Obchodník totiž nemusí při platbě požadovat PIN. Takže když mi kartu někdo vytáhne v metru nebo v trambaji, tak než do zaregistruji (a stačím jí zablokovat) může mi z ní vycucnout denní limit. Standardně 20 000 Kč.
Mám to přímo od pracovnice banky, když jsem si nechával kartu vystavovat. A nejde nastavit, že při každé platbě bude PIN požadován. To záleži jenom na obchodníkovi.
Tak jsem si nechal zablokovat bezhotovnostní platby a mám to jenom na výběr z bankomatu.
Máte v podstatě pravdu. Požadavek na PIN však nezáleží na obchodníkovi, ale především na bankách. Ty totiž vybavují obchodníky terminály s příslušným software, který prostě buď PIN požaduje, nebo ne. A v Česku se pro mě nepochopitelně banky dohodly, že budou použadovat PIN jen u Maestro karet. U nich je však požadován navíc podpis zákazníka, což je v rozporu s pravidly Europay. Zde je vidět, jak naše banky neustále mluví o zabezpečení karet, ale toto jediné rozumné opatření proti zneužití kradených/ztracených karet se jim z neznámých důvodů nezamlouvá.
No to je ale nehoráznost! Za další peníze ČSOB "pojistí" to, za co v EU nese odpovědnost banka automaticky, tedy do okamžiku nahlášení malá spoluúčast a okamžikem nahlášení 100% odpovědnost na straně banky. Že by se ČSOB snažila "narejžovat" co nejvíc peněz ještě před tím, než 1.1.2003 vstoupí v platnost zíkon o platebním styku, který dpovědnost upraví směrem k EU?
Vážený pane dovolte abych se Vám pokusil odpovědět. Pojištění bylo zavedeno hlavně pro klienty, kteří zjistí ztrátu své karty se zpožděním, tedy ve chvíli kdy již k podvodným transakcím došlo. Domnívám se, že bychom dlouho hledali banku, která by dobrovolně platila za neopatrnost klienta. Myslím, že ani nový zákon o platebním styku nebude nutit banky aby přijaly zodpovědnost za ztrátu kterou klient nahlásí o několik dní později. My se naopak domníváme, že jsme za velmi výhodných podmínek nabídli klientům službu, která pomůže výrazně snížit riziko peněžní ztráty. V každém případě je pozitivní, že riziko v tomto případě přechází na pojišťovnu. Zamykání karty tento problém vůbec neřeší.
Pokud budete mít zájem tak velmi rád vyslechnu Vaše připomínky. Samozřejmě pokud nebudeme chtít využívat diskuzní fórum jako odpadkový koš.
Roman Mašata
Vážený pane,
jsem rád že jste nepopřel uvedené argumenty. Dovolil bych si uvést několik připomínek. Vaše pojištění (za průměrně 650 Kč ročně, tedy víc než za stand embos. kartu samotnou) nabízí velmi málo. V EU je běžné, že okamžikem nahlášení karty automaticky přechází odpovědnost na banku. ČSOB, pokud není sjednáno pojištění, přebírá odpovědnost až půlnocí následujícího dne. Tedy, počítám-li správně, dokonce až 48 hodin po nahlášení. Nyní pominu fakt, že tato doba je neúnosně a bezdůvodně dlouhá a soustředím se na vaše pojištění. Za výše uvedenou částku získám něco, co ani nedosahuje standardu EU bez jakéhokoli pojištění. Po okamžiku nahlášení ztráty/krádeže je totiž vaše plnění shora omezeno a ze strany klienta je tu nezanedbatelná spoluúčast.
Poněkud mě však zaráží váš nekonzistentní přístup, když jakkoli zpožděné nahlášení považujete za "neopatrnost" klienta, avšak ani při jeho vzorném počínání (okamžité nahlášení) nehodláte převzít odpovědnost a odkládáte to, jak to jen jde...
