Jenže autor byl na Uber naopak "hodný" a záměrně dal spotřebu nadsazenou (podle mě to vyloženě přehnal). V reálu se běžně i po Praze dostanu někam k 7l/100km (s Octavia II, ne s nějakým "supermini"), což je na palivu 2,6 korun/km při uvedených 37 korun za litr (což je dnes už také nadsazené). Celkem tedy cca 6,4Kč, ne 9,2Kč.
Hlavně ale spolujízda je postavena na dělbě nákladů, pokud je to míněno vážně, tak by odpovídalo pro "spolujezdce" něco kolem dvou třetin té standardní náhrady, těžko vydávat za "spolujízdu" cosi za cca dvojnásobek či spíš více (nezapomeňte na to, že 10kč/km je jen základ, k tomu ještě nástupní sazba a minutová sazba)...
Ano, máte pravdu, omlouvám se, šlo z mé strany o přehlédnutí a už jsem požádal redakci o opravu. Daný odstavec by měl znít:
Když Uber spustil i u nás svou alternativní taxislužbu Uber Pop, přišel s tvrzením, které nepříliš úspěšně zkoušel snad v půlce Evropy a sice, že se nejedná o taxi, ale o spolujízdu. K přírodě šetrné chování je zkrátka v kurzu, a tak se Uber pokusil zahrát na tuto notu. Musím se přiznat, že by mne zajímalo, zda v Uberu tomuto argumentu sami opravdu věří.
Rozdíl mezi provozováním taxi a spolujízdou je totiž především v tom, že prvně jmenovaná činnost je podnikáním. Zatímco v případě spolujízdy řidiče přesun z místa A do místa B i při platbě od spolucestujících stojí ještě nějaké náklady (v ideálním případě je tzv. „na nule“), při provozování taxislužby je generován zisk a to cíleně. V případě spolujízdy tedy řidič zohlední spotřebu vozidla, jeho opotřebení, případně i trasu a nastaví „cenu“ za svezení. Požadovaná platba může být tedy odlišná v závislosti na tom, jaké vozidlo se použije, jestli jde spíše o cestu mimo město nebo po městě atd.Určitým vodítkem, kolik by mohla platba činit, poskytne úprava náhrad v pracovním právu. Základní sazba placená zaměstnavatelem zaměstnanci totiž za zaměstnancovo osobní auto činí alespoň 3,70 Kč/kilometr + náhrada za pohonné hmoty.
I kdyby vozidlo použité pro přepravu spotřebovalo 15 litrů na 100 km v městském provozu (což je opravdu přemrštěný údaj), pak cena pohonných hmot na kilometr činí 5,36 Kč (podle stále platné vyhlášky je cena za litru Naturalu 95 stanovena pro potřeby náhrad na 35,70 Kč). I v takovém případě by tedy vycházely náhrady na 9 Kč na kilometr. Vzhledem k tomu, že spotřeba auta v městském provozu se pohybuje do deseti litrů, lze počítat s reálnými náhradami kolem 7 Kč na kilometr. K tomu ovšem nepočítám velkorysou sazbu 20 Kč za nástup a 4 Kč za minutu pobytu ve vozidle, které se v rámci Uber Pop také údajně účtují. Uberem nastavená sazba by odpovídala spíše autobusu, kde náhrady pro zaměstnance činí 7,40 Kč/km (dvojnásobek sazby za osobní vozidlo) + pohonné hmoty.
ja myslim ze autor nepochopil o cem uber jako služba je. umoznuje lidem vyuzit auto které by jinak stalo na parkovisti. Nikdo kdo jezdi uber se tim nechce zivit, jedna se max o jakysi privydelek, pokud se tim někdo chce zivit jako ridic taxi, obeha si za mesic papir =chce to trpelivost a obrnit se na statni urady= a muze delat taxikare. Stat se taxikarem muze kdokoliv, ty požadavky splni snad každý kdo ma ridicak. Neznamena to to tudíž zadnou záruku kvality...
Ale to je klasika v cesku, jakekoliv podnikani je třeba omezit, zarazit a znemožnit. No , proto tady nemame singapur. ale relativne chudou,zavistivou zemicku.