Vlákno názorů k článku Šrotovné: Co je a co není vidět? od lukkee - Jo prodělám na tom. Má zánovní Oktávka padne...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 4. 2009 6:51

    lukkee (neregistrovaný)
    Jo prodělám na tom. Má zánovní Oktávka padne na ceně a vládě přidám na populizmus. Kdyby raděj překopali rozpočet. To neudělaj, rači to nejaj padnout na hubu
  • 15. 4. 2009 7:22

    paracowboy (neregistrovaný)
    Šrotovné je krok jak donutit demokraticky lidi koupit nový vůz, kdo má Škodu 120 a podobné vraky by za ni nikde 30 000Kč nedostali. A za 2 auta bez EURO 2 by již neměli na českých silnicích co dělat k vůli ekologii. Vláda by měla udělat tečku za takovými auty a např. od 1.7.2009 již tyto auta by neměli platnou stk nebo ji již po vypršení neprodlužovat vzhledem k technickému stavu a ekologickému hledisku.
  • 15. 4. 2009 7:33

    MoB (neregistrovaný)
    Když někdo jezdí ve 120, tak na nové auto nejspíš mít nebude ani s 30tisíci od vlády (pardon, od nás všech, z našich daní, kur*a). Demokraticky? Ha, tohle slovo sem nesedne, je významem kapku jinde. A jinak - četl jsem, že vrakoviště přijdou o peníze od státu (na ekologickou likvidaci vraků, ani jsem netušil, že vrakoviště dostávají taky peníze, ach jo). To se mi líbí, stát způsobí nárůst počtu vraků, ale podpora na jejich ekologickou likvidaci bude zrušena. Jo, to je tak, když politik "myslí". Mají v hlavách na**áno a tak to dopadá. Holt úplatek před volbama, nic jiného.
  • 15. 4. 2009 7:53

    Pizzaman (neregistrovaný)
    Promiň, ale co je na vynuceném (přesněji marketingově zmasírovaném) příkazu tak demokratického ? Je to skutečně pouze automobilová lobby, která si tohle vydupala a teď z toho aktuálně těží. Pánové, kteří to vymysleli, přeci již mají dávno vyděláno a je jim zcela jedno, v jakém stavu je ekonomika, neboť ta jejich je už dávno pořešená :)
    Mimochodem obrovskou chybou české ekonomiky je právě ten obrovský podíl automobilového průmyslu v Kocourkově. A přestože pana důchodce z Vysočiny v lásce nemám, velmi dobře si vzpomínám, že před tímhle varoval už před deseti lety, že stát na jedné velké noze není moudré. A co se mezitím stalo ? Vyrostl Kolín a Nošovice. Nic proti nim, ale pokud se chtějí nažrat všichni, tak ať nemlaskají.

    Šrotovné v Česku je skutečně už jen populismus, který ve skutečnosti nic neřeší. Daleko vhodnější je úprava DPH (auta pro podnikatele). Sám jím nejsem, ael vím, že tohle prodej aut rozhýbe víc než nějaký výmysl manažerů.

    Na závěr si dovolím jednu myšlenku rozvinout taky proti zeleným teroristům. Ještě předloni jsem vlastnil starého bavoráka z roku 1990, čili auto, které podle enviromentalistických fanatiků je přesně to, co musí zmizet ze silnic. Ovšem po nuceném přestupu na felicii jsem toho hořce zalitoval. Tehdy sedmnáctiletý bavorák měl lepší emise a chod motoru a celkově byl v lepší stavu než osmiletá felicie. Nechci porovnávat neporovnatelné, v tom se ještě dovedu orientovat, ale ne vše, co je staré, je špatné.A úplný dovětek: jak je možné, že ten starý dvoulitrový benzínový motor měl stejnou spotřebu paliva jako současná čtrnáctistovka ? Tak KUA, kde jste vy zelený mozky byly, když ty nový povozy schvalují ? Že by se znova blížily volby ?..........
  • 15. 4. 2009 10:10

