Banky ty podvody z velké částí podporují sami. Při použití IB na počítači a potvrzování plateb pomocí SMS je bezpečnost v pohodě. Pokud máte smartphone s děravým operačním systémem, připojený k internetu a na něm zadáváte a současně potvrzujete transakce, tak smolík pacholík - útočník si pošle, co chce.
Přes ten Anydesk je to o ovládnutí počítače. A když vám útočník nainstaluje něco podobného do mobilu, tak to ani nevyreklamujete, protože to bude vypadat, že jste to autorizovali přes appku sami (ve skutečnosti útočník). V tom vidím větší nebezpečí pro své peníze. Kdo útočníkům zadá údaje platební karty, tak si peníze nezaslouží.
Tak mi nějak unikl smysl článku. Pokud zbožří prodávám, čímž celý článek začíná, proč vůbec začne prodávající s nějakým zadáváním platby? Já nic nekupuji, tudíž nemám naprosto důvod něco platit. Obchoduji na několika bazarech, a to včetně autorkou zmíňovaného bazoše, poměrně často, ale ještě se mi nestalo, že by mě někdo oslovil tak, jako údajně oslovil ji. Jak to dokázala? Nějak mi celý ten "příběh" přijde dost vymyšlený.
Prodávající nezacina se zadavanim platby, ale s prijmem platby. A co se nezda na clanku pravdiveho? Ja sam jsem mel 4 inzeraty hai na bazosi tak na sbazar. A krome asi pěti podvodníků se nikdo jiny neozval. Se zprávami jak pres kopirak z tohoto clanku.
Po odmítnutí prodlouzeni komunikace pri podezreni na podvod mi bazos zablokoval tel číslo a uz tri tydny na asi 20 emajlu na podporu neodpovida z hakeho duvodu mam zablokované tel číslo.
Zřejmě si na me stěžoval nehaky podvodnik🤣
Tak já mám zkušenosti jiné. Zboží na bazoši a Aukro prodávám bez problémů a zkušenost s podvodníky za ta léta nemám žádnou. Sbazar jsem nikdy nezkoušel, ty stovky položek jsem prodal skutečně jen na bazoši a Aukru. Holt někdo zřejmě podvodníky přitahuje více a někdo méně. Možná ta "chytlavost" bude špatně formulovanými texty inzerátů a špatně či nejasně nastavenými podmínkami ze strany inzerenta.
S tou blokací vašeho telefonu je to nějaké divné a přijde mi to dost nereálné.
> "Tak mi nějak unikl smysl článku. Pokud zbožří prodávám, čímž celý článek začíná, proč vůbec začne prodávající s nějakým zadáváním platby? Já nic nekupuji, tudíž nemám naprosto důvod něco platit."
Útočník začíná tvrzením, že zboží koupí a zaplatí on vám. A že k tomu použije "důvěryhodného" a známého zprostředkovatele, jako je falešné DPD nebo falešná Zásilkovna. A při té příležitosti, kdy si myslíte, že peníze dostáváte, se z vás pokusí dostat kompletní informace z platební karty. V tom je smysl tohohle podvodu.
> "Obchoduji na několika bazarech, a to včetně autorkou zmíňovaného bazoše, poměrně často, ale ještě se mi nestalo, že by mě někdo oslovil tak, jako údajně oslovil ji. "
No jo, taky nemám podobnou zkušenost. Asi jsme my dva výjiemční, a máme imunitu :D
Já před pár lety prodával kočárek a dětskou autosedačku a v obou případech se mi tři podvodníci ozvali prakticky okamžitě. Tehdy ale ještě bylo zvykem snažit ty nesmyslné požadavky zamlžit tím, že se to má posílat do zahraničí (IIRC Velká Británie), kde je nestandardní způsob dopravy nutností. Takže to by člověk musel úplně vypnout mozek, aby na to skočil u podobného zboží, kde by doprava skoro jistě stála víc, než za kolik jsem to prodával.
Dobrý den,
vždyť jsou v článku screenshoty z obrazovky z mého mobilu z konverzace a pak z podvodných stránek - všechno tam máte doložené v obrázcích.
Opravdu myslíte, že by mi stálo za to tohle všechno vytvářet, abych podpořila nějaký svůj vymyšlený příběh? Jako docela jste mě pobavil/a :) A btw. podvodníci nezačínají s tím, aby prodejce zaplatil, oni to navlékají tak, že na odkazu si zinkasujete platbu za to zboží...přečtěte si to nejdřív pořádně, pak to nebude trapas.
