Take jsem hlasoval pres internet a take jen ziral na vyhlaseni vysledku. Takze letos jsem se zucastnil naposledy.
V te ankete byla asi pro poradatele nekorektni jedna vec. Sponzorem je MasterCard a pritom se velmi vysoko umistila banka, ktera jejich karty ignoruje...
No nevím, absence Mastercard se týká mBank, ale od druhé "odsunuté" Ebanky/RB mám Mastercard a není to tak dávno, co Ebanka naopak zcela ignorovala Visa (nyní má na výběr).
Pokud bych v tom viděl konspiraci, tak spíš někoho popudila mBank.
Z druhé strany pro objektivitu - je fakt, že tyto dvě banky opravdu své klienty nabádaly k hlasování stylem hraničícím se spamem (osobní zkušenost, mám účty u obou), to také není zcela férové...
ano asi ano, mbank mezi nejduveryhodnejsimi bankami to je totez co jeji vitezstvi o nejlepe graficky zpracovanou platebni kartu. Lide tuto nizkonakladovku maji proste radi protoze je neobira o penize jenze tohle se pochopitelne nelibi prave tem bankam ktere nakonec zvitezili protoze ti v poplatcich nasli zlaty dul a toho se nechteji vzdat za zadnou cenu. Je to valka silnych dinosauru a chytrych hbitych savcu ... je jasne ze dinosauri budou asi jeste nejakou dobu lepe videt, ale konec jejich bankovniho stylu je mylim jen otazkou casu , navzdory temto manipulovanym anketam, ktere jdou zcela pochopitelne dinosaurum na dlan
Kazda banka dotuje nejake ceny sluzeb zase cenou jinych sluzeb. Ale napsat "z vlastni kapsy" je trochu mimo. Je to proste nizkonakladova banka a dani za nizke ceny neni davani z vlastni kapsy ale omezeny sortiment sluzeb. Nic vic, nic min.
mbank je s fio nejlevnější, lidi co hlasovali jí cpou všude, nejdůvěryhodnější určitě neni. Pojištění vkladů bude asi do 1,2 mil. Schválně, mít 50 mega, dáte je do mbank ? Já teda ne.
Jinak je skoda, ze oceneni nemelo kategorii "Slibotechna roku". V takove kategorii by mBanka ROZHODNE nemela konkurenci a mohlo by se ji oceneni predat kontumacne :-D
Pravda.. mBank se jeste nenaucila nejdulezitejsi vec v tuzemskem bankovnictvi. Nikdy nic dopredu neslibovat a kdyz uz, tak nikdy nerikat zadne terminy ;-)
Tak za prvé, jedno médium o tom lapsu informovalo, a to E15. Na základě jejich článku jsem napsal organizátorovi a dal jsem mu na vědomí, že se mi to hrubě nelíbí a že mu příště na takovou soutěž... víte co.
Za druhé, to je pro českou kotlinku typické. Přece si to nemůžeme rozházet (s inzerenty, s Velkou Bankou, s Rusama, ... dosaďte cokoliv) - to radši budeme psát blbiny, změníme metodiku, nebo se vykašleme na nějaké ty závazky, no co... však to je u nás normální, kulturní rys, něco jako u italských cigánů žebrota (viz nedávný výrok italských soudů). Všichni jsou na to u nás zvyklí, tak proč je překvapovat nějakým jiných chováním, co?
Ech co... zase díky tomu vím, že nadále budu soutěž Banka roku ignorovat.
