Pokud jsou čeští taxikáři často darebáci, tak jim nyní ubližuje darebák zakladatel Uberu s jeho kumpány. Lidi pak může vzít do auta kdejaký člověk bez práce, nebo člověk s málo placeným zaměstnáním, který nezná cestu a musí použít navigátor. Čeští taxikáři pak budou ruinováni a jejich šéf zrovna tak. Povolání taxikář bude zrušeno. Kdejaký cikán vezme lidi do auta. Minimální mzda taxikářů stanovená státem nebude dosažena a musel by těm taxikářům doplácet stát. V západní Evropě a v USA, kde je velká většina taxikářů poctivá a studovala ulice a adresy, tam je nutno Uber zakázat. Protože lidi bez potřebného vzdělání s navigátorem zabrání studovaným taxikářům dosáhnout minimální mzdu např. 8,50 za hodinu. A musel by na ně doplácet stát. Taxikáři kteří jsou v taxi 10 hodin a maji tržbu jen 100 euro, musí napsat do výkazu, že pracovali 4 hodiny, aby jejich část tržby (33%) dělala 8,50 na hodinu.
Samozřejmě. Taky měl stát zakázat mobilní telefony vůbec, vždyť tím přišli o práci výrobci telefonních budek a místo nich se napakovali výrobci těch telefonů. Hnus. Nebo GPS... no pakárna, každý se hned dozví, jak se někam dostat a jak je to daleko a může to drahému taxikářovi omlátit o hlavu. Aha, tak o to vám jde?
A můžeme pokračovat: je třeba zakázat digitální foťáky a foťáky v mobilech, protože to zruinovalo fotografy (kolik jich ještě najdete?) a fotolaby. Taky vpodstatě zmizel prodej pohlednic pro turisty nebo na Vánoce a Velikonoce - to zase zriunovalo nejen fotografy těch pohlednic, ale tiskaře a taky pošta má kvůli tomu nižší zisky. A což teprve maily: ty zlikvidovaly nejen plasickou poštu, ale ani ty faxy se už neprodávají...
Tady není problém, že jde o moderní službu, mobilní aplikaci nebo že jde o novinku či trend. Problém je daňový. Uber se považuje za "spolujízdu", takže on nic, on muzikant, oni jsou jen prostor mezi zákazníkem a řidičem. Nechává si od řidičů platit 20 % z objednávky, ty samozřejmě daní. Ale peníze zaslané řidiči jsou pro řidiče čistý příjem, protože asi nemusíme mít žádné obavy, že by je řidiči přiznávali do daňového přiznání.
A dále, nemůžete přiznat příjem, na který nemáte oprávnění. A protože odměna za cestu s Uberem není jen na pokrytí nákladů (oproti tradiční spolujízdě typu Jízdomat a další), ale jde prozakazetelně o zisk, potřebujete oprávnění k podnikání. Pokud jezdí soukromým vozidlem, neplatí ani silniční daň (a platit ji fakt musí).
Sečteno a podtrženo. Uber je nepostižitelný. Postižitelní jsou ale řidiči pro něj jedoucí. Výjimkou budiž provozovatel vozidla, který má ŽL oprávnění a koncesi pro přepravu osob vozidly do 3,5 tuny a bude mít ve vozidle písemnou objednávku přepravy (nebo s elektronickým zaručeným podpisem), což stejně přes Uber nikdy mít nebude a asi nehrozí, že by ji se zákazníkem dodatečně vypsal, že. Pakliže by na konci jízdy vystavil řádný doklad, je vše v cajku. A toto se přesně neděje.
Jenže, kde není žalobce (zákazník), není soudce. A vo tom to je. Dokud nepřijdou náhodné kontroly s dopravního úřadu daného města a nevysolí řidičům pořádnou pokutu, nic se nezmění.
