Pozor na „zajímavé“ podmínky CSOB kreditky, více viz: http://vlkvlk.blog.com/2007/05/22/kreditni-karta-csob/
Stručně: Využijte bezúročné období, ale v následujícím měsíci ne, ale platíte úroky z OBOU období…
V neděli bankéři nepracují. Pokud budete platit z účtu do jiné banky, půjde to přes clearingové centrum ČNB. A tady může dojít k tomu, že bude objem celkových prostředků, který odchází z vaší banky vyšší, než objem prostředků, který přichází od ostatních bank. Bankéř z vaší banky musí účet vyrovnat, například nějakou rychlou půjčkou, nebo jinou bankovní operací a to již nedělá počítač.
Hal
U splátkových společností bych si nikdy nic nepůjčil, ale když jsem si přečetl článek, tak mám spíš pocit, že pan Jiří se ani nesnažil jakkoliv přečíst podmínky smlouvy. Jak může být překvapen, že mu přišla karta, když to je ve smlouvě napsané? O poslední platbě taky nic nevěděl, smlouvu četl možná tak na úvodní stránce.
Lidé musí taky trošku přemýšlet, aby si pak nemuseli stěžovat. Že posílá platby trvalým příkazem v posledním možném termínu dva dny předem, to taky o něčem svědčí. Vždy se může něco přihodit, co když nebude mít třeba peníze na účtu, jak tuhle chybu napraví, když si nenechává žádnou časovou rezervu?
Splátkové společnosti jsou potom kapitola sama o sobě, že mají nastavené věci v systému tak, aby to bylo legální a aby na tom zároveň co nejvíc vydělaly, to snad nikoho nepřekvapuje. Osobně znám zase jiné příhody třeba se společností, která je na konci článku zmiňovaná jako férová, takže ono to asi bude případ od případu. V každém případě ale by měl každý začít sám u sebe, řešit zpětně problémy je vždy složitější, než jim předcházet.
Mám velice špatné zkušenosti s lidmi, kteří takové úvěry sjednávají. Jde o to, že vám ústně tvrdí něco jiného, než je ve smlouvě. Pokud ve smlouvě narazíte na něco, co vám nesedí, rádi vám vysvětlí, že to vlastně nic neznamená. Bohužel v našem státě tohle není bráno jako podvod, ale jako legitimní obchodní metoda. Je proto důležité šířit osvětu – vždy si čtěte text smlouvy a pokud se vám něco nezdá tak nepodepisujte. V žádném případě nevěřte pracovníkům úvěrových společností ani obchodníkům – lžou (kolikrát v dobré víře), podvádí a jsou beztrestní. Nic z toho co vám řeknou nic neznamená, důležité je jen to, co je na papíře, který podepisujete. Je totiž podstatné, že ačkoliv s daným člověkem sjednáváte dvě (a bohužel často různé) smlouvy, jednu ústní (co vám slíbí) a jednu písemnou, u případného soudu bude brán zřetel jen na tu písemnou, která má větší váhu.
Bohužel (nebo bohudík?) řada lidí takto neuvažuje a naopak jsou rádi, když jim ten druhý vysvětlí jednotlivé podmínky a body smlouvy. A pak se diví, že skutečnost je trochu jiná, než jak jim to ta hodná paní říkala.
A to říká člověk, který má mnoho bankovních účtů? :-) V drtivé většině smluv, které jsme nuceni* podepsat je něco, co se mi nezdá. A smlouvy ke zřízení nějakých finančních produktů byly takových „něco“ plné – a to jsem v téhle oblasti velmi konzervativní a využívám jenom služeb velkých a na trhu dostatečně etablovaných firem.
* Pokud chci žít normální život a mít doma vodu, elektřinu, plyn a mít telefon a účet v bance a podobné věci.
