Aha, omlouvám se, nedočetl jsem, ten článek je strašlivě dlouhý. :-)
Když potřebuju zjistit cenu jízdného já, nechám si na informacích nadiktovat telefonní číslo přímo na pokladnu. Sice na mě asi lidi ve frontě za přepážkou musejí být naštvaní, že je zdržuju, ale cena pak obvykle sedí.
Chtěl jsem rodiče vyslat na výlet do zahraničí a protože internetový jízdní řád ceny neukazuje (u mezinárodních cest), napsal jsem do ČD mail. Netelefonoval jsem, protože nesnáším to, když někam volám, vždy vysvětlím problém a oni "to musíte volat tam a tam". V lepším případě mě spojí, v horším volám znova. Zase vysvětlím a zase se dozvím, kam mám volat teď.
Takže jsem napsal svůj požadavek s připomínkou, že je to docela urgentní a čekám. Odpověď (byť docela přesnou a dobrou) jsem dostal až po týdnu, kdy už jsem to měl zařízené jinak (no logicky, když to spěchá). Podotýkám, že to bylo před prázdninami, takže nehrozí "to byla výjimka, paní XXX měla dovolenou". Takže i z takových důvodů přicházejí ČD o kšefty. Příště se na ně vykašlu rovnou :-(
Je to sice velmi zvlastni, ale nejvice se mi pri zjistovani podminek pri cestach do zahranici osvedcilo diskuzni forum Ceskych drah:
http://www.cd.cz/findex_e.php?id=211
I ta aplikace www.jizdenka.cz je docela dobra.
Je pravda, že systém slev ČD není zrovna přehledný, ale když trochu zastudujete, dostanete se i vlakem na rozumnou cenu (obvykle nižší než za autobus).
Vzhledem k tomu, že vnitrostátní tarif je mírně nižší než mezinárodní, vyplatí se kombinovat vnitrojízdenku s mezinárodní prakticky vždy. Nejlépe je zakoupit vnitrojízdenku až na státní hranici.
Že ČD nevypravují přímé vlaky do celé zápoadní Evropy není nic tak divného. Holt železnice je síť a stačí, když vlak z Čech přijede do nějakého většího zahraničního uzlu, kde se dá dále přestoupit. Např. do Německa jede jeden noční vlak Praha-Frankfurt (a veze přímé vozy do Stuttgartu a Mnichova), kde jsou další přípoje, jak do Německa, tak např. směr Amsterdam atd. Ve Stuttgartu Mnichově podobě. Přes den pak jedou dva vlaky do Regensburgu (přípoj směr Mnichov, ale i jinam), dva do Norimbrka (přípoje do většiny Německa) a šest do Drážďan a dál do Berlína a Hamburku (přípoje jsou také na všechny strany). Není to zas tak blbý systém.
Docela mě zaráží popisovaná neochota informátorky na Masarykově nádraží. Je pravda, že informace o ceně nemá (otázka je proč), ale že by někdy odmítla najít mezinárodní spojení se mi nezdá. V počítači je určitě má.
ČD centrum na hlavním nádraží je nejhorší, co znám, naštěstí novější ČD centra jsou na tom podstatně lépe, jak vybavením, tak i znalostí tarifů, spojení atd., nejlépe bych hodnotil Ostravu.
Jinak moje zkukšenosti s oficiálním emailem na ČD jsou o něco lepší, obvykle odpoví ještě ten samý den nebo druhý den, větší prodleva je jen při vyřizování stížností. Jak už tu někdo psal, velmi se osvědčilo také diskuzní fórum ČD (na www.cd.cz), kde diskutuje dost odborníků a jsou ochotni poradit.
S informačním centrem v Praze na hlavním nádraží mám zase já dobrou zkušennost. Je pravda, že jsem tam byl ve všední den dopoledne, kdy tam nikdo nebyl, tak mi přebíhání od jednoho okénka k druhému ani nepřišlo.
Myslím, že místo nesmyslného systému slev, by bylo mnohem lepší snížit tarify. Právě ten zmiňovaný vlak Frankfurt - Praha je toho příkladem. Když jsem v květnu jel z Frankfurtu do Prahy, tak jsem měl na výběr buď vlakem za cca 78 EUR, nebo autobusem za 41 EUR. Navíc autobusem to bylo asi o hodinu méně, takže volba celkem jasná.
Cekal jsem clanek o cestovani po Evrope, misto toho to je venovane neschopnosti nekolika okynkovych CD zamestnancu.
Ja jsem kdysi pouzil INTERRAIL 26 (30 dni) a cestovani vlakem po (zapadni) Evrope si nemuzu vynachvalit. Jezdil jsem (pokud to slo) pres noc (abych se vyspal) a pres den mel cas na prohlidku mesta.
Za cca 20 dni se da objet cela zapadni kontinentalni Evropa (Benatky, Rimini, Palermo, Zurrich, Paris, Marseil, Barcelona, Brusel, Luxemburg, Amsterdam, Viden, Kodan, Oslo, Stocholm, Trodheim, Rovaniemi, Helsinki, Turku,...). Nevim kolik ted, ale tenkrat to stalo asi 10.000 - v te dobe jako zpatecni listek na vlak do Parize :-)
kdyby to paní redaktorka nepsala horkou jehlou, trochu se nad problémem zamyslela a nechtěla pouze napsat tendenční článek kritizující práci několika (neuvedených) zaměstnanců jisté společnosti.
I u okénkových zaměstnanců občas platí, že při správném přístupu a použití správných slov pro Vás jinak nerudný člověk snese modré z nebe - v opačném případě a při zjištění pochybení se lze nápravy dovolat při reklamaci jeho chování.
Škoda, mnoho čtenářů by jistě zajímalo, kolik stojí jednotlivé síťové jízdenky. Jak velké jsou různé slevy a za kolik je možné si dané slevy pořídit. Jak cestu plánovat, kde si zajistit rezervaci, jak si zajistit lůžkový nebo lehátkový vůz. Který typ vozu je pro které cestující vhodnější a podobně.
V clanku se v odstavci o sousedske preprave pise: "Na jízdenky vydané ČD pro cesty na Slovensko se poskytuje sleva 55 % z jízdného na tratích ŽSSK. ". To je pravda jen castecna - je treba uvest, ze je mysleno MEZINARODNI JIZDNE. Po zminene 55-procentni sleve se dostaneme cca na cenu obycejneho jizdneho na ZSSK. Cenik viz www.slovakrail.sk . Alespon me uvedena formulace hodne zmatla, proto uvadim veci na pravou miru.