    anonymní
    Pokud se podíváme na vozový park podnikatelů, ten až zas tak zastaralý není a není jej nutné obměňovat. Ale mezi běžnými občany jezdí vraky 15 - 25 let staré, ty je nutné nějak lidsky dostat ze silnic. Bohužel, většina občanů s průměrnými platy vydá velkou část příjmů na bydlení, ošacení, energie, stravu a na auto jim pak nezbývá. A tak svůj majetek hodný SPZetky pro veterány opečovávají, opravují, upravují v rámci lidově tvořivého tuningu. Výsledkem při bouračce s civilizovaným novým autem je to, že viník nehody má nakřivo kravatu, oběť v totálně zmačkané zrezivělé škodovce nemá šanci na přežití.

    Na druhou stranu, jak se tady píše, mnozí jezdí jak prasata, ESP, airbagy, ABS zmírní jen následky nehody, ale nehodě až tak nezabrání, fyzikální zákony neošálí.

    Chybná byla orientace jen na automobilový průmysl, což tehdy levice kritizovala, nicméně byla označena jako zpátečnická a nedemokratická. Možná by stálo za to vyhledat v análech, kteří tady lobovali za prosazení automontoven a ty pak vést k zodpovědnosti. Když může jít 80ti letá stařena do krimu, mohou jít pykat i notně mladší.

    Nevidím však podporu vlády i u jiných odvětví, která dojíždějí na krizi (zemědělství, textilní průmysl, skláři ...) Dělat podporu jen jedněm mi nepřipadá spravedlivé.
  • 15. 4. 2009 10:29

    Jimmy (neregistrovaný)
    Kolik najede průměrné služební auto za rok a kolik soukromé ? Ty služební běžně 30 000 km ročně, takže po 5 letech má 150 000 km a je zralé na výměnu a po 15 letech by mělo 450 000 což u běžného osobního auta znamená že je dávno po smrti. Zato soukromník se většinou vejde do 10 000 km za rok a často i do poloviny. Takže ty 15 - 25 letá auta mají většinou najeto něco lehce nad 100 000 km, takže jsou více méně ve stavu jako služební po 5 letech.
  • 15. 4. 2009 11:00

    anonymní
    Nejde jen o kilometrový proběh. Auto stárne i časem. Tzn., že i když s ním nebudete jezdit, bude vám reznout, hnít, gumové díly budou opotřebené a méně funkční, trubičky vám reznou, ztrácí se pohyblivost některých dílů... O celkové technické zastaralosti starších aut ani nemluvě. Rozhodně není na silnici 5tileté auto se 150 tisíci km tak nebezpečné jako 25ti letá škodovka s "pouhými" 100 tisíci km. Navíc bych řekl, že většina služebáků jde do autorizovaného servisu na pravidelné prohlídky, kde se na nějakou tu kačku nehledí a opraví se /či spíše nyní vymění/ co je třeba a někdy i netřeba. 25ti letou škodovku asi žádný značkový servis neuvidí, opravy se na nich realizují u souseda v kůlně systémem Franto podrž, přivař. Ostatně, tuhle jsem byl u známého, který provozuje neznačkový servis, ale je to servis, ne garáž nebo kůlna a divil jsem se, co majitelů škodovek si u něj nechá dělat opravy, i když některá z aut byla očividně ještě v záruce.
  • 15. 4. 2009 12:51

    Jimmy (neregistrovaný)
    Je jasné, že auto stárne i jen věkem. Ale chtěl jsem zdůraznit, že argument, že auta u podnikatelů jsou mladší a tedy je není nutné obměňovat je zcestný. Pokud 5 let staré služební auto bude mít najeto 150 000 km, je na hranici plánované životnosti a čas ho vyměnit. Pokud bude jen o 2 roky starší, bude mít najeto 210 000 km a bude nebezpečnější než 15 let staré auto soukromníka. Představte si Fábii s 200 - 250 000 km kterou řídí každou chvíli někdo jiný, jak asi bude vypadat .
  • 15. 4. 2009 13:43

    anonymní
    No, my v práci máme Fabie s mnoha km, na kterých se střídá mnoho lidi. Pominu, co je Fabie za hnusný krám, ale technicky jsou na tom líp než Favoriti či Felicie s méně najetými km. Že mají zahumusený, těžko udržovatelný vnitřek, neovlivňuje technický stav. A srovnejte třeba, jak brzdí Fabie a jak o generaci nížeji Felicia nebo dokonce Favorit. Všechny modely mají posilovač.
  • 15. 4. 2009 12:32

