V minulém článku Vyplatí se vám na auto naspořit nebo si na něj vzít úvěr jsme se zabývali možností pořízení automobilu za použití vlastních prostředků, či úvěru, tak aby se stal ihned naším majetkem.
Pokud však budeme považovat auto za spotřební materiál, kterým ze své podstaty je, existují zde i další možnosti. Vozidlo nemusíme vlastnit, abychom jej mohli používat, lze si jej i půjčit či pronajmout. Ne vždy je možné si ale vozidlo půjčit od známých či příbuzných a je nutno využít komerční nabídky a vozidlo si pronajmout.
Autopůjčovny
Půjčovny aut už nejsou doménou jen velkých měst, ale naleznete je už i v regionech, případně lze za příplatek sjednat přistavení vozu kamkoliv v Česku. V případě půjčení vozu v autopůjčovně řidič nemusí řešit pojištění, servis či dálniční známku, vše je v ceně půjčovného.
Při půjčení v autopůjčovně je třeba počítat s vratnou kaucí, někdy i s dalšími příplatky (další řidič, cesty mimo ČR ap.). Za příplatek je možné získat další příslušenství, či doplňky (dětská autosedačka, střešní box ap.) nebo připlatit připojištění havárie, či krádeže s nulovou spoluúčastí. Před výběrem je vhodné ověřit výbavu vozu (např. klimatizace, která v případě malých vozů nemusí být samozřejmostí). Stejně tak se u jednotlivých půjčoven liší výbava obdobných vozů.
Pro krátkodobé půjčení (např. víkend, či dovolená) může být vůz z autopůjčovny dobrou volbou. Náklady nejsou nikterak závratné (ve srovnání s náklady na pořízení nového vozu, či na jeho dlouhodobý pronájem). Zejména pro víkendové výpůjčky – od pátečního do pondělního poledne – mají půjčovny aut zpravidla zvýhodněné sazby. Je nutné se ale smířit s tím, že vozidlo je používáno v průběhu životnosti větším množstvím řidičů a tedy že není k dispozici nový vůz.
Pro orientaci, jaké jsou náklady na krátkodobé půjčení vozu, je v tabulce porovnání cen půjčovného (vč. DPH, bez omezení najetých kilometrů, podle ceníků či kalkulátorů jednotlivých půjčoven, bez zahrnutí případných slev) v náhodně vybraných autopůjčovnách:
Půjčovna – typ vozu / Doba půjčení | 1 den | 3 dny | Víkend | 15 dnů | Měsíc | |
AUTO ŠTANGL | Š Fabia 1.2 HTP | 1 020 Kč | 2 754 Kč | 2 400 Kč | 10 620 Kč | 15 840 Kč |
Š Octavia 1.9 TDi | 1 560 Kč | 4 320 Kč | 4 920 Kč | 17 460 Kč | 28 200 Kč | |
EUROPCAR | Š Fabia 1.2 TSI | 1 827 Kč | 5 082 Kč | 2 383 Kč | 11 731 Kč | 22 555 Kč |
Š Octavia 1.6 TDi | 3 313 Kč | 9 219 Kč | 4 322 Kč | 21 278 Kč | 40 908 Kč | |
ORANGE RENT CAR | Ford Fusion 1.4i | 948 Kč | 2 736 Kč | 2 460 Kč | 11 880 Kč | 20 520 Kč |
Ford Focus 1.8 TDCi | 1 776 Kč | 4 932 Kč | 3 720 Kč | 18 900 Kč | 27 720 Kč | |
PRIMA RENT | Š Fabia 1.2 HTP | 758 Kč | 1 735 Kč | 2 316 Kč | 6 930 Kč | 10 930 Kč |
Š Octavia 1.9 TDi | 1 462 Kč | 3 665 Kč | 4 632 Kč | 14 760 Kč | 17 983 Kč |
Operativní leasing
Oproti finančnímu leasingu, kde financované vozidlo je po celou dobu majetkem leasingové společnosti a jeho vlastnictví přechází na zákazníka na jeho konci, se operativní leasing vyznačuje tím, že vozidlo zůstává ve vlastnictví leasingové společnosti i po skončení smlouvy. Leasingová společnost tak může započítat do splátek pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozidla (nebo jiného předmětu nájmu). Zájmem leasingové společnosti je pak, aby financované vozidlo bylo v takové konfiguraci, aby bylo nadále dobře prodejné.