Ano, některé smlouvy nejsou úplně to nejlepší, ale pokud člověk chce/potřebuje daný produkt, tak mu nic jiného nezbývá. Ale pořád je lepší o oné záludnosti vědět a v rámci možností na ni být pokud možno co nejlépe připraven, než jen podepsat, „co stejně nikdo nečte“.
Naštěstí úvěrům se vyhýbám (tedy neodolal jsem kreditce, to uznávám, ale vždy splatím dříve, než začnou nabíhat nějaké úroky) a u pojištění pročítám podmínky obzvláště pečlivě.
Některé smlouvy jsou děs a běs. My třeba máme smlouvu o dodávce elektřiny s E.ON a oni prosím jich pěkně NEZNAJÍ platbu trvalým příkazem, jejich systém to NEZNÁ!!! Znají pouze inkaso. Já – protože jsem řekla, že inkaso nikdy – teda dostávám i na zálohy každý měsíc fakturu. To jde, trvalák ne. Já si někdy připadám jak u blbejch na dvorečku, kdy mne dodavatel ještě ani neviděl a už jsem pro něho potencionální neplatič a podvodník. Já chápu,že mají zákazníků hodně, ale čekám, kdy si mne jako vcelku spolehlivě platícího zákazíka budou konečně vážit a ne že mi dva dny před Vánocemi přijde upomínka, že jsem si v březnu nezvýšila zálohy a pokud zálohu okamžitě nezaplatím, že mi odpojí tu plyn, tu elektřinu… Přitom vyrovnání ročního vyúčtování měli vždycky do týdne srovnané.
Tak dneska už máme více dodavatelů el. energie, ne jen EON. Jak ty větší, tak ty menší.
Tady si lze spočítat i který je výhodnější:
http://kalkulator.eru.cz/
Inkaso, neboli SIPO, neboli svolení několika pochybným s.r.o. aby si mohly brát z mého účtu co libo je totální socialistický přežitek. Normální člověk není líný a řídí svoje finance. E.ON umožňuje platby záloh i čtvrtletně a čtyřikrát do roku snad mohu sednout ke komplu a z připravených dat vybrat, doplnit částku a datum. Nejlevnější je taková platba u FIO, mBank nebo Poštovky -účet zadarmo. Nemusím zaplatit a pak se hádat. Přesně pravý opak. Jen mailem vytknu vadu faktury (např. chybný odečet stavu). Nikam nepíšu ani netelefonuji (za své peníze). Mail si uložím do archívu a čekám.
Až na to, že inkaso nerovná se SIPO, naprostý souhlas.
Inkaso nabízejí telefonní operátoři, prodejci splátkového prodeje, hypoteční banky, můžu platby převést na SIPO, i mu můžu povolit inkaso.
SIPO je kapitola sama pro sebe. Jakákoli změna platby znamená nejprve volat dodavateli služby, pak se spojit se SIPO, všechno trvá měsíc dva tři a stojí dost peněz a starostí. MÝCH peněz a MÝCH starostí. SIPO jsem škrtla rovnou, těch pár plateb si pohlídám. Rovněž si pohlídám platby za ostatní služby, kde mi všichni dodavatelé v dojemné péči o to, abych náhodou neměla práci s placením právě té jejich služby, nabízejí inkaso. Já ale žádné inkaso už z principu NECHCI !!! Co se mi má kdo hrabat v účtu? Co mu je do MÝCH peněz? VY si plaťte, jak Vám libo, já si svoje platby ohlídat dovedu sama, na to žádného služebného nepotřebuju. Rádio a TV platím přímo dodavateli. U obojího nechápu, za co je platím. Dvěma vybraným institucím, které by měly zajistit informovanost? Když se zvyšovaly poplatky, slibovali mocní, že jako odměna za poplatky nebude reklama. Ta ale zůstala, že prý poplatky zaplatí digitalizaci. Zajímavé, že i jiné stanice, které nedostávají státem nařízené výpalné, digitalizaci zvládají. Informace mám taky odjinud, stejně jako mnozí jiní. Že by šlo o koryta pro známé? Poté, co jsme zaplatili arbitráž za Novu, bych se tomu ani nedivila. Teď jsme přistoupili ke změně dodavatele plynu i elektřiny, uvidíme, co to přinese. Pokud platím já, můžu se aspoň trochu cítit jako zákazník, protože já jsem ten, kdo platí. Pokud komukoli svolím k inkasu, jsem jeho obětní beránek, firma si strhne dle svého uvážení a já můžu řvát třeba i na státním nádraží, bude mi to plat prdné. Takže tolik můj názor na inkaso.