Souhlas s předřečníky. Zvláště pak tehdy, když vím, jak se dělají tzv. průzkumy veřejného mínění. Tady se v celé své slávě ukazuje, jak mocnou silou je sedmá velmoc - média. Protože lid obecný už méně čte a z novin se kupují pouze ty, co v sobě mají program TV a ty, co lze rychle přečíst, tedy Šíp, Ahoj a podobné (krom teda těch, co se rozdávají zadarmo), tak ti vzdělanější mají přístup k internetu, proto bylo pořadí jaké je. To se ovšem nehodí pořadateli, neb lid obecný je blbec, kterým nemá smysl se zabývat, "přece nebudeme poslouchat lid z ulice" že, tak si výsledky upravíme podle svého. Hlas lidu ignorovali komunisti a posléze dopadli špatně, hlas lidu začínají ignorovat kapitalisti a k tomu se začínají množit fašistické akce, vážení, já cítím hodně v dáli na obzoru (zatím v dáli, ale blíží se) něco jako revoluci. Nerada bych se mýlila, v případě sametové revoluce v roce 1989 jsem se sekla jen o dva roky.
"z novin se kupují pouze ty, co v sobě mají program TV a ty, co lze rychle přečíst, tedy Šíp, Ahoj a podobné "
To je blbost. Možná to platí u Vás doma.
A s tím přístupem k internetu. Stačí si přečíst diskuze na zpravodajských servrech a hned je jasno, kdo má přístup k netu. Kolikrát se ty diskuze hemží chytrostmi, až to bolí.
Takze vic nez kapitalisti, kteri ignoruji hlas lidu, se vam libi socialisti kteri v kazdem jednotlivem okamziku delaji presne to co vychazi z pruzkumu hlasu lidu i kdyz je to presne opacna vec nez co delali na zaklade predchoziho pruzkumu ?
Nechápu, co to píšete. Tady byla anketa, lidé byli vyzváni, aby hlasovali. Pak se hlasy sečtou, ale nevyhlásí se vítěz, nýbrž se udělá průzkum. A to je podle mě podvod na lidech. Jakej socialismus a kapitalismus? Kdyby organizátoři nechtěli slyšet "hlas lidu", tak přece nemuseli vyhlašovat tuto kategorii...
Pokud máte dojem, že z toho dělám politikum, tak se omlouvám, Mně šlo jen o srovnání toho, jak se dá manipulovat veřejným míněním.
Konec konců, kdyby k tomu nebyla reklamní kampaň, jak by se o soutěži klienti dozvěděli? Pokud ji pořadatel nechtěl, měl ji v propozicích zakázat nebo stanovit přesné podmínky, třeba že upoutávka musí být vyvěšena pouze dne 15.11 od 15-17.00 na webových stránkách patřičné banky, ale už nesmí být přiložena k měsíčním výpisům, pokud je klienti dostávají.
Ono je v každé soutěži - anketě tolik kategorií, že skoro na každou banku, pojišťovnu či jinou instituci nějaké to ocenění zbyde - usuzuji tak dle zásilek, které od různých institucí dostávám a které si spolu s obálkou zakládám a tak vidím, že jednoho roku jo to "banka roku", pak "nejdůvěryhodnější banka roku" pak ...
Běžnému klientovi je to celkem asi jedno, jestli ústav nějaký titul má či nemá, mne osobně naopak různé čepíření a naparování dává pokyn k obezřetnosti (přeneseno do obchodní branže - heslo "L*dl je levný" - zpozorním a zjistím, že co jinde stojí desetikačku, stojí u něj třeba 11,90 - nejedná-li se zrovna o akci).
Já chodím do lídlu kvůli výběru a většinou malým frontám. A ceny třeba kvalitních sýrů nebo salámů jsou nízký(třeba proti globusu).
To heslo lídl je levný udělalo dojem že je to obchod pro socky, přitom pro socky je třeba tesco. Měli by mít heslo lídl je výhodný.
sporka, komercka, ceska obchodni ... vyborne, to jsou tri nejvetsi poplatkovi paraziti na tomto trhu, neboratili ten zebricek nahodou vzhuru nohama a nevzali to poradi od konce ?
