Vyberte si operátora

7. 10. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Konkurence mezi operátory pevných linek se rozběhla na plné obrátky. Každý nabízí jiné výhody - levnější volání ve špičce, menší měsíční poplatky nebo výhodnější časový harmonogram. Který operátor nabízí nejvýhodnější podmínky právě pro vás?

Tiscali
Tiscali Call se od ostatních operátorů liší tím, že nemá specifickou linku, ale volání přes něj se uskutečňuje pomocí zařízení T-box. To po nainstalování přepojuje hovory na operátora (Tiscali nebo Telecom) podle toho, se kterým je volání levnější. Tiscali je zaměřený spíše na domácnosti, a proto je minimální účtovaná částka za hovorné poměrně nízká – 200 Kč měsíčně bez DPH.

Stejně jako u ostatních operátorů se ani u Tiscali neplatí zřizovací poplatky. Od 31. 10. se však bude platit vratná záloha ve výši 499 Kč za T-box. Po skončení užívání služby a vrácení T-boxu bude záloha v plné výši vrácena.

Smlouva se společností Tiscali se uzavírá na dobu určitou, kterou je jeden rok. Pokud jedna ze smluvních stran nejpozději jeden měsíc před uplynutím sjednané doby doručí druhé straně písemné oznámení o ukončení spolupráce, smlouva zaniká. V opačném případě se smlouva prodlužuje.

Tiscali Call nezvýhodňuje volání na Internet a na speciální čísla (např. linky 0609).

Rozdělení časových pásem je u Tiscali standardní. Ve všední dny od 7:00 do 19:00 je účtováno hovorné v tarifu „špička“, po zbytek týdne je volání za snížené ceny.

Contactel – 1055
Linka 1055 společnosti Contactel je, stejně jako Tiscali a Tele2, zaměřená spíše na domácnosti či opravdu malé firmy. Volání přes Contactel probíhá pomocí předvolby 1055 před telefonním číslem. Minimální cena účtovaná za měsíční volání je 500 Kč bez DPH. Smlouvu se společností lze podepsat minimálně na tři měsíce.

Časová pásma s různými cenami za hovorné jsou také dvě – špička od pondělí do pátku od 7:00 do 19:00, po zbytek týdne a o víkendu se volá za snížené ceny.

Tele2 – 1002
Tarify a služby švédské společnosti Tele2 jsme vám představili již dříve ve srovnání s Telecomem v článku „S kým volat?“. Volání se uskutečňuje pomocí předvolby 1002 nebo přes speciální telefonní přístroj i-Hear, který je možno zakoupit u Tele2. I-Hear pak směruje veškeré telefony na Tele2 automaticky. Tele2 je také zaměřen na domácnosti. Jeho největší výhodou je, že nemá nejnižší zpoplatněnou měsíční částku. To znamená, že se platí doslova jen to, co se provolá. Nevýhodou však je nepřipravenost operátora na masivní příval zákazníků, což může způsobit potíže s registrací.

Tele2 má, podobně jako Telecom, jedno časové pásmo navíc oproti ostatním. Doba špičky je stejná (pracovní dny 7:00 – 19:00), zvláštní „noční pásmo“ je každý den od 22:00 do 5:00 a liší se cenou hovorného při meziměstském volání (účtuje si jen 0,99 Kč/minutu). Ve zbylém čase je pásmo „mimo špičku“.

Aliatel – 1012
Tarif společnosti Aliatel – Business call smart je řešením pro malé firmy (další tarify jsou pro větší a velké firmy). Možnosti volání přes Aliatel jsou dvě – vytočení linky 1012 nebo nainstalování smart boxu, který přesměrovává všechny hovory na Aliatel. Druhá možnost je však spojena s navýšením měsíčního poplatku za poskytování služby volby operátora.

Nejnižší zpoplatněná měsíční částka činí, stejně jako u Contactelu, 500 Kč bez DPH. Aliatel zavedl možnost uplatnění množstevních slev při provolání určité finanční částky.