Já jsem si SIPO založil při založení své domácnosti v roce 1979 v kombinaci se sporožirem od té doby funguje k mé úplné spokojenosti a cpu tam, co jde. A o jakých dvou měsících mluvíte? Naopak u SIPO se jakákoli změna např. zvýšení nájmu děje bez mého zásahu „automaticky“, jenom bych přivítal vracení přeplatků zpět na účet. Mám i jiná inkasa (samozřejmě zastropvaná) a nevidím problém, dodavatel mně pošle fakturu a já si to na výpisu účtu potom jen zkontroluji. Ani u svých známých jsem nezaznamenal jedinou stížnost na SIPO.
Nájem neplatím, jsem ve svém, takže proměnná výše měsíčních plateb mne nevzrušuje. Na SIPU jsme měli noviny. Kvůli tahanicím s odhlášením tisku jsme platili o 3 měsíce déle. Noviny jsme měli původně přihlášené na poště, od nich ale tisk převzal někdo jiný, na poště neměli kontakt. Jediná možnost byla neplatit SIPO. Firmy nebyly schopny se vzájemně spojit a já musela dodavatele hledat sama. Proč mám já hledat, komu pošta předala distribuci novin? Co mně je do jejich vnitřních věcí? Pokud bych noviny platila fakturou, je jakákoli změna téměř hned. Protože jsme tam měli obdobné dohady vícekrát, tak jsme to nakonec zrušili. Ona ta myšlenka špatná nebyla, ale když máme účet vedený zdarma, je to přece jen příjemnější a levnější než SIPO.
2 Pavel: „Jak může být překvapen, že mu přišla karta, když to je ve smlouvě napsané?“
Mě spíš zaráží, jak může někdo dát do smlouvy o koupi televize, že dotyčnému pošle časem i kreditní kartu. To je jako bych si šel koupit nové auto na leasing a po půl roce mi poslali třeba ještě boudu pro psa a klec na papouška. Přečíst podmínky smlouvy je jistě dobrá a užitečná věc, ale zkoušel jste to někdy v reálu? Na přečtení a pochopení, zdůrazňuji pochopení, pojistných podmínek třeba na úrazové pojištění, abych si vzal den dovolené a konzultoval to s právníkem. V situaci, kdy je u pokladny fronta a tři další nervní lidé do Vás klepou nákupním košíkem nebo vozíkem ať už nezdržujete, zaplatíte, podepíšete a vypadnete z kšeftu pryč, se podmínky čtou dosti špatně. Po boji je každý generál.
Do kterého kšeftu chodíte nakupovat, že se tam podepisují úvěrové smlouvy u pokladny? Měl jsem dva bezúročné úvěry od Cetelemu a neměl jsem problém, ani s kreditkou – prostě jsem jim hned poslal mail, že žádnou nechci, obratem jsem dostal mail, že mně žádnou nepošlou a bylo hotovo…
Takže jste měl štěstí, že se váše splátková společnosti dobrovolně zachovala slušně a rozhodla se akceptovat změnu smlouvy – a to dokonce po e-mailové komunikaci.
Jenže všechny splátkové společnosti slušné nejsou a často se neslušně zachovají i ty velké, které se snaží seriozně vypadat.