Zdá se že banka roku ve skutečnosti nehledá skutečně nej banky roku, ale hledáobecne seznam těch nejzkostnatělejších bank které na trhu sedí jak rozpláclé žáby na prameni a pumpujou vlastní klienty o 106 ... inu proč ne pro akcionáře například je taková banka jistě bankou roku, ale co pro ty kteri si do banky ukladaji penize, pro ty taky ?
No, ja bych tedy cekal alespon trochu novinarske prace a pokusu o objektivni zhodnoceni... Ja to vidim takto:
1) Byla vyhlasena soutez s tim, ze byl jednak "normalni" pruzkum a jednak anketa, do ktere lidi aktivne hlasovali.
2) Dve banky udelaly marketingovou kampan aby jejich zakaznici hlasovali, cimz pohrbily i tu minimalni miru reprezentativnosti kterou to aktivni hlasovani melo a udelali z neho frasku [nerikam, ze je to jejich chyba, z jejich hlediska to byl chytry a logicky krok]
3) Vyhlasovatel mel dve moznosti co udelat
3a) Drzet se puvodniho planu a vyhlasit vysledky ovlivnene reklamnimi kampanemi a udelat ze sebe debila
3b) Vzit vysledky alespon trochu reprezentativniho profesionalniho pruzkumu, cimz zmeni pravidla za chodu a udela ze sebe debila
Nakonec zvolil b), ale ono ani a) by nebylo zadne terno. Takze pokud vidim nekde chybu, tak uz v tom povoleni aktivniho pruzkumu, pokud chteli mit anketu alespon trochu seriozni.
Kazda banka by mela mit pravo udelat jakoukoli marketingovou kampan aby jeji zakaznici hlasovali a prave pak by se ukazalo. Zakazovat tyhle kampane nebo dokonce na jejich zaklade nekoho diskvalifikovat je nemozne.
Nebo vy si dokazete predstavit rekneme Superstar kde by adepti nesmeli rict "prosim poslete mi vase hlasy" ? A co presne by jeste smeli a co presne by uz nesmeli rict ? Smeli by jen stat a hezky se usmivat ? Nebo je usmev uz "marketingovou kampani" ?
(ocekavam ze kritici volneho trhu zacnou o prekot citovat z blistu...)
To mate pravdu, ale pak by se ta anketa nemela jmenovat "Nejdůvěryhodnější banka roku 2008", ale "Banka ktera v roce 2008 presvedcila kampani nejvic lidi, aby pro ni hlasovali" :-)
To je pravda, ale kdyz se podivate na vysledky CS ktera marketingovou kampan vedla taky, minimalne to svedcio tom, ze si rozhodne prvni misto nezaslouzila.
Vše je o propagaci... volby - copak se strany neprezentují a nesnaží natahat co nejvíc ovcí na svou stranu? Kdejake hlasování v soutěži, vzpomínám na něco jako týtý nebo jak, na jedničce samý reklamy ať volíme ty jejich koně, nevím jak jinde to bylo. Copak Vás nenapadá spousta dalších případů z reality?
takze podle Vas ted nebyly volby do senatu, ale volby o "Straně ktera v roce 2008 presvedcila kampani nejvic lidi, aby pro ni hlasovali" :-)
Ano, volby byly o tom, ktera strana presvedci nejvic lidi, aby pro ni hlasovali. Nebo si snad myslite neco jineho?
Jak uz jsem psal jinde, volby jsou jine v tom, ze v nich hlasuje (nebo o nich alespon vi) drtiva vetsina lidi. Zato v diskutovanem pruzkumu odpovida mizive procento lidi, takze tim ze tam nektera banka nazene "svoje" lidi silne rozhodi reprezentativnost. (A kdyz uz jsme u toho, zabzpecit treba moznost hlasovat jen jednou je u telefonickeho hlasovani problematicke a u internetoveho technicky zcela nemozne, takze to jsou hausnumera uz jen z tohoto duvodu.)