Časové pásmo je stejné jako u ostatních alternativních operátorů vyjma Tele2: 7:00 – 19:00 ve všední dny „špička“, po zbytek týdne je hovorné zlevněné.

eTel – 1010
Společnost eTel, s řešeními šitými na míru firmám, má pokrytí po Praze a Středních Čechách. Předvolba pro volání s eTel je 1010, přičemž směřování hovorů je zařízeno speciálním směrovacím zařízením – routerem.

eTel nabízí tři tarify (s využitím linky 1010), každý zaměřený na jiný druh, resp. velikost, firmy. V cenovém srovnání použijeme tarif pro nejmenší společnosti – eTel easy call 1010 standard. Využít místního volání lze zatím pouze v telefonním obvodu Praha, na ostatních se pracuje.

Časový harmonogram je shodný s Contactelem, Aliatelem a Tiscali.

Český Telecom
Mnoha lidmi zlořečený a proklínaný Telecom stále zůstává dominantním operátorem. Je to způsobeno tím, že ostatní operátoři jsou na něj existenčně vázáni. Kdyby nebylo telekomunikačních linek Telecomu, nebylo by alternativních operátorů. Telecom je v ČR nejdéle, a má proto i nejrozvětvenější síť tarifů a specialitek. Ke každému tarifu patří jiné ceny, jiný počet volných minut a jiných výhod. Cenové srovnání s alternativními operátory musí proto být vztahováno ke konkrétnímu tarifu. V našem případě to bude nejrozšířenější Home Standard.

U tarifu Home Standard jsou zavedena tři časová pásma. Jejich časové rozvržení je stejné jako u Tele2. V nočním pásmu je stanovena cena pro dálkové volání 1,00 Kč/minutu.

Tabulka č. 538
Operátor Paušální poplatek Minimální zpoplatněná částka za měsíc Cena místního hovoru v Kč/min   Cena meziměstského hovoru v Kč/min   Cena hovoru do mobilní sítě v Kč/min
      špička Mimo špičku Tarifikace (sekundy) špička Mimo špičku Tarifikace (sekundy) špička Mimo špičku Tarifikace (sekundy)
Tiscali Nemá 200 Kč ---- ---- ---- 2,80 1,50 60+1 5,10 5,10 30+1
Contactel Nemá 500 Kč 1,25 0,65 120+1 2,25 1,35 60+1 4,90 4,90 60+1
Tele2 Nemá Nemá ---- ---- ---- 2,40 1,20 60+30 5,50 5,50 30+30
Aliatel Nemá 500 Kč 1,30 0,65 120+1 1,30 0,65 60+1 4,90 4,90 60+1
Telecom 299 Kč Nemá 2,80 1,40 120+1*) 3,65 1,70 60+30 6,50 6,50 60+30
eTel nemá 1000 Kč 1,28 0,85 120+1 2,55 1,80 60+1 4,80 4,80 60+1

Každý nový operátor se snaží přijít na trh s něčím, co přiláká zákazníka. Nejjednodušší je snížit ceny. To také většina alternativních operátorů udělala, z čehož vyplývá jedno – Telecom, jakožto nejstarší, zůstává i nejdražší.

U ostatních je těžké zvolit vítěze. Záleží na individuálních požadavcích a potřebách. Pro domácnost, ve které se volá převážně ve špičce, je výhodný Contactel. Stejně tak pro někoho, kdo často volá do mobilní sítě. Domácnost telefonující večer by dala přednost Tele2. Zlatou střední cestu představuje Tiscali. Pro firmy nabízí velmi výhodné řešení Aliatel – místní volání za stejnou cenu jako meziměstské. Také volání do mobilní sítě je v porovnání s Telecomem snesitelné. Nejlevnější volání do mobilní sítě nabízí eTel. U něj však nevýhoda v podobě minimální zpoplatněné částky 1000 Kč měsíčně značně omezuje okruh zákazníků.

skoleni_12_6

Inu, je třeba zvážit, kam voláte, a adekvátně tomu zvolit operátora.


*) Oprava (14. 10. 2002 16:05): Český Telecom účtuje 120 + 60.

Jakého operátora pevných sítí chcete využívat?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).