Vlákno názorů k článku Studenti v nemilosti: studium může podražit až o 40 000 Kč ročně od Q - jsme provolávali v 89. Dnes je to opět vícnež aktuální. Již...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 6. 2010 7:07

    Q (neregistrovaný)

    jsme provolávali v 89. Dnes je to opět vícnež aktuální.
    Již dnes, pár dní po volbách, kdy ještě všechna zvěrstva nejsou ani v zákoně, slyším stesky lidí, koho že to volili, případně že nebyli volit vůbec. A již tradičně, sliby chyby aneb co bylo slibováno a na co se lidé chytli, realizováno nebude, ale budou realizovány zvěrstva, o kterých se taktně mlčelo. Budou to perné 4 roky, pokud ovšem lidi nevyjdou do ulic, ale osudové osmičky na konci letopočtu jsou ještě daleko …
    1. nechal bych pány politiky, aby si dodatačně zaplatili studia, která oni ještě měli zdarma, reps. od pracujících občanů
    2. studium bych zpoplatnil jen v tom případě, když by absolvent školy šel pracovat mimo obor nebo když by šel pracovat do ciziny
    U politiků by byla reálná kombinace obého.
    Domnívám se, že spoustě mladých to neseplo, když zesměšňovali na Facebooku Paroubka, dnes se diví, že po studích by vedle hypotéky, spoření si na důchod, založení rodiny měli realizovat ještě další, novou platbu – studia. Řada kazatelů vody a pijáků vína si neuvědomuje, že i dnes, v době „bezplatného“ školství, stojí nejen VŠ, ale i SŠ nemalé prostředky /internát, kolej, dojíždění, učební pomlcky …/ a že řada lidí na studia /nebo na věci okolo studia/nemá již dnes, v případě školného to bude ještě horší. Aby VŠ mohl splácet studia, nebude mu stačit 50 tisíc měsíčně, ale bude chtít 100 tisíc. Kdo mu je dá, zvláště pokud je tu trend, aby všichni občané v tomto státě byli studovaní? Kdo bude pracovat „rukama“? Bude mít i uklízečka nebo prodavačka diplom a výplatu sto tisíc? Lékaři budou chtít milion měsíčně, vždyť zachraňují /někteří/ životy, budou na to mít pojišťovny, nebo bude vše od zlomené ruky považováno za nadstandard? Aby na tak vysoké platy bylo /včetně splácení studií/, zaplatí to ne z daní, ale přímo ze svého v podobě vyšších cen za úkony prováděné VŠ vzdělanými opět běžní občané, ti „dole“. A jestli máme mít o stovku nižší daně nebo platit o tisícovku víc v podobě různých poplatků, příplatků, splátek či úplatků … počítat do tisícovky ještě umíme.

  • 17. 6. 2010 9:18

    Starý Rejpal (neregistrovaný)

    Nebojte, že to ti dole zaplatí. Nezaplatí, nebudou mít z čeho. Budou muset si uklidit sami. Zuby vytrhat pomocí špagátu a trh či poptávka už ty studované usměrní. A nebo si myslíte že ty západní země jsou pořád schopny vstřebávat ty naše „vysokoškoláky“? Tam kde na ně tak není vidět dělají práce, za které by se doma styděli.

  • 17. 6. 2010 11:22

    Q (neregistrovaný)

    Částečně máte pravdu. Ačkoliv jsou mnohé čekárny lékařů narvány k prasknutí, někteří lékaři již mají méně „zakázek“. Co nejen takovým lékařům zbývá? Spokojit se s nižším příjmem nebo více podojit pacoše, kteří zůstali. Jde o to, čemu dají zbyvší pacoši přednost či zda i jim se neomezí příjmy. Musí splácet hypotéku, platit činži, energie, ošacení, jídlo … a tak nějaké banální chřipce či drobnému píchnutí pod lopatkou v rámci „antisimulantství“ nevěnují takovou pozornost. Z banality se pak vyklube těžká nemoc a následná drahá léčba, kdo ji zaplatí – příjmy pojišťovnám údajně klesají, provoz taky něco stojí, náklady veškerého léčebného materiálu i přes oficiálně udávanou setrvávající inflaci letí strmě vzhůru? Změní se definice nadstandardu a za něj bude považováno vše nad zlomenou nohu a rtuťovou plombu výše? Pak se ovšem většina lékařů z titulu nedostatku zakázek může překvalikovat na funebráky, kteří naopak budou mít zakázek požehnaně.
    Obecně vzato, toto se dá vztáhnout nejen na zdravotnictví, ale na cokoliv jiného – třeba na penzijní připojištění
    Z ozubeného dobře fungujícícho soukolí začínají vypadávat zuby. Když vypadne jeden zub, ještě to funguje, při ztrátě dvou taky, při ztráte většího množství nikoliv. Tohle reformátorství je cesta do pekel, nemůže to nikdy fungovat. Pamětníci mohou vyprávět…