    MoB (neregistrovaný)
    Ten tvůj tzv. běžný občan s 25 let starou šunkou nebude na nové auto mít ani se šrotovným. Střelba se míjí cílem.
  • 17. 4. 2009 11:37

    asdf (neregistrovaný)
    Opečovávaná škodovka 120 jezdí za 4 - 5 litrů na 100 kilometrů, neb má hmotnost asi jen 800 kilo. Dnešní auto podobné třídy, které se zakoupí místo škodovky, bude vážit téměř tunu a půl a bude brát něco okolo 7 - 8 litrů na 100 kilometrů. Že by tedy šrotace byla ekologická, by mohl věřit jen hlupák. Na druhé straně je tady vyšší komfort, vyšší bezpečnost a vyšší průměrná rychlost nového auta, ovšem společně vedle vlastní ceny i s vyššími provoznímu náklady, za servis, za náhradní díly, za pojištění...
  • 17. 4. 2009 11:42

    anonymní
    Hmm, naše opečovávaná Lada jezdila kolem deseti. Za tolik dnes jezdím s třílitrem. Mám z tohoto případu vyvodit nějakou obecnou platnost, podobně jako to děláte vy?
  • 17. 4. 2009 13:32

    Radek Kudlička
    nesrovnávej nesrovnatelné ladovka byla max do 1600cm3. a nová auta jezdí za polovinu a nehledě na ekologiii, hluk, bezpečnost. Ladovky, žigulíky a veškeré šroty z mnulého století by na silnicích neměli už dávno co dělat.
  • 17. 4. 2009 13:35

    anonymní
    Buďte od té dobroty a účastněte si diskuzí až poté, co se naučíte česky, slušnosti a taky číst. Díky.
  • 17. 4. 2009 13:28

    Radek Kudlička
    No to ses trochu spletl škodovka jezdí za 5 litrů tak možná z kopce já ji měl před 15 lety taky a jezdila mezi 7 - 8l/100 nová auta mají kolem 940Kg a škodovka měla něco pod tunu.a jezdí cca za 5 - 6l/100. trochu se zpletl nebo nejsi motorista a kde je bezpečnost a ekologie. pro mě Š 120 je max veterán na výstavy a ne na silnice.
  • 17. 4. 2009 14:26

    asdf (neregistrovaný)
    Stačí mít lehkou nohu a trochu se o to auto starat. 4 - 5 litrů na 100 kilometrů není u staré škodovky vůbec nedosažitelná hodnota. Soutěže o minimální spotřebu v 80 letech vyhrávali lidi s těmito škodovkami, co na 100 kilometrů potřebovali něco pod 3 litrů benzínu. Já mám starou škodovku ještě teď a těch 5 litrů benzínu na 100 kilometrů dosáhnu. Šrotovat ji nebudu, nechci platit bursíkovné.
  • 17. 4. 2009 13:29

    Radek Kudlička
    No to ses trochu spletl škodovka jezdí za 5 litrů tak možná z kopce já ji měl před 15 lety taky a jezdila mezi 7 - 8l/100 nová auta mají kolem 940Kg a škodovka měla něco pod tunu.a jezdí cca za 5 - 6l/100. trochu se zpletl nebo nejsi motorista a kde je bezpečnost a ekologie. pro mě Š 120 je max veterán na výstavy a ne na silnice.
  • 15. 4. 2009 7:32

    guest (neregistrovaný)
    Já vidím smysl šrotovného hlavně v omlazení vozového parku (u nás je průměrné stáří aut 14 let) a z toho vyplývající větší bezpečnosti provozu a snížení emisí. Měl jsem v rodině dvě dopravní nehody, kterým šlo zabránit pokud by auta měla ABS v jednom případě a ESP v případě druhém. Dnes už je ABS povinné u všech nových aut. Rád proto přispěju na takové auto z daní (za což se hned plno lidí rozčiluje), pokud to zabrání dopravním nehodám - v některých případech samozřejmě.

