Nehledě na to, že jako normální taxi je zákazník chráněn alespoň jakýmisi pravidly a zákony. Vlézt k někomu do auta? Co když neumí jezdit? Co když havaruje a způsobí mi škodu? Těch otázek je hodně, když k tomu připočteme jistě i nemalé procento úchyláků a deviantů, kteří po tomhle skočí, tak nevím. V Praze řešení jediné a to je metro. A jinde řešení také jediné, vlastní auto. A klidně se domluvit s kolegy nebo kamarády na nějakém společném ježdění, ale to je spíše pro dobrý pocit z ekologie než pro nějaké zisky. Je to ztrátové tak jako tak.
Zcela souhlasím. Je mnohem lepší stoupnout taxi na ulici a nechat se někam odvézt člověkem, kterého jsem v životě neviděl a nevím, co je zač. Věřím více psychotestům na úřadě, které se provedou jednou, než nějakým vymyšleným komentářům v nějaké hloupé aplikaci. Nechápu, jak může někdo říct, že může lze nahradit testy z místopisu pomocí navigace, vždyť tam často chybějí nově otevřené komunikace.
*Testy z místopisu*? Jak často se doplňují? Pochybuji, že u nás častěji než jednou z deset let.
Nokia maps mi jednou dokonce naplánovaly cestu přes Jižní spojku dva týdny před otevřením ;-)
*Taxametr*? Kolik % taxametrů v Praze odpovídá? Desetina?
*Ceník*? Kolik taxi v Praze používá určený magistrátem?
@ HoK
Žil jsem v Praze osm let a nikdy jsem nepotřeboval taxík. Vždycky mě všude dobře dovezlo metro, dokonce jsem ani moc nevyužíval povrchovou dopravu. Spíše jsem kombinoval chůzi s metrem. Ono v Praze je stále na něco koukat. A o taxikářích jsem měl zažito, že by na to padlo celé moje stipendium, takže jsem je bojkotoval i záměrně.
Cenik vyuzivaji vsechna taxi, pokud si je zastavite primo na ulici. Pres dispecink je to vetsinou vyrazne levnejsi. Taxametry imho taky vetsinou nejsou neserizene, protoze plus minus odpovidaj vzdalenosti namerene gps I sobe navzajem. Pravdou je, ze taxi primo na ulici jsem uz dlouho nestavel, takze tam ty problemy muzou byt vetsi, ale ani driv jsem nejake velke nezazil.
Možná byste se divil, ale drtivá většina taxíků v Praze za cenu určenou magistrátem nejezdí. Ta je totiž 28,-Kč/km (mimochodem už téměř 10 let nesmí taxikáři na rozdíl od všech ostatních profesí zdražit) a většina jich jezdí hluboko pod touto cenou, mnohdy i pod reálnými náklady.
Jenže autor byl na Uber naopak "hodný" a záměrně dal spotřebu nadsazenou (podle mě to vyloženě přehnal). V reálu se běžně i po Praze dostanu někam k 7l/100km (s Octavia II, ne s nějakým "supermini"), což je na palivu 2,6 korun/km při uvedených 37 korun za litr (což je dnes už také nadsazené). Celkem tedy cca 6,4Kč, ne 9,2Kč.
Hlavně ale spolujízda je postavena na dělbě nákladů, pokud je to míněno vážně, tak by odpovídalo pro "spolujezdce" něco kolem dvou třetin té standardní náhrady, těžko vydávat za "spolujízdu" cosi za cca dvojnásobek či spíš více (nezapomeňte na to, že 10kč/km je jen základ, k tomu ještě nástupní sazba a minutová sazba)...
Ano, máte pravdu, omlouvám se, šlo z mé strany o přehlédnutí a už jsem požádal redakci o opravu. Daný odstavec by měl znít:
Když Uber spustil i u nás svou alternativní taxislužbu Uber Pop, přišel s tvrzením, které nepříliš úspěšně zkoušel snad v půlce Evropy a sice, že se nejedná o taxi, ale o spolujízdu. K přírodě šetrné chování je zkrátka v kurzu, a tak se Uber pokusil zahrát na tuto notu. Musím se přiznat, že by mne zajímalo, zda v Uberu tomuto argumentu sami opravdu věří.
Rozdíl mezi provozováním taxi a spolujízdou je totiž především v tom, že prvně jmenovaná činnost je podnikáním. Zatímco v případě spolujízdy řidiče přesun z místa A do místa B i při platbě od spolucestujících stojí ještě nějaké náklady (v ideálním případě je tzv. „na nule“), při provozování taxislužby je generován zisk a to cíleně. V případě spolujízdy tedy řidič zohlední spotřebu vozidla, jeho opotřebení, případně i trasu a nastaví „cenu“ za svezení. Požadovaná platba může být tedy odlišná v závislosti na tom, jaké vozidlo se použije, jestli jde spíše o cestu mimo město nebo po městě atd.Určitým vodítkem, kolik by mohla platba činit, poskytne úprava náhrad v pracovním právu. Základní sazba placená zaměstnavatelem zaměstnanci totiž za zaměstnancovo osobní auto činí alespoň 3,70 Kč/kilometr + náhrada za pohonné hmoty.