  • 17. 6. 2010 10:39

    miki (neregistrovaný)

    Studoval jste VŠ? Asi ne, když píšete to co píšete. Minimálně polovina studentů chodí na VŠ, aby nemusela do práce a užívala si „studentského života“. Místo na přednášky se spí, večer chodí do hospody apod. A na to ti studenti mají. Samozřejmě to tak není všude, ale technika tak aspoń vypadá. Školné opravdu vyvolá tu potřebu když to platím, tak za to něco chci. A že na to někdo nebude mít? Naopak. Ti, kteří na to už dneska a nemůžou studovat, i kdyby chtěli to budou mí jednodušší – se školným budou i ty půjčky a výhodnější systém splácení, který dneska chybí. Pokud ne, tak to bude samozřejmě špatně.

  • 17. 6. 2010 11:43

    Jarmila (neregistrovaný)

    Se školným budou půjčky, ale nebude výhodnější systém splácení. Proč by měl být? Chceš vzdělání? Tak si zaplať! Kde na to vezmeš, je tvoje věc, třeba přemluvíš bábu a možná i dědka.
    Nezapomeňte na dvě věci: s krizí mají naši němečtí majitelé od Čechů menší zisky. Takže bylo třeba masivně podpořit knížete, aby ty zisky zase tekly. Proto teď debatujeme o školném a o půjčkách, můžeme ještě taky o spoření na důchod, které pod taktovkou šéfů penzijních fondů tak vehementně prosazují Topáci a VV. Kníže není Čech a nedělejte si iluze, že se jím někdy stane. Zájmy jeho zahraničních kamarádů jsou přednější. To se spíš vy stanete indickou princeznou, než ochrápaný Trautenberk Čechem. A za druhé: vy jste nesledoval krizi v Řecku? Copak tam ti němečtí investoři navrhovali? Zprivatizovat energetiku (kterou si Řekové prozíravě nechali ve státních rukách) a prodat některé ostrovy (které asi? Ty neobydlené? Takové iluze nemám, to není Aljaška). Co bychm v případě řecké cesty prodávali my? Energetiku stát nevlastní, jen menší podíl. Zisky odtud už do Německa tečou. Ostrovy nemáme, co takhle Sudety?
    Vážený, já bych se před některými lidmi měla docela na pozoru, kníže s Kalouskem může být smrtící kombinace, které ani bezelstný a ideály naplněný John nezabrání.

  • 17. 6. 2010 12:21

    miki (neregistrovaný)

    Kníže nekníže, je to jeden z mála lidí v politice, který je finančně zajištěný a nejde mu o peníze. Navíc se s ničím moc nepáře a řekne co si myslí. A němečtí investoři? Ti nás vysávají už teď a nikoho k tomu nepotřebují (Erste, E.ON,…). Jisté je, že se tu musí něco stát, protože si tato republika nevydělá na běžný provoz a to je špatně. Přibývá důchodců, všichni (lékaři, učitelé, policisté, úředníci…) chtějí přidat. Z čeho? Počty žáků klesají, co počty učitelů? Počty úředníků rostou, jak se k Vám chovají když dojdete na úřad? A zkuste jim sáhnout 1% na výplatu. V soukromém sektoru se s Vámi nikdo mazat nebude…

  • 17. 6. 2010 12:48

    Jarmila (neregistrovaný)

    Finančně zajištěný? Bych si nemyslela, že tomu pánovi by mohlo jít o nějaké peníze… Svatá boží prostoto, jak by mohlo, že?
    Třeba takto: http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/z-domova/kseft-a-la-knize-trik-s-kapriky-a-zametani-stop/
    http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/z-domova/schwarzenberg-ziskal-majetek-i-diky-uplatku/
    a to je jen část z mnoha.
    Tomu mám věřit, že zatočí s korupcí? Jen proto, že je tzv. „finančně zajištěn“? Vždyť mu z očí svítí dolary jako strýčkovi Skrblíkovi!