Jinak obchodů, kde nesedí úvěrář u stolečku bokem, ale smlouvu s vámi podepisuje prodavač s frontou lidí za vámi je mnoho. Já bych řekl, že je jich rozhodně většina z těch, kde nabízí nákup na splátky.
Mohlo by se o tomhle faktoru psát více:
Nákup v obchodě na splátky (i s proklamovaným bezúročným obdobím) = velká pravděpodobnost, že nekolikastránkovou smlouvu psanou malým písmem a právnickým jazykem dostanete na poslední chvíli a pokud ji nepodepíšete do minuty, tak budete zdržovat ostatní.
To stoji na tom jak to stji ve smlouve. Tam kde prijde nejprve kreditka a klient az jeji aktivaci souhlasi s jeji aktivaci, tam samozrejme zadnou povinnost nema. Tam kde je jiz smlouva podepsana se plati podle podminek. Takze prestrizeni a poslani zpatky nemusi sprostit od placeni za vedeni. Mozna budou vyzadovat i poplatek za zruseni atd.
I v Česku, pár let po sametové revoluci, bylo běžné že vám kdekdo nabízel možnost získat kreditku. Tehdy to většinou probíhalo tak, že společnost u které jste měli nějaký účet, nebo třeba jen pojistku vám zaslala „dočasnou papírovou kreditku“ s tím, že pokud chcete tak vám nan ni na nejbližší pobočce ihned půjčí finanční obnos určité výše (u každého klienta zřejmě jiný) a zároveň to budou považovat o zájem o nabízenou službu a obratem vám zašlou kreditku plnohodnotnou. Mělo to být jako v Americe, jenže lidé tenkrát znali jen Českou spořitelnu a takové produkty se vymykali chápání většině tehdejších obyvatel Česka.
.
Dnes bych dodal – naštěstí. Podle tehdejší informací od přátel z ciziny s tím za oceánem také měly problémy. Rozkutálet peníze je snadné a navíc u nich byl celkem problém, že ne všude byly přijímány všechny kreditní karty. Evropa je v tomto mnohem spořádanější, máme tu pár velkých hráčů a všichni rozumní lidé používají převážně jejich produkty.
.
Jinak, podle množství „otravovačů“ v super-hyper-marketech bych tipoval, že boom kreditek zase přichází…
Jenže on jí nemusel aktivovat a navíc i aktivovaná by byla zdarma. Kdyby ti poslali boudu pro psa zdarma s tím že když jí nechceš, tak jí můžeš vyhodit, nikomu by to nevadilo. No musel bys jí někam vyhodit, tak je ta bouda špatnej příklad, tak dejme tomu že by ti poslali pastičku na myši. A jen když bys do ní chytil myš, tak bys jim zaplatil, mohl bys jí vyhodit a nic neplatit.
… jako je pan Jiří a mohli by vidět další past splátkových společností.
Cetelem vám v případě takovéhoto bezúročného úvěru pošle jen složenky na pravidelné měsíční splátky, nikoliv složenku na částku, kteru musíte úvěr doplatit, aby byl bezúročný. Takže abychom tady za chvíli nenašli článek o ošklivé úvěrové společnosti, která záměrně neposlala správnou složenku ;-).
Zkousel jsem bezurocnou pujcku 2×.
HomeCredit OK s jasnym splatkovym kalendarem, jen pozor na pojisteni splatek.
Usili ustat uver od Cetelemu prevysuje jeho vyhody. Klamave spojeni s kreditkou, nejasne predpisy splatek (nevite, co dluzite a co uz jste splatili).
Jasne, ze peclive studium podminek muze neprijemnosti omezit, ale nesolidni firma neni jen ta, ktera sve podminky nedodrzuje, ale i ta, jejiz komunikace s klientem neodpovida klickam v podminkach ci mikropismovym dodatkum.