Taxikáři sice brečí, ale na špatném hrobě. Za svoji reputaci si mohou sami, Liftago se mi líbí a je dobrou odpovědí. Ale podobně může fungovat Uber, jen to asi není v jejich zájmu a nechávají daňového čermého Petra na řidiči. V tomto státě je zvyk, že kdo neokrádá stát, okrádá rodinu. To je špatně, státu je potřeba odvést desátek, pokud chceme, aby fungovala policie, soudy, hasiči, naše bezplatné zdravotnictví... Máme se tu jako prasata v žitě a kdokoli neplatí daně, je černým pasažérem. Uber mi vadí v tom, že tyto černé pasažéry vychovává, jinak jde o skvělou myšlenku.
vy budete mizerny ucetni, tim, ze vsechny platby jsou kartou, tak prave ridic nezatluce ani floka. o tom kdo ma/nema opravneni nevite naprosto nic, stejne tak jako o tom jak si vyporadavji vyuctovani a objednavky ridici s uber. o povinnosti mit objednavku na papire nebo se zarucenym elektronickym podpisem neni v zakone ani slovo. predstavte si, ze i takovy email z freemailu splnuje nalezitosti objednavky. o vystaveni dokladu uz jen fabulujete, ten totiz zakaznik ma v telefonu hned jak zaplati.
Milej pane, platba kartou je jen forma platby. Kam ty peníze z karty odejdou je věc druhá. Uberu je putno, zda mu dáte podnikatelský účet, soukromý účet nebo účet v bance vaší milenky (bez urážky). Řidič ten příjem - příchozí platbu nikomu ukazovat nemusí, maximálně je to jen jeho dobrá vůle a tedy blbost. A účtenka z Uberu pro zákazníka? Cha cha, asi před měsícem jsem si ho v Praze taky zkusil. Jako zákazník dostanu sice potvrzení o platbě, to ano, ale to nesplňuje náležitosti daňově uznatelného dokladu. Bavíme se o Uber Pop, jak je to s Uber Black nevím, nejel jsem. A pokud jde o e-mail z freemailu, přečtěte si prosím něco o provozování taxislužby (a ze zákona je vozidlem taxi jakékoli vozidlo, jehož provozovatel má koncesi na silniční přepravu a podniká s ním). Zjednodušeně buď má auto taxametr a nabírá koho chce a kde chce, nebo taxametr nemá a musí mít u sebe písemnou/elektronickou (vč. el. podpisu) objednávku přepravy. Nehledě na to, že vozidlo musí být registrováno na magistrátu/odboru dopravy (taxi) a dále na místně příslušném krajském úřadu (jezdí-li mimo obec). A nic z toho řidiči Uberu splňovat nemusí, prostě lážo plážo "podnikají" a pohoda. A vo tom to je.
Klid, nikdo Vám Uber nebere. Jak jsem psal, není žalobce, není soudce, cena rozhoduje a je jasné, že i autor toho článku by se s běžným taxíkem ve špičce za nějakých 110 Kč z Prahy 6 do centra nedostal. Jen až si někdo na šoféra Uberu počíhá, dopravní a živnostenský úřad mu to sečte i s úroky. Zákazníkovi se nestane nic, ten je v suchu. Nezlobte se na mě, ale tohle je podnikání jak vyšité s nezdaněným příjmem. Ten řidič Oleg ze článku je názorným příkladem. Komu by se nelíbilo večer vyjet svým autem po Praze, nabírat lidi a tvářit se, že je jen vezu pro radost a žádné prachy z toho nemám? Tohle je daňový ráj. (Plus chybějící odvody na soczdravko). Jak jsem psal, nic proti aplikaci nemám, je to trend a budoucnost. Ale je to legislativně nekalá praktika vůči státu, ne vůči zákazníkovi.
Ad zákazníkovi se nestane nic - nic se mu nestane ze strany finančního úřadu.
Ovšem ve vzduchu visí jiný průšvih, totiž ten, že až se stane nehoda (zcela normální nehoda, vůbec nemám na mysli nějaký případ typu "řidič Uberu ožralý"!), tak se může začít silně kroutit pojišťovna s náhradami, protože běžné povinné ručení se ani náhodou nevztahuje na smluvní přepravu osob.
Samozřejmě, vztahuje se a platí. Povinné ručení nerozlišuje, na základě jakého titulu je cestující přepravován, ale že je přepravován. Rozdíl nastane v případě, kdy dojde ke škodě, která:
a) není kryta povinným ručením, např. citová újma, kdy po nehodě někdo zemře a jiný příbuzný se z toho jednak sesype a jednak bude strádat a proběhne soud s odškodněním. Mimochodem, to strádání nemusí být jen o člověku, stačí třeba přejet psa.
b) nepokryje sjednanou výši odpovědnostního pojištění (pak to řidič hradí ze svého)
Je to úplně stejné, jako když vezmete stopaře/-ku. V ten moment za něj zodpovídáte. Vystoupí z auta, zvrtne si kotník a průšvih je na světě. Nemoc, náhrada mzdy, stížené společenské uplatnění, trvalé následky apod. To vše jde z POV, pojistníkovi jen stoupne pojistné.
