Ani jsem to nečetl. Klasická zde poslední dobou běžná agitka proti alternativním taxislužbám. Proč toto redakce vůbec dovolí? Kdy bude článek o tom, jak klasické taxislužby vozí Japonce z letiště na Václavák za 5 tisíc?
Toto je opravdu ostuda Měšce a čekal bych, že šéfredaktor zakročí, pokud v tom tedy nejede taky!
Připadá mi to, že se najednou všichni probrali z toho, že už nám tady 5 let jezdí alternativní Bolt, Uber, Liftago a já nevím kdo ještě a najednou je to problém. Tak jel Uzbek. Bo bóže. Tak neplatí daně. Tak firmy porušují zákony. No a co? Kdo to nedělá? Tady strážnící honí chudáka řidiče a pan Babiš si přehrabuje miliony, jak vydrbal s dotacemi. Důchodcům a studentům dá jízdné za hubičku a já to pak platím z daní.
Sbírají se tu drobky. Klidně ať mě veze cvičená opice v samořídicím autě. Pokud pojedu za kilo přes Prahu, nemám s tím problém. Osobně budu rád, když tady z tradiční taxislužby nezůstane kámen na kameni a budou jen a jen aplikace.
S Boltem jezdím od počátku, tak levně jsem ještě v životě nejel. S promokódy běžně projedu Prahu za pár korun. Posledně jsem jel více jak hodinu až na Chodovec ve špičče a platil jsem 178 Kč! Jel se mnou Moldavan, no a co? Tágo po mně chtělo přes 600!!! Ať se jdou vycpat. Když se potřebuji posunout jen kousek, zavolám si Bolt minimum je 70 Kč, dopravní podnik po mně chce 24. Klidně se svezu jejich autem. Díky ním jsem přestal jezdit MHD, za mě palec nahoru a nedejte se!!!
Jak píše autor, pro mne je rozhodující jen a jen cena. Třeba ať ti řidiči nespí, mně je to jedno. To není můj problém. Cena je číslo jedna. Já jen doufám, že se Bolt rozšíří všude do ČR a ten xindl taxikářský půjde žebrat na úřad práce a postaví se k pásům v továrnách.
To, že taxikářina není žádné prestižní a kvalifikované povolání (“řidič slečny Daisy”), není žádná novinka, ale je to světový standard. Taxikář je první job pro radu imigrantů v USA, Británii, Francii, kteří sotva umějí par slov místním jazykem. Stát jim dá pravidla a vybere daně, jestli jezdí otlučenou károu by úředníky nemělo zajímat. Hodně Čechů, kteří uprchli po ‘68 se nejprve uchytili jako taxikáři (nebo recepční, uklízeči...), dnes jsou mnozí profesory nebo lékaři. Když přijdete do nějaké země, nemáte nic, těžko si koupíte auto a zaplatíte drahou licenci (v NYC licence vlastní jen par firem a taxikáři pro ně pracují). Uber v tom udělal obrovskou revoluci, ze systém licenci v podstatě rozbil, ale i tak existuje nějaká bariéra vstupu minimálně v podobě vozu (proto fungují tzv flotily).
Společensky status, byť pochybný, dal našim taxikářům komunisticky režim a jejich role ve vekslácko-šmelinářském systému. To funguje i na východ od nás, v Bulharsku, Rumunsku, Rusku se stále bere za standard, ze taxiky si berou jen místní bohatí, turisté a manažeři na pracovní cestě, kterým taxikáři nabízejí spřízněné prostitutky...
Reforma tohoto systému je nutná a přirozená.
Obrovskou výhodou moderních alternativ k taxislužbě je především to, že řidiče můžete v aplikaci hodnotit. Když bude někdo dostávat pravidelně špatné hodnocení, cestující si ho nevyberou a nebo ho systém bude nějak penalizovat (například si vydělá méně). Takový systém, pokud je dobře nastavený, jednoznačně spěje k tomu, že řidiči jezdí bezpečně a chovají se slušně. U klasických taxikářů nic podobného nefuguje a proto nejsou příliš motivovaní, aby byl zákazník spokojený.
Nevím, kde vzal redaktor info, že si řidič vydělá 60,- za hodinu. Vydělám si několikanásobně víc. Otázka samozřejmně je, jak dřou flotily peníze ze svých řidičů.
Co se týče hodnocení. Ano, zákazníci řidiče hodnotí a Bolt podle toho řidiče např. na 24 hodin, na týden, nebo i navždy ( :-) ) vypne. Registruji od zákazníků stížnosti na řidiče z postsovětských zemí, proto také nechápu, jaktože stále jezdí. Ale to je asi spíš otázka na BOLT.
Jinak co vím, Bolt již vyžaduje při registraci řidiče "povolení k pobytu". Ještě by měli vyžadovat základy češtiny a určitě by bylo spokojených zákazníků více.