V rámci operativního leasingu jsou zahrnuty i doprovodné služby plynoucí z vlastnictví vozidla (pojištění, zákonem stanovené poplatky). Zvláštní, finančně nákladnější variantou je Full service leasing, který mimo to zahrnuje i zajištění servisních a asistenčních služeb.
Nabídky leasingových společností v oblasti operativního leasingu jsou směřovány podnikatelům a firmám. Na nabídku, kde by leasingovým nájemcem u operativního leasingu mohl být občan – fyzická osoba, je těžké, ne-li nemožné, narazit. Světlou výjimkou je Ostravská společnost RT TORAX, o jejíž nabídce operativního leasingu pro běžné občany Měšec v minulém roce informoval. Blíže: Nové auto za šest tisíc bez doložení příjmů? Jde to, ale chybí odvaha
Zmíněná společnost nabízí produkt VIP operativní leasing pro občany na vybrané modely a specifikace vozů Škoda a Volkswagen. Jde o operativní leasing s volitelnou délkou 36 nebo 48 měsíců. Každoročně po dobu trvání operativního leasingu je vůz za daný poplatek vyměněn za zbrusu nový, v barvě dle výběru klienta. Vozidlo je tak po celou dobu leasingu v plné záruce, odpadají starosti s prodejem nebo výměnou ojetého vozidla a je dosaženo nejnižších možných nákladů na servis vozidla. Nevýhodou je, že k podpisu smlouvy a převzetí vozu je potřeba se dostavit do Ostravy.
Aktuálně nabídka zahrnuje 20 vozidel. Od Škody Fabia II 1.2 HTP Ambiente s katalogovou cenou 276 800 Kč až po Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro S tronic s katalogovou cenou 1 901 547 Kč. Z nejdostupnějších vozidel (s katalogovou cenou do 500 000 Kč) je možné vybrat:
Typ vozu | Katalogová cena | Akontace | Měsíční splátka | Poplatek za výměnu | Přepočtené měsíční náklady (36 měsíců) + celkem zaplaceno | Přepočtené měsíční náklady (48 měsíců) + celkem zaplaceno |
---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Fabia II 1,2 12V HTP Ambiente | 276 800 Kč | 69 900 Kč | 2 980 Kč | 11 880 Kč | 5 912 Kč / 212 820 Kč | 5 425 Kč / 260 460 Kč |
VW Golf VI 1,4i 80PS Trendline | 351 900 Kč | 89 800 Kč | 3 690 Kč | 15 480 Kč | 7 474 Kč / 269 080 Kč | 6 851 Kč / 328 840 Kč |
Škoda Octavia 1,6 TDI CR Ambiente Plus lim | 462 700 Kč | 98 850 Kč | 3 960 Kč | 11 880 Kč | 7 696 Kč / 277 050 Kč | 7 009 Kč / 336 450 Kč |
Škoda Octavia Combi 1,6 TDI CR 105PS Ambiente Plus | 498 400 Kč | 99 600 Kč | 3 998 Kč | 20 280 Kč | 8 455 Kč / 304 368 Kč | 6 764 Kč / 324 648 Kč |
Pro porovnání, pokud bychom pořizovali novou Škodu Octavia II 1.6 TDI CR Ambiente v hodnotě 450 000 Kč na úvěr (kalkulace sAutoleasing, a.s. na 48 měsíců, včetně pojištění – havarijní, povinné a čelní sklo), byly by náklady na pořízení vozu (částky zaokrouhleny na celé Kč):
Akontace v % | Akontace v Kč | Měsíční splátka vč. pojištění | RPSN % | Celkem zaplaceno | Přepočtené měsíční náklady |
---|---|---|---|---|---|
