První, co mě napadá je - Cui bono?
Když vezmu v úvahu, že značná část lidí v mém okolí prostě není schopna si podat daňové přiznání (a ve skupině DPP/DPC bude jejich zastoupení ještě větší), tak proboha proč to po nich chceme? Co má být cílem?
Jestli je snaha vybrat víc, tak může být srážková daň rovnou 23 % s tím, že kdo chce, ať si podá daňové přiznání a dostane zpět přeplatky, úplně stejně, jako se podává v případě různých daňových odpočtů.
Daňový systém má být především JEDNODUCHÝ.
Četl jste ten článek vůbec? Povinnost podávat daňové přiznání budou mít za rok 2026 lidé co mají základ vic jak 1.5M (u těch to nebude problém).
U ostatních se od 2027 vybere 15% minus sleva na poplatníka minus sleva na děti. Pokud někdo bude chtít další slevy, na které bude mít nově nárok, bude moci podat DP.
Tedy pozitivní změna. Nedivím se, že se ji ANO bude snažit blokovat všemi prostředky; jedou podle hesla "čím hůř, tím líp".
Ano, četl, a ano, i tito lidé dost často neumí podat daňové přiznání. To, že jim ho většinou dělají daňoví poradci, protože dokáží všelijakými "kouzly" snížit daňový základ je věc jiná.
Opět se ale ptám, kdo z toho bude mít prospěch proti současnému stavu?
Aktuálně podávat daňové přiznání nemusí, i když ho většinou podávají, protože chtějí (uplatní různé daňové odpočty). Podle nové úpravy budou muset podávat daňové přiznání. Stát víc nevybere (možná mi něco uniká a je tam prostor pro to, aby stát vybral víc, já ho nevidím) a jen se nařídí další povinnost ze které nikdo nic nemá (snad kromě daňových poradců).
Pokud tomu rozumíte víc, klidně napište kdo a jaký užitek bude mít z nové právní úpravy. Zaměstnanci ne, ti aktuálně můžou podávat daňové přiznání dobrovolně, pokud chtějí.
Ten původní příspěvek zněl jako že se týká nepříliš bystrých chudáků co dělají za pár šupů na dohodu, studentů na brigádách atp. Pokud je to opravdu jen o lidech co mají za rok na dohodu víc jak 1.5M, tak to fak není problém, těch moc není a stejně už v drtivé většině daňové přiznání podávají (protože to není jejich jediný příjem).
A vy ty daňové poradce využíváte? Proč ne, nestojíte o to platit méně daní? Ono to totiž s tím kouzlením (z pozice zaměstnance) je poněkud složitější :-)
Užitek z té úpravy budou mít všichni, kdo dnes mají nebo mohou mít nějaké další odpočty - třeba i studenti na DPP brigádách - pro ně bude podávání daňového přiznání jednodušší, protože bude víc věcí předvyplněných. Dále si pomohou zaměstnavatelé, kterým se zjednodušší jejich povinnosti. Pokud dneska má člověk odpočty jen za sebe a za dítě, tak se pro něj nic nezmění. Celkově je to cesta k zpřehlednění, sjednocení a zjednodušení systému daní, protože daňový systém by měl být co nejjednodušší, jak ostatně stojí i v příspěvku na začátku téhle diskuse.
Možná to opravdu nechápu správně, ale v současné chvíli je samostatné podání daňového přiznání možnost. Nově to bude povinnost. Nějaké zjednodušení formulářů přece může být nezávisle na určení povinnosti ho podávat samostatně.
Chápu tedy možnou výhodu pro zaměstnavatele, že nebudou na konci roku podávat daňové přiznání zaměstnancům (ale to už nyní někteří odmítají, nejsem si jist, jestli právem), resp. vím minimálně o jednom, co za to chce peníze (což je dost na hraně a jak mi řekl kamarád, daňový poradce, mohlo (resp. zcela jistě by to bylo) by to být považováno za neoprávněné podnikání.
Chápu tedy rozšíření odpočtů, že to může přinést bonusy, ale pořád nevidím (minimálně pro plátce) výhodu v zavedení té povinnosti.
Jinak já daňové přiznání podávám, protože mám navíc (v místě nedaněné) příjmy ze zahraničí, tj. mi stát nic nevrací, naopak dost ještě doplácím. Myslím, že není moc prostoru pro daňová kouzla v mém případě, ale možná kamaráda požádám příští rok, aby se mi na to koukl :D.