No Cetelem mi připadá jako jeden z těch solidnějších.Naopak právě Essox je dost pochybný.Švagrová si koupila auto a financování bylo právě z Essoxu.Když po roce konečně dostala dlužné peníze a chtěla celou částku doplatit nestačila se divit.Nedozvěděla se,jak je zrovna vysoká částka jejího dluhu,ale přišel jí dopis,že musí zaplatit ještě další dvě splátky a pak zbytek půjčky.Měla platit 5 let 3400,úvěr byl na 100000 a po 18-ti splátkách by doplatila ještě 142000,tedy naprosto stejně,jako když bude splácet po celou dobu.No je mi jasné,že je to její chyba,pokud podepsala,takovou smlouvu,ale na druhou stranu to nesvědčí o solidnosti této společnosti.
prednedavnem jsem splacel auto u sautoleasingu. kazdy mesic jsem splacel castku rekneme 10000kc. k memu velkemu prekvapeni mi na konci prisel dopis, kde mi oznamovali, ze mne ceka posledni castka. tim prekvapenim bylo, ze tato posledni splatka nebyla stejna jako predchozi, ale o jeden halir vyssi. tj 10000.01kc
vzpomel jsem si na pribeh, kdy komercni banka obstavila nemovitost klientce, ktera jim dluzila 6 haliru. nezbyvalo mi tedy nic jineho, nez za 20kc zrusit trvaly prikaz na 10000kc a pak jednorazove poslat 10000.01kc.
Je jedno jestli v tomto případě jde o essox nebo Kb protože to je jedna firma.Podle svých zkušeností který mám jsou to tam pěkní zloději kteří hledí jen na to jak z klientů vyždímat co nejvíc.Měl jsem účet u Kb ale i úvěr od essoxu a jsem rád že už s těma zlodějema( jinak je nazvat nemůžu) nemám nic společnýho.Nikomu ze svých známých bych Kb/essox nedoporučil.
V CR lidi porad jeste casto reknou „mel cist smlouvu“ a je to vyrizene. Lec to plati pro dva rovnopravne partnery, co zmobiolni operator nebo baka ve vztahu k Mirovi Cepickovi nejsou.
V Nemecku soudy rozhoduji tak, ze ustamoveni a pravidla, ktera nemaji zadny logicky duvoid, pripadne jsou v te smlouve prekvapiva, jsou neplatna.
Presne tak by kazdy nemecky soud rozhodl o te o dva dny predsunute posledni splatce…nebo o obchodnich podminkach Telecomu, kde behem 24 mesicu trvai smlouvy neprijmou vypoved, kterou bych chtel vypovedet k datu ukonceni minimalni doby trvani (samozrejme ze zakaznik musi mi t pravo rict uz po mesici „k datu po skonceni min. doby trvani vypovidam“ a druhe strane neprislusi vypoved „neuznat“, protoze to je jednoduse vyjadrenim vule smluvni strany, druha ho nema co schvalovat).
Ale dokud jsou lidi lini se trosku soudit, bude to takovy prasatum vychazet.
Jak fungují tyhle úvěry s nulovým navýšením? Začínám splácet splátky, které jsou rozpočítané na nějaké 2–3 roky s RPSN kolem 30%… S tím, že když to doplatím do 3–4–6–9–12 měsíců (v tomto případě do 4), mám nulový úrok. Z čehož logicky vyplývá, že ta poslední splátka, pokud chci využít bezúročného období, musí být zatraceně vyšší než ty předchozí…
Splátkové společnosti předpokládají, že buď na poslední zvýšenou splátku zapomenu nebo na ni nebudu mít… V tomto článku se tvrdí, že dotyčný platil trvalým příkazem, včetně poslední splátky… Trvalý příkaz je snad na stejnou částku… Hmmm…
Začínám splácet splátky, které jsou rozpočítané na nějaké 2–3 roky s RPSN kolem 30%… (…) Z čehož logicky vyplývá, že ta poslední splátka, pokud chci využít bezúročného období, musí být zatraceně vyšší než ty předchozí…
Přečti si článek ještě jednou, Bubu. A neplácej tady nesmysly.