    To, co udělala dnes už padlá vláda - poplatek za přihlášení starého auta 10, 5 nebo 3 tisíce považuji za zlodějnu. Na kupujícího to nedopadne, protože prodávající bude muset s cenou auta dolů právě o tento poplatek, což hraničí s krádeží. Člověk má své auto několik let a najednou přijmou zákon, který mu sníží hodnotu jeho majetku. Představte si, že by přijali zákon, který sníží (ve svém důsledku) hodnotu všech domů nebo bytů starších 10 let o 20 procent.

    Jsem jednoznačně pro šrotovné a proti poplatkům za přihlášení starého auta. Pokud poplatky, měli je avizovat minimálně dva roky dopředu.

    2,5 miliardy vyčleněné na šrotovné není zase tak moc. Vždyť prohraná arbitráž za TV Nova stála 10 miliard a co z toho máme?
  • 15. 4. 2009 8:45

    anonymní
    Pokud má někdo x let starou škodovku, tak si nnové auto stejně nekoupí, protože na něj prostě mít nebude ani s tím 30 kKč příspěvkem. Kdyby ty peníze měl, tak už dávno má relativně slušnou Felicii.
    BTW těm nehodám by kromě ABS a EPS taky zabránilo nejezdit jako prase.
  • 15. 4. 2009 9:13

    guest (neregistrovaný)
    Pokud má někdo x let starou škodovku a stát mu zavedením poplatků za přepis ještě sníží hodnotu této škodovky tak si nové auto tuplem nekoupí. Srovnejte:
    - původní návrh vlády: 10 000 Kč minus
    - nový návrh na šrotovné 30 000 Kč plus

    K tomu nejezdit jako prase se snad ani nebudu vyjadřovat. Co třeba nehody, kdy vám někdo vjede do cesty, nedá vám přednost a vy se kvůli němu vybouráte. Ten co to zavinil klidně ujede pryč. Mít ESP, tak máte mnohem vyšší šanci to ustát. Někde jsem četl, že 10 procent nehod by se nestalo kdyby auto mělo ESP.
  • 15. 4. 2009 9:32

    Pavel F. (neregistrovaný)
    K tomu vašemu zázračnému ESP. Pokud ESP nebude v ceně napevno, tak lidi si za něj u vozů nižší kategorie rozhodně nepřiplácí. Běžte se zeptat do autosalonů, kolik prodají Fabií, Meganů, atd. s ESP. Téměř nula! Já sám, když jsem pro zaměstnance objednával Megana, tak skladem měli pouze vozy bez ESP, protože ESP nikdo nechce. Nakonec kvůli ESP jsem musel čekat na auto z výroby.
    Výměnou vozového parku téměř nehodovost neovlivníte. Se podívejte sám do policejních statistik, kolik nehod je způsobeno "nepřizpůsobením jízdy stavu vozovce" a kolik "technickým selháním vozidla". Prostě lidi bourají, protože jezdí jako prasata a je jedno, jestli jedou ve starém nebo novém autě.
  • 15. 4. 2009 10:16

    guest (neregistrovaný)
    Nechci se tady hádat kvůli ESP. To už bychom byli docela off topic. Jenom vím, že v mé rodině by se dvě nehody vůbec nestaly, kdyby všechna zúčastněná vozidla na silnici v daném okamžiku byla vybavena tímto systémem. Lepší je nehodě předejít než se s někým hádat, že sice byl na hlavní, ale jel v obci více než 50 km/h - pokud mu to policie nezměřila už mu to nedokážete a vina je na vás.