0 % | 0 Kč | 12 678 Kč | 8,95 % | 608 544 Kč | 12 678 Kč |
20 % | 90 000 Kč | 10 391 Kč | 8,54 % | 588 768 Kč | 12 266 Kč |
50 % | 225 000 Kč | 7 060 Kč | 8,34 % | 563 880 Kč | 11 748 Kč |
70 % | 315 000 Kč | 4 862 Kč | 8,34 % | 548 376 Kč | 11 425 Kč |
Pokud bychom se rozhodli na některý ze zmíněných vozů naspořit, v následující tabulce jsou uvedeny potřebné měsíční vklady na spořicí účet s roční sazbou 2 %, vklad na konci kalendářního měsíce (částky zaokrouhleny na celé Kč):
Potřebná částka | 276 800 Kč | 351 900 Kč | 450 000 Kč | 462 700 Kč | 498 400 Kč |
---|---|---|---|---|---|
Spoření 36 měsíců | 7 467 Kč | 9 493 Kč | 12 139 Kč | 12 482 Kč | 13 445 Kč |
Spoření 48 měsíců | 5 544 Kč | 7 048 Kč | 9 013 Kč | 9 267 Kč | 9 982 Kč |
Z výše předložených kalkulací je zřejmé, že pokud by šlo o dlouhodobé užívání automobilu, je autopůjčovna nejméně výhodná. Pro někoho mohou být překvapivé přepočtené měsíční náklady u operativního leasingu v porovnání s přepočtenými měsíčními náklady při pořízení nového vozu na úvěr a při spoření na nový vůz.
S ohledem na to, že v těchto nákladech (u operativního leasingu a úvěru) jsou zahrnuty i náklady na pojištění vozu, nejsou ani v porovnání se spořením potřebné částky závratné, u operativního leasingu jsou dokonce nejnižší. Například Škodu Octavii Combi 1.6 TDI u výše zmíněné nabídky, s katalogovou cenou bez mála půl milionu korun, lze mít na 4 roky za necelých 7000 Kč (v celkově přepočtených měsíčních nákladech, jinak se splátkou necelých 4000 Kč měsíčně). Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že po jeho ukončení nám na rozdíl od zbývajících možností, zejména možnosti naspoření potřebné částky a koupě nového vozu za hotové, nezůstane v ruce nic.
Pokud se ale smíříme s tím, že vozidlo nám neříká pane, kdy ale jezdíme po celou dobu trvání operativního leasingu každý rok s novým vozem, bez starostí po ukončení smlouvy „kam s ním“, stojí za to o operativním leasingu přemýšlet.
Nelze ani opomenout širokou skupinu řidičů, kteří raději než nový a nákladný vůz preferují nákup zánovního ojetého vozu, kde je cena oproti novému vozu podstatně nižší a kvalitativní a bezpečnostní prvky jsou stále na úrovni nového vozu. Taková preference může pramenit i z toho, že přepočtené měsíční náklady ve výši kolem 10 000 Kč na pořízení nového vlastního vozu s cenou blížící se hranici 500 000 Kč jsou už prostě pro mnoho řidičů ekonomicky neúnosné.
Jisté však je, že všechny zmíněné varianty mají svůj okruh příznivců, kde jedna z nich je výhodnější než zbývající. Pro správné rozhodnutí tak zbývá jen porovnat různé varianty (jsou li dostupné) podle konkrétní potřeby a zvolit tu nejvhodnější, neboť co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Jak už to bývá, žádná nejvhodnější a univerzálně výhodná varianta neexistuje.