Z tvého špatného předpokladu vyplývá špatný závěr.
V článku je to celkem srozumitelně vysvětleno, aspoň pro ty, co nejsou „nadprůměrně blbí“ (to jsou tvoje slova, Bubu):
Pan J. platil splátky rozpočtené na kratší, bezůročnou dobu splácení. Protože ale nestihl splatit polslední splátku v odlišném, zkráceném termínu, přepočítal věřitel dosud zaplacené peníze na menší splátky určené pro delší dobu splácení. Tím také vysvětlil, proč poslal upomínku až mnohem později: až se zaplacené peníze vyčerpaly jako předplacené nižší splátky.
Legální to asi je, o solidnosti si ale můžeme myslet svoje.
Stejným způsobem můžu napsat: „Klient si nepřečetl smlouvu, ale chyba je samozřejmě na straně prodejce zboží/služby“.
Je jasné, že splátkové společnosti tzv. bezplatné úvěry neposkytují z nějaké „lásky k lidem“, prostě počítají s tím, že klient se během splácení rozmyslí (z pohodlnosti, aktuálního nedostatku hotovosti, využití připravených peněz na jiné účely) nebo prostě zapomene a tím na něm vydělá. Navíc ta částka úroku nebyla nijak přehnaná (ve srovnání z různými „úvěry na inzerát“, které lze najít na každé zastávce MHD a kde vás kvůli několika desítkám tisíc připraví o dům). Takže splátková společnost sice mohla jednat trochu více transparentněji, ale zase za podvod bych to neoznačil.
Pokud na kreditce uhradim celou vycerpanou castku do 15. následujícího měsíce, neplatim zadne uroky. Jednou jsem si vsak nenasadil bryle a misto misto 12756,– kc uhradil jen 12753,– kc a naskocil mi mesicni urok za celou castku tj. asi 125 kc. To je holt to kouzlo bezurocnych pujcek ci kreditu!!!
Jednou jsem si koupila taky zboží na splátky, a bylo mi nabídnuto tzv, bez úročné období, s tím že když do třetího měsíce (nějakého data) zaplatim veškerý zbytek nebudu mít žádné navýšení! Při převzetí balíčku jsem uhradila část, a zbytek teda do udaného data poslala naráz. Přišel mi dopis kde mi oznamují ukončení splátek, uveden doplatek 0 s poděkováním. Věc vyřízena! Omyl! za dva roky a něco mi přišla obsílka že dlužím 550,– za jednu měsíční splátku!Jak mohu dlužit jednu splátku když jsem platila naráz??? Naprostej šok! Naštěstí jsem našla všechny doklady a dokoce i onen dopis s poděkováním a poslal jsem jim to zpátky, neráčili mi ani odepsat a tak jsme žádala několikrát o potvrzení že žádný dluh nemám! Věc se táhla ještě půl roku než byli schopni něco poslat!!!! Až když jsem jedné pani do telefonu vyhrožovala televizí a právníkama, tak mi za týden přišel omluvný dopis, že se prý stěhovali a jim se ztratili papíry? Papíry? já mylela že v dnešní době je vše v počítačích??? Prostě jeden velkej vtip!!!! Nikdy nic nebrat na půjčku – jsem poučena!
Není divu že i Komerční banka (majitel oné úvěrové společnosti) takto zparchantěla – pozorně si přečtěte jejich obchodní podmínky – mají tam rozhodčí doložku. To znamená, že se její klienti automaticky vzdávají ochrany soudu ve sporech a spory bude řešit BANKOU NAJATÁ soukromá rozhodčí společnost BEZ NÁROKU NA ODVOLÁNÍ a s exekuční vykonatelností. Takže když budete mít JISTOTU, že každý spor dopadne ve Váš prospěch – budete se nějak zvlášť snažit, aby ke sporům nedocházelo?