Vlákno názorů k článku Šrotovné: Co je a co není vidět? od anonym - http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-havel.php?itemid=6093 Šrotovné vs. odpočet DPH: Není nic snazšího než porovnat...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 4. 2009 8:27

    anonymní
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-havel.php?itemid=6093

    Šrotovné vs. odpočet DPH:

    Není nic snazšího než porovnat náklady a výsledky. Šrotovné plní tři úlohy. Za prvé odstraňuje vraky a nebezpečná auta starší deseti let, které vlastníci mají déle než dva roky. Stimuluje nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí stanovením emisních limitů. Konečně stimuluje poptávku. Při očekávaném zájmu mezi dvaceti až čtyřiceti tisíc aut by šrotovné zatížilo rozpočet 0,5 až 1 miliardou Kč.

    Odpočet DPH nestimuluje vyřazení starších vozů ani nákup vozů šetrnějších k životnímu prostředí. Samo ministerstvo odhaduje dopad na státní kasu asi 3 miliardy korun. Ministerstvo zapomnělo, že uplatněním pravidla ovšem zvýhodní leasing pro fyzické osoby. Zde zůstane vůz ve formálním vlastnictví firmy uplatňující odpočet a DPH bude placena až postupně, takže se inkaso roztáhne na tři až čtyři roky. To znamená miliardový výpadek příjmů.
  • 18. 4. 2009 1:06

    anonymní
    Odborníkem myslíte sebe nebo pana Havla ?

    Porovnávat šrotovné a odpočet DPH dost dobře nejde, protože jde obě opatření mají společné pouze to, že se týkají osobních aut.

    Šrotovné : aby mělo smysl, musí být auto starší deseti let, jeho cena menší než 30T CZK a majitel musí mít peníze na nové a být ochoten tyto peníze utratit. A ted si vemte, kdo jezdí se starou plechovkou : zedníci na stavbu, strejda do sousední vesnice k bratranci na oběd, do lesa pro dřevo a do obchodu pro stavební materiál. Nikdo z nich si nové auto nekoupí, protože mají úmyslně co nejlevnější auto. Koupí si jej pouze omezená skupina lidí, kteří by si auto koupili i bez šrotovného letos, případně příští rok. Tj. šrotovné poptávku nevytváří, ale pouze přesouvá.
    Šetrnost k životnímu prostředí je iluze. Tato stará auta moc km za rok nenajezdí, tj. emise nejsou nijak zásadní, ale na druhé straně výroba nového auta představuje ekologickou zátěž. Je velkou otázkou, která z těchto zátěží je vlastně větší.

    Proč je tam podmínka vlastnictví min. 2 roky ? Copak staré auto, které mám pouze 1 rok je bezpečnější a ekologicky přijatelné ?

    Šrotovné rozpočet momentálně nezatíží vůbec. Při ceně auta cca 200 T CZK je odvedené DPH řádově 30 T, tj. celé šrotovné se státu vrátí na DPH. V budoucnu ivšem způsobí snížené inkaso DPH z důvodu menšího počtu prodaných aut, než kdyby šrotovné nebylo zavedeno.

    Takže jediným důvodem, proč je šrotovné na pořadu dne, je politika. Politici se předvádějí, co všechno dělají proti krizi, protože jejich voliči chějí vidět nějakou akci. Přitom samotným politikům musí být jasné, že boj proti krizi podobným způsobem je zbytečná činnost, která pouze stojí velké peníze. Ale lidi to tak chtějí - určitě znáte ty výkřiky : "Politici pro obyčejné lidi nic nedělají".
  • 18. 4. 2009 1:22

    anonymní
    Odpočet DPH nemá za úkol někoho stimulovat k pořízení ekologicky šetrnějšího auta. Je totiž určeno podnikatelům-plátcům DPH. A podnikatelé většinou nevlastní auta starší 10 let. Roční nájezd u mnohých aut je vyšší než u soukromých a dosahuje 20-60 tis. km/rok. Tj. po několika letech používání jsou na konci své životnosti a jsou nahrazována.
    Smyslem odpočtu je narovnat vztahy z hlediska DPH. Plátce DPH všechny své tržby zatěžuje DPH na výstupu, které je povinen odvést státu a na straně vstupů má nárok na odpočet DPH u přijatých plnění a to nejen za materiál, ale i za služby čři investice. Auto používané pro podnikání je investice jako cokoliv jiného, takže proč by neměl být nárok na odpočet ? Až doted to podnikatelé obcházeli "autem s mřížkou", ted to bude legislativně čisté.
    A dopad na státní rozpočet ? Auta s mřížkou (tj. s odpočtem DPH) budou nahrazena auty bez mřížky (tj. taktéž s odpočtem DPH). Dopad na rozpočet je nulový. Takže jediným dopadem budou tzv. manažerská auta, kde dosud nárok na odpočet nebyl. Ale že by to obnášelo 3 mld. CZK ? No, to asi ne.
  • 18. 4. 2009 15:14

    Mameluk (neregistrovaný)
    Chtěl bych se zeptat,stát nám při koupi nového auta umožní odpočet DPH ve výši 30tis, z těch 30ti se státu platí daň z příjmu nebo je to formou daru?? Jak je to???????????,
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).