V článku navíc parafrázuji vyjádření bank (která mám stále ve svém mailu), která potvrzují, že právě bazarové podvody jsou v posledních měsících jedny z nejčastějších podvodů, které musí řešit s okradenými klienty.
Upřímně řečeno jestli obchodujete na online bazarech tak často, jak říkáte, přijde zase mě skoro neuvěřitelné, že se vám zatím nikdo takový neozval....Asi máte štěstí - gratulky :)
Mějte se, Gábina Hájková
19. 10. 2022, 08:38 editováno autorem komentáře
No, používám bazoš, a to asi tak 5-8 let, přesně nevím. A za tu dobu jsem se s něčím takovým nesetkal. Dále používám Aukro, a to v podstatě od jeho vzniku, což je také poměrně dost let. Jiné bazary nepoužívám, neboť nemám proč. Za sebou mám několik stovek prodejů, ale nejsem rozhodně nějaký obchodník. Jen vycházím z jednoduché a staré poučky, že "každá věc má svého kupce". Takže, než cokoliv vyhodím, tak to zkusím prodat, byť by to bylo za korunu. Nemusíte mi věřit, ale faktem je, že jsem se s nějakým pokusem o podvod nesetkal, alespoň jsem nic takového nezaznamenal. To, že se někdy někdo ozve a má zájem o nějakou věc, kteoru nabízím, načež poté, co mu napíšu, už nereaguje, to je celkem běžné a jen těžko mohu dovozovat, že by to byl nějaký podvodník. Spíš to připisuji tomu, že lidé dnes už nemají vychování, takže, když projeví zájem a pak ten zájem ztratí, už kašlou na to, aby protistraně dali vědět, že ten zájem ztratili.
Jinak při prodeji ctím jednoduché zásady: Platba předem na účet, který si určuji já, nikdy nezasílám zboží na dobírku, způsob dopravy nabízím já a kupující si může vybrat z mé nabídky dopravy. Možná případné podvodníky odrazuje to, že pravidla sděluji jasně v inzerátu, takže jim nestojí za to se se mnou zdržovat.
Mam podobnou zkusenost jako autorka. Tentokrat pre facebook market. Bavil jsem se s tim podvodnikem docela dlouho. Zastavam nazor ze jejich casem je potreba mrhat, mrhat a mrhat. Pak jim mozne nezbude cas na jine. No a slo to podobne. Docela dlouho jsem jim tvrdil ze jsem klinul, pak ze jsem vyplnil udaje. Nakonec jsem se snazil aby klikli na muj odkaz abych si nazbiral nejaka data o nich ja. To on nechcel a docela dlouho jsem se dohadovali. Nakonec pochopil a skoncilo to.
Něco je prostě divně. Já na Bazoši prodávám občas. Poslední dobou dávám do textu i větu že podovdníkům s kurýrem nereaguji a číslo ihned hlásím. Zboží nabízím jenom pro okolí takže dovezu osobně zdarma....
A první "zájemce": jestli je zboží jako na fotce tak bych zařídil kurýra, který ho od vás vyzvedne. Pošlu odkaz, kde si vyzvednete peníze.
Ten příběh vůbec není smyšlený. Občas prodávám použité zboží na bazoši a většina zájemců jsou právě podvodníci snažící se o tento způsob manipulace. Aktuálně mám na bazoši starou plazmovou televizi a ze šesti zájemců byli čtyři podvodníci, všichni to zkoušeli s platbou přes DPD. A standardně píšou přes WhatsUp.
Slabší povahy? Myslíte tím "hloupější", že? No, já se držím starého dobrého: Můj prodej, moje pravidla. A ještě jedno pravidlo v případě prodeje na bazarech mám: Každá věc má svéh kupce. Takže, kdy odmítnu prodat jednomu z jakéhokoliv důvodu, určitě se najde nědo další. Chce to jen trpělivost a trochu tu "prodejechtivost" krotit :)
Tak ve článku nezaznělo to zásadní: inzerátoví podvodníci jdou téměř výhradně přes WhatsApp. Kdo nemá WhatsApp, tak se s tímto typem podvodu nesetká a může inzerovat cokoli a kdekoli. Sám pro inzeráty používám jen "hloupý" telefon, který umí jen volat a posílat SMS a mám absolutní klid. A raději doplním, že moje číslo není registrované v žádném instant messengeru, jako je WhatsApp, Viber, Telegram Messenger apod.
Ještě dodám, že to není poprvé, co jsem dostala mailem zprávu od falešného zájemce na bazarový inzerát. Na nabídku na bazoši už před několika lety reagoval někdo, kdo si chtěl psát přes viber a taky nabízel podivné podmínky v souvislosti s platbou a přepravou. Jen to bylo okatější, protože čeština šla přes nějaký špatný překladač, takže bylo rovnou jasné, že se mě někdo snaží obrat....