  • 17. 6. 2010 13:34

    miki (neregistrovaný)

    Babička dala doktorovi 5000 na operaci kolene, mají ji taky zavřít? Nechci se ho zastávat, ale co podle těch článků udělal špatného? Obešel zákaz aby mohl dál podnikat se svým majetkem. Takto dneska podniká skoro každý soukromník – přelévá majetek mezi firmami. Dal úředníkovi co chtěl, aby získal zpět ukradený majetek. Tohle jsou jen účelově napsané články na objednávku před volbami, které mají najít jakoukoliv sebemenší špínu. Jednala byste jinak? Pochybuju. Kdo by nechal dobrovolně pochcípat rybník plný ryb? Po Vánocích mu byly k ničemu. Navíc si nejsem jist, jestli je trestným úplatek dát – nemyslím chtít nebo aktivně nabízet.

  • 17. 6. 2010 14:54

    Jarmila (neregistrovaný)

    Babička dala doktorovi 5000 za celoživotní péči o své koleno? Schwarzenberg si zaplatil získání nemalého majetku v rozporu s českými zákony, a Havel, který udělal totéž (oboje restituce totiž sahaly daleko za rámec restitucí, podle kterých měl být vrácen majetek, zabavený komunisty po 25.2.1948), mu zatleskal a vzal ho z vděčnosti za obě ruce. Vy mu věříte, že bude české zákony ctít a dodržovat? V tom případě se klaním před Vaším bezbřehým idealismem a naivitou.

  • 17. 6. 2010 19:49

    bez přezdívky

    Ano, právě jste vystihl jádro problému. Dokud bude korupce a podvody brána lidmi jako normální, nedá se čekat že by se něco v politice změnilo.

  • 17. 6. 2010 20:33

    Jarmila (neregistrovaný)

    Zapomněl jste dodat, že nějaké ryby nás nezajímají, i kdyby z nich jedy padaly. když se to zabalí do šikovné reklamy, lidi dole to stejně sežerou. Když budou zcela nepoživatelné, dáme na ně slevu nebo je použijeme k nalákání voličů (TOP09 měla na svých mítincích smažené ryby a lidi si ještě chodili pro nášup). Tak řekl kníže: „ic mi neprokázali“. On to přece nevěděl, on jen nechtěl přijít o prachy za ryby.

  • 18. 6. 2010 10:47

    miki (neregistrovaný)

    A co nevěděl? Jestli používá nebo nepoužívá malachitovou zeleň? To asi věděl. Ta se používá převážně tam, kde je ryb moc na malém prostoru (sádky, akvária,…), do rybníků si to asi nesype. Navíc je se její vliv na kvalitu neprokázal (viz pangas z Vitnamu, kde to sypou ve velkým)
    Jinak samozřejmě korupci neobhajuju ani neschvaluju. Pokud bych ale dostal na výběr jednoduše dostat zpět ukradený majetek nebo zdlouhavé spory s nejasným výsledkem, tak nevím nevím. Jiné by to bylo v právním státě s rychlými a nezávislými soudy, ráznou policií… což není případ tohoto státu. Pokud by to nahlásil, ničeho by nedosáhl a ani by nikoho nepotřestali.
    A těch 5000 bylo za to, že ji vůbec udělají operaci a přestane trpět. Ale stále je to jen úplatek stejné morální kvality.

  • 18. 6. 2010 15:05

    bez přezdívky

    No jo, ale to je právě ono – jak chcete něčeho takového dosáhnout, dokud většina populace považuje za normální muset dát úplatek, místo toho aby považovala za normální, že takový úředník půjde do vězení?