Verte nebo ne, jsem u mBank od prvniho dne v CR a nevsiml jsem si zadneho natlaku vloni (pokud nejaky byl) a ani letos, vskutku ne. Navic do anket nehlasuji. Ano, kazde ankety se ucastni ze sve vule jini lide. K volbam jdou jen ti, co jim neni lhostejna budoucnost a maji treba jen okrajovy zajem o politiku. Ceskyho slavika zas sleduji lide, co nedaj dopustit na helcu vondrackovou a spol, ,....
ja v dnesni dobe neverim zadnym pruzkumum a agenturam. Vzdyt zaplatit si vyzkum neni problem... vsechno jde zmanipulovat, aji jak rikate ty smsky.
proste prostor ke kampani meli vsichni. Ted me napada jeste kristalova lupa, nebo jak to je, vyhralo to aukro, taky moc prezentovali tuhle anketu na internetu, ale zazle jim to nemam. Nikdy bych se o tom nedozvedel kdybych to nekde nevidel.
Neměli bychom se tedy dle stejné logiky vykašlat na volby a určit vládu dle reprezentativního profesionálního výzkumu?
Před každými volbami totiž pozoruji problém popsaný v bodu 2, že strany/politici dělají marketingovou kampaň, aby pro ně lidi hlasovali, čímž z toho udělali frašku. Většina z nich navíc výzvy doplňuje lživými slovy či úplatky ve formě vlaječek, propisek, občerstvení apod.
Aneb teď se vás zcela vážně zeptám - proč by žádost bank svým klientům, aby jim dali hlas v nějaké anketě, měla z hlasování dělat frašku? Pokud jsem to pochopil, nikdo nikoho k ničemu nenutil, za "hlasování" neplatil a bylo to čistě na klientech, zda jsou s bankou spokojeni a podpoří ji nebo ne. Já v tom nevidím nic špatného. Dodám, že jsem zcela mimo dění - v bance nedělám, v anketě jsem nehlasoval, čili se nad tím pozastavuji z principu a ne proto, že by se mě to nějak osobně dotýkalo.
Ještě dodám, že by bylo hodně fajn si uvědomit, že ankety podobné této budou z principu vždy nedůvěryhodné. Je to tím, že banky jsou různě známé a mají nestejný počet klientů.
Dejme si příklad: banka A, která je na trhu dvacet let a má 700 tisíc klientů, má i přes třeba mizerné renomé šanci, že aspoň 10% klientů s ní bude spokojeno (70 tisíc klientů). Také tu banku zná skoro každý, je prostě mediálně hodně známá.
Pak je banka B, ta je na trhu pět let, má 50 tisíc klientů, 80% z nich je s bankou spokojeno (40 tisíc klientů). Banka je mladá, nemá tu takovou tradici a moc lidí jí nezná.
Takže bohatě stačí, aby z hlasovalo v anketě třeba procento klientů bank a hned vidíme, že banka A získá 700 hlasů a banka B 400 hlasů, přestože relativní spokojenost je podstatně vyšší u banky B. No a pak banka A samozřejmě získá hlasy těch, co musí hlasovat za každou cenu (nebo aspoň s vidinou výhry) a pak logicky zaškrtne aspoň něco, co zná (čili spíše banku A než banku B).
I v úhlu tohoto pohledu pak snahy modifikovat výsledky tak, aby vyhrál někdo jiný, působí hodně jako "výsledky máme, teď vymyslet metodiku, aby vyhrál ten správný" než jako snaha o férovost.
Vpodstate souhlasim. Az na to, ze tech 10% u banky A je podle mne malo; jak jsem uz psal nize, lide sve bance vetsinou duveruji, jinak by ji zmenili. Takze to procento bude dost vysoke, spise se bude lisit intenzita a to jeste spise "lasky" k bance nez duvery jako takove.