    A víte kolik třeba prodají Hyundajů Accent nebo I20 se systémem ESP? Ani jeden, on se totiž pro tyto modely nenabízí. A Fabií s ESP se prodá málo asi proto, že za ty prachy můžu mít o třídu lepší auto jiné značky. Já bych za Fabii víc jak 400 000 nedal. Ani s ESP.

    Jen budu rád pokud šrotovné přispěje k obměně vozového parku, vyřazení starých aut co smrdí, zdechají, lidi je v zimě tlačí, tahají na laně atd. I to přispěje ke zvýšení bezpečnosti na našich cestách. Zvýšením bezpečnosti myslím i to, že tyto jevy zmizí / zredukují se. Ne to, že to nutně musí ovlivnit policejní statistiky nehod.
  • 15. 4. 2009 12:21

    L (neregistrovaný)
    To ze by esp mohlo zabranit nekterym nehodam neni zadny argument pro zavedeni srotovneho. S povinnym zavadenim zavadeni abs/esp souhlasim, ale tak, aby to nedeformovalo/dlouhodbe nenicilo trh, coz srotovne dela. Az srotovne skonci, tak vsechny automobilky krachnou a nebo tu budeme mit srotovne naveky.
  • 15. 4. 2009 12:26

    anonymní
    Proboha, pochopte konečně, že ty auta, co smrdí a zdechají atd. se šrotovným stejně nevymění, protože lidi na nové prostě nemají, a nějakých usmolených 30 kKč už je nevytrhne. Koupí si to lidi, kteří mají nějakou relativně slušnou Feldu a za rok za dva si stejně chtěli koupit nové auto na důchod, tak si ho koupí o rok dřív.
  • 15. 4. 2009 12:34

    Ondrasz (neregistrovaný)
    To co píšeš je nesmysl. Žádné esp ani nic podobného nesníží počet nehod na silnicích. Naopak oba nad tebou mají pravdu v tom, že počet nehod se sníží POUZE A JENOM tím, že lidi přestanou jezdit jako prasata!
    Naopak pokud by lidi jak prasata nejezdili, tak takové nesmysly jako tebou propagované esp nejsou vůbec třeba.:)
  • 15. 4. 2009 12:46

    anonymní
    Přesně tak. Lidi, kteří si pořídí auto s těmito vymoženostmi, si najednou začnou myslet, že pro jejich fáro platí jiný vzorec pro výpočet odstředivé síly než pro škodovkáře, a podle toho se také na silnici chovají.
    BTW auto s ABS má na SUCHÉ silnici delší brzdnou dráhu než auto bez ABS, ale to už zřejmě moc lidí ani netuší...
  • 15. 4. 2009 15:02

    guest (neregistrovaný)
    Nemluv za všechny prosím... Já znám plno lidí, kteří si to nemyslí.

    Auto s ABS má na suché silnici možná delší brzdnou dráhu, ale je stále řiditelné. Zatáčí a to je taky potřeba... Narozdíl od auta bez ABS, které se přitom veze se zablokovanými koly jako sáňky.
  • 15. 4. 2009 14:57

    guest (neregistrovaný)
    Pokud nevěříte, že nová auta jsou v průměru bezpečnější než auta stará 10 let, pak je to váš problém, hádat se tu nebudu. Představa, že někdo jede jak prase a teď to neubrzdí a do někoho to napere, pak ho policie chytne a on to všechno zaplatí, to je jen jedna část reality. Pak jsou taky situace kdy někdo jede jak prase (třeba ani nemusí jet rychle, ale nesvítí, nebliká...), ohorzí a rozhodí druhé natolik, že se vybourají - nestihnou v té rychlosti správně zareagovat. Vybourají se v 15 let starém autě, zatímco v novém autě s prvky aktivní bezpečnosti by to ustáli. Smůla je, když viník ujede a dotyčný pak vše platí ze svého. Kdo to ale nechce vidět, je sám proti sobě.