  • 18. 6. 2010 9:09

    Q (neregistrovaný)

    Pokud je pan kníže finančně zajištěn, nezáleží mu a nechápe problémy obyčejných finančně nezajištěných lidí.
    Nejde mu o peníze – jemu možná v onom požehnaném věku ne. Ale jeho zahraničním kamarádičkům ano.
    Jinak Erste je rakouská firma. Klienti České spořitelny tudíž zpříjemňují život Rakušákům a zaměstnanci ČS odírají své české spoluobčany ve prospěch ciziny. Kde je národní hrdost a pospolitost?

  • 17. 6. 2010 12:19

    benzin (neregistrovaný)

    Ja tam chodil a konkretne na techniku. Jeden vyucujici prednasel v jedne mistnosti a pomoci telemostu se to prednaselo do dvou vedlejsich mistnosti. Celkem tak vyucil 900 studentu naraz. Tak to bylo v prvaku. V pozdejsich rocnicich se uz snizoval pocet studentu na prednasku, takze nekdy ve ctvrtaku uz byla jenom jedna prednaskovka (teda mela mist 300 a studentu bylo asi 350 takze se sedelo na schodech a pod.). Ale zpusob vykladu se nezmenil. Obsah prednasek se nezmenil (ani na elektru coz je progresivni obor) nekolik let. Na reakce publika nebyl prostor. Tak proc proboha to uz neni deset let natocene a dostupne bud na DVD, nebo ke stazeni na internetu?
    -
    Kazdopadne prednasky nemely vubec zadny vyznam. Predmety kde nejaky vyznam mely tak jedine proto, ze k danemu predmetu nebyly dostatecne skripta (vetsinou vytvoreny primo prednasejicimi a odflaknute). Vsechno se dalo naucit ze skript a na prednasce se ze slajdu jenom prepapaouskovalo to co bylo ve skriptech. Takhle sem udelal dve skoly FI MUNI a FEKT Vut Brno a na obou to bylo stejne.
    -
    Jinak kapitola byly cviceni a laboratore, ale prednasky byly totalne k prdu.

  • 17. 6. 2010 12:27

    miki (neregistrovaný)

    No tak já z VUT Brno FEI před cca 15ti lety mám opačné zkušenosti. Přednáškovka (Technická) pro cca 150 lidí skoro prázdná. Účast vždy tak 10–15 lidí. Plno bylo jen z počátku a jen proto, že se dělala prezence. Takže naopak prostor pro dotazy byl, člověk nemusel bádat na smyslem z odfláknutých script a případně pak byly ty konzultace.

  • 17. 6. 2010 12:50

    benzin (neregistrovaný)

    Ano konzultacni hodiny sem taky zhusta vyuzival ty meli vyznam, ale na prednaskach nikdy. Nakonec kluci (asi od tretaku) zacali nosit diktafony a nektere prednasky i nataceli na kameru, takze si tu sluzbu udelali studenti sami. Od te chvil se prednaskovky uplne vylidnili a zustaval tam jenom kameraman :-D

  • 17. 6. 2010 13:36

    Jarmila (neregistrovaný)

    Školy tvrdí, že nemají peníze. Přece mohou toho kantora natočit samy, na magneťák snad mají (a video jen v případě, že něco píše na tabuli, kreslí, předvádí…). Za mírný poplatek to můžou pustit ke zhlédnutí na netu. Tak by mohlo studovat hodně lidí, kterým by se třeba hodily tutorialy, návody… (a těm bych prokazatelné náklady zohlednila na daních, protože by se dále vzdělávali a předcházeli tak možné nezaměstnanosti). Student by si odpustil předčítání skript kantorem, nesmyslné přednášky by se zredukovaly a byl by prostor na dotazy, debaty, výměnu názorů (podotýkým že výměnu, nikoli to, co tvrdí vtip: co to je výměna názorů? Jdu k šéfovi se svým názorem, odcházím s jeho), předvádění, praxi. Ale já jsem asi fantasta, protože toto ani ve věku počítačů a internetu hned tak nebude.

  • 17. 6. 2010 20:36

    Jarmila (neregistrovaný)

    Když si škola natočí svého pedagoga při přednášce, snad na to může mít i autorská práva. Když bude kantor dobrý, mohou ze spolupráce těžit oba subjekty. Nebo že by Pythagoras uplatňoval tantiémy?