Hlavne z toho uhlu pohledu je jasne, ze pokud vyhraje banka B nad bankou A, tak je pruzkum fraska, protoze takhle objektivni pruzkum proste dopadnout nemuze (z logiky veci naznacene v nasich prispevcich, nikoli ze to "nekdo" potrebuje) :-)
Hlavně dodám, že nic objektivního v tomto tématu se nedá vystopovat, protože narozdíl od definice měřitelných veličin typu fyzikálních je "důvěryhodnost" něco, co se těžko dá nějak změřit.
Nicméně přesto s vaším závěrem nesouhlasím. Jednak znám řadu lidí, co se stávající bankou tak spokojeni nejsou, ale ještě to nepřerostlo onu kritickou mez, která je nutná k tomu, aby se dokopali ke změně.
Dále - to, že jsem u banky A neznamená, že bych si nemohl myslet, že banka B není důvěryhodnější. Podstatné je, že obě banky A i B přehračují určitou prahovou míru, od které banku vnímám jako důvěryhodnou. Asi nápodobně, jako že vím, že letadlo je bezpečnější než vlak, ale nebudu se bát používat ani jedno, ani druhé. A nemůžete usuzovat z toho, že mě vidíte ve vlaku, že si myslím, že vlak je bezpečnější než letadlo.
Takže si zcela reálně dovedu představit závěr, že banka B vyhraje. Ostatně ono bohatě bude stačit, když banka B bude mít uživatele, co často aktivně hlasují pomocí SMS či webu, zatímco banka A převážně uživatele, kteří jsou v důchodu a vrchol technologie, kterou ovládají, je pro ně dálkové ovládání k televizi. A jsme opět u toho, že výsledek bude vždy neobjektivní.
Jenze to pisete o "spokojenosti" a ne o "duveryhodnosti". Ale souhlasim, ze duveryhodnost je tezke merit, zvlast proto, ze lidi to casto zamenuji se spokojenosti. Pak ma mozna naopak vyhodu banka s mene klienty, protoze s... min lidi :-D
Vezmu to v opacnem poradi: Anketa je myslena / se tvari jako reprezentativni, tj. ze rozlozeni hlasu zhruba odpovida tomu, jak moc lide veri danym bankam. Kdyz dve banky zpropaguji hlasovani mezi svymi klienty, reprezentativnost evidentne utrpi. Zvlaste proto, ze klienti ostatnich bank nehlasuji v ankete proto, ze o ni nevi, a ne proto, ze svoji bance neveri. Logicky clovek je u banky ktere veri a proto MUSI vyhrat banka, ktera ma nejvic klientu, respektive vysledky by mely s poctem klientu dost korelovat. Pokud by se anketa jmenovala jinak (viz muj jiny prispevek zde), nic bych nenamital :-)
A ted k tem volbam: Volby ale nejsou pruzkumem verejneho mineni (narozdil od zde zminovane ankety), nybrz mechanismem vykonu moci.
S těmi volbami nemáte pravdu. Volby nejsou mechanismem výkonu moci, tou jsou orgány státní správy a samosprávy. Volby jsou jen mechanismus, jak zjistit "vůli lidu", aby se, teď mi to nejde vůbec přes klávesnici, ale budiž, spravedlivě rozdělila moc na správné (lidmi preferované) politické subjekty.
A já jsem se divil, že vám nevadí, že jde o fraškovitou, reklamou ovlivněnou a nedůvěryhodnou šaškárnu a že radši nepreferujete metodu zjištění vůle lidu profesionálními výsledky zjištěnými odborníky, soudruhy z agentur pro výzkum veřejného mínění.
Pravda, to jste přímo nepsal :-)
Nicméně když jste tu obhajoval "reprezentativní profesionální průzkum" stojící za to změnit pravidla uprostřed hry než aby náhodou výsledek mohl pocházet z toho, pro co ti zmanipulovaní a ovlivnění lidé budou sami hlasovat, tak jsem prostě usoudil, že ten "profesionální výzkum" musí mít dle vás podstatně větší váhu.