Docela by mě zajímal přistup banky, kdy po telefonickém nahlášení krádeže bude přesto s kartou (bez pojištění) učiněna autorizovaná transakce (banka kartu ještě nazablokovala). Jak se ČSOB v tomto případě zachová?
Děkuji.
P.Boček
Zůstatek se ale opravdu při autorizaci ověřuje. Nezjišťuje, ale ověřuje. Příklad: limit karty na týden máte sice 20 000, ale na účtě pouze 15 000 korun. Autorizace na částku přesahující 15 000 korun tedy nemůže projít. U obchodníka na terminálu se však samozřejmě neobjeví přesný zůstatek vašeho účtu, je tam pouze hláška o zamítnutí transakce.
No ono je to jak kde. Napr. u eBanky se overuje i zustatek na uctu, takze do debetu se clovek muze dostat maximalne za poplatky za vyber z bankomatu... u CS, konkretne VISA Classic, je bud 1-denni limit 400 usd, nebo 4-denni limit 1200 usd. U vyberu z ATM CS a POS terminalu CS se zustatek overuje, z cizich ATM a pri platbach v zahranici se overuje pouze limit ke karte a stoplist primo u VISA int., ale zustatek ne. Dostal jsem se takhle do celkem velkeho debetu, takze od te doby se o to zajimam podrobne. To same jako standardne prednastaveny limit MO/TO obednavek 50 usd/den, cerpatelny max.2-ma vybery. Da se sice stahnout na nulu, ale asi o tom vi malo lidi, vedouci CS ve Zline mi rekla pred dvema lety ze to dela poprve, tak volal kvuli tomu do Prahy. Dnes mam EC/MC mez. a zatim cekam na odpoved, jak je to s limity v zahranici, MO/TO obednavkami apod. Na webu je minimum informaci a prepazkovi urednici nevedi... No nechci rady typu ze mam odejit od CS, protoze od ni stejne neodejdu, vyhovuje mi sit bankomatu a je v tom bezkonkurecni. Pripadne reakce na majl, uvitam.
Nemáte tak docela pravdu, některé banky (a je jich čím dál víc) autorizují nejen proti limitu, ale také proti zůstatku na účtu. Např. ŽB a eBanka a pravděpodobně i GE. GE vám vydá kartu s libovolným limitem, proč myslíte? U ŽB vidíte na internetu ihned po autorizaci snížení disponibilního zůstatku. eBanka dokonce v reálném čase ukazuje, na kterém obchodním místě k blokaci prostředků na účtu došlo.
Ale máte pravdu v tom, že tvrdí-li obchodník, že klient nemá peníze na účtu, znamená to, že "vaří z vody", neboť nemá a nemůže mít pro toto tvrzení dostatek informací -- terminál neumí rozlišit stavy nedostatek prostředků na účtu/překročení limitu/dočasnou blokaci karty... A je to zpravidla ještě horší, např nové terminály ČS hlásí "Transakce zamítnuta" i v případě, že neobdržely autorizaci v časovém limitu, což je zpravidla chyba spojení mezi obchodníkem a bankami a klient je v tom zcela nevinně.
Mějte na paměti, že to zamykání funguje pouze pro a u t o r i z o v a n é tranasakce. Tedy má stejnou účinnost, jako blokace, kterou telefonicky provedu po zjištění ztráty/krádeže karty. Nebezpečím jsou podlimitní transakce u obchodníků s "žehličkou", na to je zamykání karet krátké.
Kdyz mi v bance davali kartu, tak se ptali jakou chci ... kdyz jsem si nechal vysvetlit rozdil, utrpel jsem "maly" security shock. Kdyby mi pred tim nekdo tvrdil, ze muze existovat neco takoveho, jako platba okopirovanim karty, myslel bych si, ze si ze me dela srandu. Samozrejme jsem tuto "vymozenost" striktne odmitl. Jak tak koukam do toho clanku, tak to, ze to jde zneuzit nenapadlo jenom me, takze jsem dobre udelal.