To je naprostý nesmysl. Není "běžné" a "jiné" povinné ručení, to je jen jedno a maximálně jsou různé výše pojistného. Když bude řidič (čehokoli) ožralý, má prostě smůlu a je jedno, pro co či koho jede. Pojišťovna vše uhradí a on to do konce svého života bude splácet.
Pokud půjde o nehodu bez vlivu alkoholu, dokážu si ještě představit situaci, že při výplatě pojistného plnění pojišťovna doúčtuje rozdíl mezi výší pojistného pro fyzickou osobu a pro osobu podnikající, resp pro taxi, ale to je tak asi vše, co se může stát.
Navíc hodně bude záležet na tom, co kdo řekne a jak se to podá.
písmomalíři kaligrafických iniciál, kteří malovali jedno písmenko až celý rok a bylo fakt překrásné - byli svého času taky dost nasraní, když se objevil knihtisk, a tisknout text mohl kdejaký hejhula, ani nemusel umět číst, a už vůbec nemusel umět malovat. jenže lidi holt nechtěli překrásně ručně malované (nesporně hodnotnější) knihy na pergamenu z oslí kůže, ale chtěli jen číst písmenka a dozvědět se obsah textu. a na to jim literit opleskuntý o sprostý papír více než stačil.
podobně tak taxikáři asi nebudou nadšení, že převážná část klientely prostě potřebuje jen popovezt - a je jim srdečně ukradené, že echt taxikář má koncesní list, živnostenský list, kalibrovaný taxametr, a po praze trefí i bez gps. když nakupujete v tesku, taky se čerta starého staráte o to, jestli tesko platí daně - proč byste se staral o to jaké platí daně ten vobejda který vás sveze z putyky domů.
výrobci suchého polaroidu neudělali žádnou chybu - jen prostě někdo vymyslel fotolab, který chrlil fotky taky na počkání, a v podstatně lepší kvalitě. nyní jsou na podobné vývojové nice taxikáři. před sto lety podobně vyhynuli topiči parních strojů. a přibudou další. to není dobře ani špatně, to je vývoj civilizace.
Zástupce Uberu: „Zájemci z řad poskytovatelů služeb o zapojení do naší aplikace nám musí fyzicky předložit všechna potřebná povolení a dokumenty, které jsou v Praze nutné. Teprve po jejich ověření se mohou do naší aplikace přihlásit“ jestliže je to tak, tak nevidím problém (i když se mi tomu nechce věřit).
Teď si vemte, že všichni taxikáři, kteří doposud plní podmínky půjdou úbrovat... To bude teprve bordel, všichni kteří mají stopku za drogy a alkohol nebo za nedodržení podmínek nebudou pod dohledem a bude jim stačit jen řidičák. Žádný taxametry, žadné plombování taxametru, žádné dokupování peměti, žádné daně, žádné pojištění, STK jako běžné auto, nemuset mít auto v evidenci na odboru dopravy. Majitelé dispečiků si najmou za minimální plat nezaměstnané, nebude žádná pracovní smlouva, protože dotyčnému bude stačit jen řidičák a nic jiného nebude třeba...
takze, priletel nam ridicum ojeb, zdrazeni o 30%. Zatim se nebranime, ale uz se organizujeme. Proste Liftago nas ojedbava o cim dal vic penez buzeruje procentama prijatych zakazek. a cely to jen aby nalakali investora. ty prachy budeme muset zaplatit my otroci, liftago uz davno neni nejlevnejsi ani nejvyhodnejsi pro ridice. to co si dovolujou uz je agrese, zotrocovani. bohuzel, nas stat na zivnostniky jijak nepamatuje a nezajima ho jak moc nas ruzne nove technologie okradaji. je to problem, udelat aplikaci na libovolnou sluzbu je snadne a agregace znamena konec svobody a otroctvi. ridici liftaga jsou min nez zamestnanci, nikoho nezajimaji a liftago toho vyuziva a okrada je. 20% z trzby, nebo 46 zakazek tydne na 15%. to uz musite fakt drit abyste to dali. Liftagu je to jedno, zdrazuji co dva mesice a leje z nas ridicu krev.
Apilace jen sajou zivnostniky, tlaci je na nulu, stat s tim nic nedela, proc by meli zivnostnici vydelavat, hlavne ze to jde do aplikaci.