I kdyby vozidlo použité pro přepravu spotřebovalo 15 litrů na 100 km v městském provozu (což je opravdu přemrštěný údaj), pak cena pohonných hmot na kilometr činí 5,36 Kč (podle stále platné vyhlášky je cena za litru Naturalu 95 stanovena pro potřeby náhrad na 35,70 Kč). I v takovém případě by tedy vycházely náhrady na 9 Kč na kilometr. Vzhledem k tomu, že spotřeba auta v městském provozu se pohybuje do deseti litrů, lze počítat s reálnými náhradami kolem 7 Kč na kilometr. K tomu ovšem nepočítám velkorysou sazbu 20 Kč za nástup a 4 Kč za minutu pobytu ve vozidle, které se v rámci Uber Pop také údajně účtují. Uberem nastavená sazba by odpovídala spíše autobusu, kde náhrady pro zaměstnance činí 7,40 Kč/km (dvojnásobek sazby za osobní vozidlo) + pohonné hmoty.
ja myslim ze autor nepochopil o cem uber jako služba je. umoznuje lidem vyuzit auto které by jinak stalo na parkovisti. Nikdo kdo jezdi uber se tim nechce zivit, jedna se max o jakysi privydelek, pokud se tim někdo chce zivit jako ridic taxi, obeha si za mesic papir =chce to trpelivost a obrnit se na statni urady= a muze delat taxikare. Stat se taxikarem muze kdokoliv, ty požadavky splni snad každý kdo ma ridicak. Neznamena to to tudíž zadnou záruku kvality...
Ale to je klasika v cesku, jakekoliv podnikani je třeba omezit, zarazit a znemožnit. No , proto tady nemame singapur. ale relativne chudou,zavistivou zemicku.
Jak pak je to v případě Uberu s placením? To jsem se dočetl, že se tam v té aplikaci platí kartou, resp. rovnou kartou připojenou ke Google účtu. Ale kam jdou ty peníze? Jdou přímo na účet řidiče-a nebo jdou na konto Uberu a až ten pak (po odečtení své provize) vyplácí své řidiče? I to by asi mělo mít dost velkej význam na právní posouzení
Já nevím jak jestli vy co tady píšete své skvělé komentáře máte zkušenosti s touto službou. Uber jsem jako zákazník využil již minimálně 10x a pokaždé s cizím člověkem, ale všechny ty jízdy měli jedno společné. A to mojí naprostou spokojenost. Řidič mě pokaždé bezpečně odvezl kam jsem chtěl, ještě se mě zeptal kudy bych jel aby mi maximálně vyhověl a třešnička na dortu byla cena, takto nízkou cenu za přepravu jsem u jiné služby neviděl. Za mě jednoznačně palec nahoru. Fandím této službě. A upřímně zákon o podnikání? Všichni řidiči to dělali, protože potřebovali přivýdělek ke své práci a pro, že rádi řídí. Nikoliv nezákonné podnikání.
Jsem řidič Uberu čtyři dny v týdnu, jako brigádu z důvodu početné rodiny a mám jedno doporučení pro všechny příznivce i odpůrce!!! Běžte si za volant sednout a zkusit si jeden den jezdit! Zjistíte že zápory převažují, např. Hodiny strávené v Pražském provozu, všude přítomný nespokojený a někteří (duševně nemocný) řidiči vozů taxi, značné opotřebení vlastního vozu (málo kdy zařadíte vyšší rychlostní stupeň než trojku, o spojce ani nemluvím), neustále náklady na čištění interiéru i exteriéru vozu, pravidelný servis pro spokojenost Ubru a zákazníků a v neposlední řadě spotřeba PHM!!! Ještě máte chuť si to vyzkoušet??? Když všechno zvládnete, budete schopný vydělat si za osum hodin řízení + - 2000,-KČ ale musíte odečíst PHM, úklid a čištění vozu, opotřebení vozu a náklady na mobilní telefon. Tak vám zůstane tak polovina - nic moc zisk ale další varianta jak přilepšit rodinnému rozpočtu je jít do hypermarketu doplňovat zboží za 80,- KČ na hodinu. Vždyť si můžete vybrat!!! Já si vybral a proto se těším na další zákazníky které rád svezu a odpůrcům Uberu přeju mnoho šťastných nepředražených kilometrů s klasickými taxi.....