalkulujeme s ojetinou z bazáče, ze které se může vyklubat totální troska.
Nechápu proč kalkulujete s půjčováním peněz na půjčovnu: otázka je potavená zda:
1) dát měsíčně tři litry za půjčovnu
2) nebo si půjčit na ojetinu nebo na nové a splácet, třeba ty tři litry
3) investovat našetřené prachy do plechového miláčka, místo abych si je šetřil na něco jiného.
Mmch. já neudělal ani jedno, za 35 litrů jsem si koupil ojetinu.......
Ani já netvrdím, že vždy je vlastní auto lepším řešením.
Navíc někdy může být lepším řešením i něco úplně jiného: taxík. Zvláště když si domluvím předem cenu za delší trasu mimo město. Za takové odvezení na hory, za týden zase zpět, si může říci i méně, nežli by mě stála půjčovna + benzín na týden, a mám to přívoz a odvoz od domu k domu, bez jakéhokoli běhání.
S půjčováním peněz jsem reagoval na to, že si půjčím/uložím, a zvážil možnosti. Já neznám, a nemohu znát každého hranice, jestli je to 100, 35, nebo 10.000 Kč. Co má, a co je ochoten.
Pro vlastní auto mluví tak to, že je mi k dispozici pořád. Prostě někdo mi zavolá nebo zjistím, že něco potřebuju, sednu do auta a jedu. Abych si v každém takovém případě bral taxík a čekal na něj, děkuji nechci.
Auto z půjčovny je pro lidi, kteří se bez auta normálně obejdou (mají domov, práci, rodinu, koníčky i přátele v jednom městě, v dosahu MHD) a přesně vědí, kdy ho budou potřebovat - např. na dovolenou od data 1 do data 2.
Tohle je třeba si uvědomit než začneme něco počítat.
Ještě bych dodal, že dobrá schopnost řídit auto dnes patří k všeobecné gramotnosti jako např. znalost cizího jazyka. Obě dovednosti jsou často nutné pro výkon povolání. Takže investice do vlastního auta a naučit se dobře řídit se vyplatí. Když budu šetřit každou korunu a raděj jezdit taxíkem, protože ročně ušetřím 3000 Kč proti vlastnímu autu, nenaučím se ani pořádně řídit. Pak mi třeba uteče dobře placená práce jen kvůli tomuhle "šetření".
Nové auto je jeden extrém, ale počítat auto za 100 000, které bude už mít něco za sebou, a provozovat ho ještě 10 let je druhý extrém. Údržbu a provozní náklady si zcela zanedbal. Péče o 10 a více let staré auto se také nedá vynegovat nutností dojít si pro půjčené auto do půjčovny a pak ho tam vrátit.
Tak si kup nové, když neumíš nejen nemáš znalost a neumíš počítat, ale dokonce ani neumíš číst napsané, "zanedbaný" chytráku.
Nové auto, se všemi zárukami. Za 10x 35.000 Kč na to máš, a zaplatíš z toho i pojištění, technické a garanční prohlídky. A za těch cca 10 x 5.000 km = najetých 50.000 km na konci desátého roku, se ti nemá co pokazit, kromě prasklé žárovky.