    BTW: Víš vůbec co je ESP když to označuješ za nesmysl? Asi ne. Viděl jsi v TV testy když jedeš autem s vypnutým nebo zapnutým ESP a máš udělat ten samý manévr? Tam ukazovali ten rozdíl.
  • 15. 4. 2009 15:36

    Ondrasz (neregistrovaný)
    Trochu už víc odbíhám od tématu, ale je fajn, žes mi dal za pravdu v tom co píšu.:) Pokud lidi nebudou jezdit jako prasata, tak nebudou bourat respektive smrtelných nehod bude asi cca o 99% míň.

    ps:nevím jestli máš problém se čtením textu, ale nikde nepíšu, že nová auta nejsou bezpečnější.
  • 6. 5. 2009 12:16

    Stolda (neregistrovaný)
    Souhlasím. Musí se jezdit podle předpisů a ne jako prasata a pak není co řešit.
  • 15. 4. 2009 15:47

    Ondrasz (neregistrovaný)
    Apropo pořád nevím z tvého příspěvku jakou souvislost má to tvoje esp s negativním dopadem šrotovného na celou ekonomiku, protekcionismem,deformací trhu, asociálním přístupem k vyvoleným a s tím, že odmítám přispívat zahraničním akcionářům na jejich miliardové zisky...
  • 16. 4. 2009 8:08

    anonymní
    Zrovna včera proběhla tiskem dost děsivá informace o tom, jak do Česka směřují nová auta mnohem hůře vybavená (a to včetně bezpečnostních prvků) než jaká jsou ve vyspělém světě běžná. Lidé si kupují malá auta, která nemohou splnit bezpečnost obvyklou u aut větších a "očesaná" od bezpečnostní výbavy nejsou jen malá, ale i větší auta. Jediným rozumným řešením je dávat tyhle věci už do základu, a ne jako prvky "luxusní" výbavy za příplatek. A škodovka dokonce vyrábí nově auta, která nesplňují maximální počet hvězdiček EuroNCAP (tuším že to byl Superblb). Obhájci určitě budou namítat, že ztráta desítky se konala jen za nějakou píč*vinku, ale i tak. Časem se bude muset vyhodnocování asi stejně upravit, protože plný počet hvězdiček brzy získají snad všechna nově vyráběná auta.
  • 15. 4. 2009 9:43

    anonymní
    Bude šrotovné spojeno jen s nákupem nového auta? Nebo se zase otevře cesta ze Západu sem chrlit vraky, dnes o trochu lepší než jsou současné 120ky a Favoriti, ale za pár let opět technicky a ekologicky mimo?
    Mám osobně cca 10 let starou felicii, poslední série, ale osobně bych i tyhle výkřiky techniky poslal někam ze stráně. Ještě dlouhou dobu byl u Škodovek určených pro tuzemský trh airbagy, ABS či ESP luxus notný vysoké cenové přirážky (mne tenktrát přišla Filcka přes 300 tisíc, jako nejvyšší luxusně bezpečnostní počin jsou zde zpětná zrcátka v elektrice a ostřikovače světlometů), kdybych tam vymoženosti typu airbagy, abs ... chtěl, tak to možná přesáhlo 400 tisíc, za které si otec v té době koupil fungl nového Mégana se vším všudy, tedy auto o třídu výš. No a když jsem tuhle koukal na toho nejnovějšího Megana, od 299 tisíc, skoro se vším ... slintám ... Kdyby nedávno tuším že Unie, nepřijala povinnost vybavení všech aut ABS, tak bychom za něj u jakékoliv Škodovky stále připláceli jako za luxusní výbavu tuším že okolo 24 tisíc a západní výrobci by uvedené naopak ze svých modelů vyrvávali, aby nepoškozovali cenovou úroveň a výbavy pro tehdejší trh typické.
    Co si vzpomínám, tak škodovka po zrušení výroby Felicií víceméně neustále bojuje s odbytem a tak na výlohách svých autosalonů má načmárány furt nějaké akce a tuším, že již v minulosti vyplácela nějaké "šrotovné" za odevzdání starého auta k ekologické likvidaci.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).