Tož nic není nemožné, Gab :)
Taky jsem na takoveho narazil. Nase konverzace byla kratka :) https://photos.app.goo.gl/pxJp6bQoWUt4Z1QYA
Pořád nevím, jak na to mohou lidi naletět. Přijde mi to, jako by mne někdo zval na návštěvu nebo prohlídku jeho domu, ale napřed chtěl klíče od mého bytu. Případně ještě informaci, kdy nejsem doma.
Nebo že mi osobně doručí dopis, ale nechce ho vhazovat do schránky a že mi ho raději nechá v kuchyni na stole. Tak ať mu dám klíče.
Já tomu naopak rozumím velmi dobře. Běžní uživatelé netuší, jak fungují platební karty, jak funguje internet nebo elektronické bankovnictví. Pořád po nich někdo chce nějaké přihlašování, kartou se všude mává desetkrát denně, takže je to pro ně jen další akce tohoto typu.
„Když jde kartou platit, tak na ni jde asi i přijímat peníze. Nějak to přece musí jít, když to tady na té stránce píšou. Já tomu nerozumím, nejsem odborník na IT a banky. Tak tam prostě to číslo dám, jako vždycky a je to.“
Pomůže samozřejmě jen osvěta, kterou dělá i tenhle článek. Proto podobné věci vždycky posílám k přečtení široké rodině. Ve většině případů stačí, když se uživatel dozví, že se v něčem takovém vůbec může ukrývat past a příště se mu v hlavě rozbliká červené světýlko a přijde se na to raději zeptat.
Asi málokdo tuší, jak přesně fungují platební karty (co se s čím spojí, co se kam odesílá, jak co s čím komunikuje). Ale obecnou znalost by snad mít měli, ne? Když chci odeslat peníze ze svého účtu, potřebuju přihlašovací údaje a další věci na ověření. Když mi chce někdo poslat peníze, potřebuje jen a pouze číslo mého účtu. Nebo si někteří lidé myslí, že aby jim někdo mohl poslat peníze, potřebuje i jejich heslo?
Když mi chce někdo poslat dopis, potřebuje adresu. Snad si nikdo nemyslí, že k tomu potřebuje i klíče od bytu a vědět, jak dobře ho mám vybavený.
Možná je to lidská naivita a důvěřivost, nebo si prostě nechtějí připustit, že používají něco, čemu až tak nerozumí, ale chovají se, jako by věděli úplně všechno.
Ano, to by měli, ale uživatelé jsou všeobecně ignoranti a takové věci vědět nechtějí. Mačkají tlačítka v metru, i když nesvítí, před výtahy mačkají oba směry a diví se, že se pak vozí po všech čertech, podepisují neznámé smlouvy a tak dále a stále dokola. Přesně takového ignorantství pak využívají útočníci (nejen) na internetu.
"před výtahy mačkají oba směry a diví se, že se pak vozí po všech čertech"
Tohle může být způsobené divným systémem automatického ovládání výtahů. V neděli jsem se vrátil z lázní. Výtahy tam fungují tak, že když jsem spěchal, šel jsem raději třeba čtyři patra pěšky, když jsem tolik nespěchal, počkal jsem si na výtah. Pravda ti co chodí s francouzskými holemi si to nemohou dovolit.
> Asi málokdo tuší, jak přesně fungují platební karty. Ale obecnou znalost by snad mít měli, ne?
Ono peníze na platební kartu se poslat dají. Viz např.: https://www.visa.com.au/pay-with-visa/featured-technologies/visa-direct.html
Takže úplně mimo ten podvod není (samozřejmě datum expirace a CVV k tomu poslání nepotřebujete, ale to už jsou pro BFU technikálie).
Já se na sbazaru setkal s podvody, kdy nechtěli údaje o mé platební kartě nebo přístup do IB, ale chtěli to zboží. Vždy se jednalo o dražší věci (foťák, mobil, hodinky ..).
Tvrdili, že peníze jsou už složené u banky a když pošlu kód z DHL jako potvrzení o odeslání zásilky, tak ty peníze budou převedeny na můj účet.
Popsaný podvod autorkou je pravdivý. Chodí i do mailu.
Ale setkal jsem se i s jinými podvodníky. Obvykle reaguji, že e-mail jeví známky podvodného jednání a bude nahlášen.
