... stejně omezená jako ten náš, tak se ani nedivím. Přímo vedle OÚ je na baráku AP pro Wi-Fi, ovšem obecní úřad se na net připojuje přes vytáčené připojení Telecomu... A když kliknete na odkaz "Dokumenty ke stažení" na stránkách obce, dostane se vám poučení "Tiskopisy jsou k vyzvednutí v úředních hodinách na OÚ" :-(.
Autentifikace dopisu od obecního úřadu je poněkud sporné použití elektronického podpisu.
Většina lidí z mého okolí pochopila elektronický podpis úplně jinak.
Například že pokud po mně nějaký ouřad bude chtít nějaké lejstro, potvrzení, výpis či ověřenou kopii - že po zavedení elektronického podpisu bude takové vyžadování lejster zákonem zakázáno, a úředník potřebující lejstro, se pomocí svého elektronického podpisu sám přihlásí do příslušné databáze, a informaci či výpis si bude povinen sám obstarat.
Nebo pokud budu vyplňovat jakýkoliv formulář - že bude existovat jednotná hlavička všech formulářů pro styk se státní správou, kterou si jednou jedinkrát vyplním do svého elektronického podpisu, a pak už jen jakákoliv osobní data v jakémkoliv formuláři vyplním jen kliknutím na YES.
Nebo že až budu někam něco posílat na úřad, nebo úřad mně - že se přestanou používat papíry a rotování občana po chodbách úřadů, a všechno se bude vyřizovat elektronicky s platností doručení, bez nutnosti dodatečné verifikace stejně ještě lejstrem.
To je pro mně praktický přínos elektronického podpisu.
Jestli mi starosta chce napsat mejla, že mám zaplatit poplatek za psa - je mi celkem jedno, je-li taková zpráva digitálně podepsaná.
Hodně vesnických starostů dělá starostování po večerech a po práci. jsou rádi, že zmákli práci s počítačem a možná mají i při pojění na internet. K čemu jim probůh bude elektronický podpis, když nepoužívají internet? Mařenka Vonásková se starosty zeptá před krámem a nebude čekat, až jí majlem odpoví.
Souhlasím. Navíc na malé vesnici si nedopisujeme, ale to podstatné a potřebné vyřídíme osobně. Ale i kdyby : u nás ve vsi nemá internet snad nikdo - WIFI není, ADSL se Telecomu ještě jaksi nepodařilo těmi dráty protlačit, zbývá jen vytáčené připojení, se kterým se v dnešní době nehodlám zabývat. A ostatní taky ne.
Ale vždyť to jestli má být mail ověřen podpisem člověku vůbec žádný čas nezabere... teda pokud nepočítám helso na odemčení klíče/certifikátu, které se vyplňuje jen jednou, když si k tomu počítači sedne. Sám používám GnuPG (PGP) a všechno co odesílám má v příloze ověření...
Myslim si, ze kazdy mail od uradu by mel byt podepsany. Pokud se ovsem nejedna o nějaké rozhodnutí, nemusi to byt nutne kvalifikovany podpis za tezke prachy.
Po pravde receno, myslim ze by uplne kazdy mail mel byt podepsany. Bohuzel, dlouha rada postovnich klientu ma s podepisovanim problemy ... vcetne toho meho (pine) :-(.
Předně k elektronickému podpisu a p. Mlynáři. Pěkně jste zmátli veřejnost, elektronický podpis, zaručený elektronický podpis, digitální podpis. Co si má občan vybrat? Chtělo by to zavést ještě pojem jistý digitální podpis, zaručený elektronický digitální podpis a elektronický digitální podpis. Máte v tom nyní jasno? Pokud ano, tak si přečtěte můj článek o výměnách klíčů, přesněji bezpečná Diffie-Hellmanova výměna exponenciálního klíče na nezabezpečených kanálech: http://zmsoft.hu.cz/sifruj/difhell.html
Ještě v tom máte jasno? Tak pokračujeme, uvádím vlastní klíč GnuPG:
ID (keyID): E43A40DF
UID (User ID): Zdenek Marsik (Urbo: Uhersky Brod)
Otisk prstu (fingerprint): A858 94F9 5D73 DD88 D8D0 D791 AF02 99C3 E43A 40DF
-----------------
Pokračování za dobu neurčitou...