  • 17. 6. 2010 22:45

    benzin (neregistrovaný)

    Tohle vsechno se to da osetrit. Nehlede ze je kantora za tu praci uz zaplaceny. Autorska prava mohou byt prodany okamzite po vzniku dila. Kantor ktery je neda skole, proste nebude na dane skole vyucovat. Ale to je fakt drobnost, osobne neznam zadneho docenta, ktery by s tim mel problem.

  • 17. 6. 2010 19:52

    bez přezdívky

    Buď jste si to vymyslel, nebo je to místní zvyk nebo se něco změnilo, ale nesuďte podle toho zbytek dnešních studentů.

  • 17. 6. 2010 19:54

    benzin (neregistrovaný)

    Stejne to bylo na dvou skolach. Mimochodem obe skoly produkuji vysoce zamestnatelne absolventy.

  • 17. 6. 2010 13:52

    Karel (neregistrovaný)

    Školné má odradit mládež, která nechce studovat, a má zároveň motivovat VŠ k lákání studentů právě na jejich fakulty. Současná situace je bohužel dost tristní, protože se během posledních 10 let podařilo dovršit transformaci, která zaměňuje termíny „vzdělání“ a „titul“. Dnes sice máme mnohem více vysokoškoláků než kdy dřív, ale kvalita a vědomosti lidí se nezměnily. Dnes má VŠ titul i člověk, který měl problém už s maturitou. Právě na ně je školné cíleno – aby se tihle lidé zamysleli, jestli jim to za to stojí. Jedna věc je zdarma si prodloužit mládí, druhá věc je zaplatit si za vzdělání a titul čtvrt milionu.
    Mrzí mě, že na internetu (i v této diskusi) je velké množství lidí, kteří VŠ titul považují za něco, na co mají lidé nárok. Pryč je doba, kdy titul znamenal, že ten člověk něco umí a že něco dokázal. Dnes bohužel potkáváme inženýry, kteří nemají ani náznak technického myšlení nebo inženýrského přístupu. Inženýry ekonomie, kteří neznají základní makroekonomické pojmy, inženýry IT, kteří neznají pojem „vývojový cyklus“ a inženýry strojaře, co neumí měřit posuvným měřidlem a nevěří vám, že povrch kruhu roste s druhou mocninou průměru. Možná je i štěstí, že tihle lidé nekončí ve svém oboru, ale u nekvalifikované kancelářské práce.

  • 17. 6. 2010 15:13

    Kybernet (neregistrovaný)

    Jednu ze dvou svych VS mam techniku, bohuzel zrejme tu spatnou, protoze nevim, co je povrch kruhu :)

  • 17. 6. 2010 15:07

    Rejpal (neregistrovaný)

    Já studoval strojárnu ještě za komunistů a s katedrou jsem během 3 let proměřil skoro všechny 200 MW bloky v bývalé ČSSR. Je logické, že jsem po škole skončil v elektrárnách a tam pak skoro desítku let pracoval. Měl jsem šanci nakouknout pod pokličku ČEZu a viděl jsem i rozpad toho českého koncernu a vytvoření řady malých podničků, které si pak rozebrali zahraniční vlastníci. Můj obor byl tak náročný, že neexistovalo nechodit na přednášky a cvičení a neukončit školu v řádném termínu by si člověk připadal jako postižený na duchu. Nevím jaká je dnes náročnost zkoušejících, ale i tak mnozí studují jen na bakaláře násobně více let než je třeba. No díky školnému a dobrovolnému důchodovému pojištění budou mít dnes studenti motivaci aby studovali co nejkratší dobu a za co nejlepší známky.Ovšem státu bych doporučoval, aby na splátky odloženého školného využil části daní placených státu. Tím, že absolvent bude platit daně doma, státu se to násobně vyplatí.

  • 18. 6. 2010 9:00

    Q (neregistrovaný)

    Ano, část studentů se „fláká“. Ale ti bohatí se mohou flákat i nadále, řadě VŠ jde o titul a aby nemuseli pracovat rukama. Naopak, za školné budou chtít, aby školou zdárně prolezli (tak jako se dnes děje na soukromých školách nebo v autoškolách – tam taky přece každý řekne platím si, tak chci řidičák, ať umím jezdit či nikoliv)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).