A co se mi nestalo? Volá mi Policie ČR, že jsem někoho urazil, když chtěl podle mne jen běžné údaje (číslo karty a pod..) Tak jsem řekl, že si hovor nahrávám a po ukončení půjdu na Policii tohle prověřit. Hovor byl okamžitě ukončen. Tedy podvod na podvod.
Stejně si myslím, že ta špatná čeština a logo ČNB nejsou nedostatek způsobený tím, že to vyrábějí cizinci. Podle mne to už dlouho musí být záměr – je to způsob, jak rychle odfiltrovat velkou část těch, kteří by stejně byli ostražití a v pozdější fázi podvodu by odpadli, takže by s nimi útočník jenom ztrácel čas. Takhle zůstanou jenom ti, kterým není divná webová adresa, není jim divné logo ČNB, není jim divné „získat funds“, tak jim nebude divné ani to, že když něco prodávají, místo aby dostali peníze na účet, tak mají někam něco zaplatit.
Jde o to co autorka a v jakém množství prodává.
"chcete platbu předem na účet"
Já bych preferoval prodej "z ručky do ručky", nečekal bych, že obnošenou bundu budu prodávat na druhý konec Česka.
Když něco nabízím tak většinou že pro to už nemám použití, zbytečně mi to překáží, chci se toho co nejrychleji zbavit, vyhodit je mi to přece jen líto a peníze co bych za to mohl dostat mi nestojí za to, abych tím zbytečně ztrácel čas. Tak to nabízím "za odvoz" - případně poznamenám, že SD mám za rohem a pošta je kus cesty. Ale občas se najde někdo, kdo mne přesvědčuje, abych s tím šel na poštu. Nebo poslal kurýrem.
https://debaty.net/discussions/2872985-jdete-do-soudruzi-kuryri
Kdybych se tím živil, asi bych si vymyslel nějaký systém prodeje a placení. Ale kvůli tomu, že se mi nechce vyhazovat obnošený pršiplášt...
Také se mi to stalo. Jednalo se o první odpověď na inzerát. Také přes WhatsApp Konverzace naprosto nejapná, útočník měl zablokované hovory. Když jsem se ho zeptal proč, prý mu nejde mikrofon. Pak hrál ještě hru, že všchny své peníze dal dopravci (také DPD) a jestli nevyplním ty formuláře, tak o ně přijde. Nic jsem mu (prezentoval se navíc jako žena) předtím však nepotvrdil. Následoval telefonát na 158, že se mě někdo pokouší podvést phishingem (ta adresa na zdánlivé DPD byla https://dpd-cz.info-payments.pro/523899299). Hlas policisty mě však navedl na služebnu, abych to s policií sepsal. Nemám čas trávit hodiny na policii, aby mi pak řekli, že nic nevyřešili. Chce se mi z těchto lidí zvracet.
A ještě moje komunikace s útočníkem, kterou jsem přeposlal na info@dpd.cz:
[10. 11. 13:19] +420 705 984 526: Zdravím, je váš inzerát na prodej na Bazos stále aktuální? https://mobil.bazos.cz ... galaxy-g930f.php
[10. 11. 13:19] Pavel: Dobrý den, ano. Telefon mam k dipozici .
[10. 11. 13:21] +420 705 984 526: Je možné zaslat kurýrem DPD po platbě předem na účet? Objednám kurýra a zaplatím poštovné. Kurýr zabalí a odveze domů. Dobrý?
[10. 11. 13:22] Pavel: Problém to není. Jen asi by vás zásilkovna vyšla levněji.
[10. 11. 13:25] +420 705 984 526: https://dpd-cz.info-payments.pro/523899299 Toto je sledovací číslo kurýra. Zaplatil jsem na DPD . Peníze si prosím vyzvedněte na účet prostřednictvím objednávky. K dispozici je tlačítko «Přijmout prostředky» a vyberte banku. Po potvrzení objednávky Vám kurýr zavolá, kdy dorazí a na jakou adresu
[10. 11. 13:35] Pavel: Jedině, pokud pošlete peníze předem na můj účet. Proč se vám nelze dovolat?
[10. 11. 13:37] +420 705 984 526: Peníze mám na servisním účtu, zaplatilа jsem za zboží a dodání. Peníze obdržíte prostřednictvím webových stránek a já chci mít vše zdokumentováno. Toto jsou pravidla těchto webových stránek. Bohužel mám problémy s reproduktorem telefonu, nemohu mluvit ani poslouchat, neslyším nic než šum v pozadí
[10. 11. 13:54] +420 705 984 526: Následujete odkaz, zadáte všechny potřebné údaje pro získání peněz, poté potvrdíte transakci potvrzovacím kódem, po všech výše uvedených úkonech přijdou peníze na vaši kartu do 3 minut.