Ano, pruzkumy verejneho mineni maji urcitou chybovost (logicky). Nicmene porad je mensi nez chybovost pruzkumu do ktereho se lide automaticky zapojuji - protoze v nem hlasuje silne nereprezentativni vzorek. Zvlast kdyz hlasovani udelaji reklamu (pouze) dva z hodnocenych subjektu.
Jenže kouzlo těch průzkumů je přesně v tom, jaký se použije kmen, jak se položí otázka a prostě - když se ví, kdo má vyhrát, dá se to udělat tak, že to laikovi přijde velmi důvěryhodné. A vy máte tu jistotu, že zadavatel této pochybné ankety má zájem o "reálné" výsledky a ne o to, aby vyhrál předem určený vítěz?
To je hodně zavádějící. Víme, že určitá část kmene mohla být ovlivněna. Já jsem třeba nic nezaregistroval a to jsem na netu denně. Nevím, třeba to běželo v TV, na tu zase nekoukám vůbec.
Nicméně "doufat" u průzkumu, to mi přijde jako hodně slabý argument pro podporu změny pravidel uprostřed hry.
Musim Vam odporovat s tim, ze nejduveryhodnejsi bankou musi byt ta, ktera ma nejvice klientu.
Duveryhodnost je pouze jeden z aspektu, ktere clovek zohlednuje pri vyberu banky. Dalsi jsou napriklad naklady na vedeni uctu, bankomatova sit, kvalita IB apod. Pochopitelne asi nikdo nebude mit penize v bance, ktere neveri, ale nemusi je mit nutne v bance, ktera mu prijde jako nejduveryhodnejsi.
Vemte si napriklad klienta, kteremu prijde jako nejduveryhodnejsi HSBC, sluzby by mu poskytla kvalitni, jenze nema milion na konte a 750 mesicne platit nechce. Tak si proste vybere jinou banku, ktera nejlepe splnuje jeho pozadavky. Tedy je dostatecne duveryhodna, levna, poskytuje kvalitni sluzby atd. Ale stale je pro nej nejduveryhodnejsi HSBC.
Anketa se totiz ptala na nejduveryhodnejsi banku roku. Problem je, ze kdyz Vas prepadne nekdo na ulici a zepta se Vas, ktera banka je nejduveryhodnejsi, vetsinou z Vas vypadne ta Vase, aniz byste o tom moc premyslel. Naproti tomu kdyz hlasujete sam o sve vuli na internetu, tak se da predpokladat, ze mate danou odpoved preci jen trochu promyslenejsi.
Dejte pokoj s průzkumy veřejného mínění. Jak si myslíte, že se dělají? Agentury mají hafo tazatelů, kterým čas od času pošlou nějaký úkol. Za 1 dotazník je např. 100,- Kč, průzkum má být udělán do týdne, tazatel má dotazníků asi 10 a k tomu kritéria podle věku, pohlaví a např. výše příjmu za domácnost. On musí najít vhodné lidi, těch se tak 1/2 hodiny až hodinu ptát a zaškrtávat odpovědi a na závěr si napíše jméno, adresu, telefon a nechá si vedle dotazníku podepsat seznam dotazovaných. Což o to, lidi by odpovídali, ale když vidí, že za ztracený čas nic nedostanou a navíc se mají podepsat, je to v jeteli. Takže tazatel posléze zjistí, že na to, aby si přivydělal 800,- Kč, v závěru ponížených o daň, musí najít ne 8, ale aspoň 16 dotazovaných. Což udělá tak 2x, 3x a posléze si vybuduje okruh známých, které občas osloví (ti otrlejší jen zavolají, že si na vás vypíšou dotazníček) a namastí si dotazníčky po večerech na koleně. Nikdo mu nic nedokáže, vlk se nažral a koza zůstala celá. Stejně se to nahoře upraví, jak to vyhovuje příjemci, i kdyby se v závěru mělo natisknout více dotazníčků. To si myslíte, že za těch pár švesťáčků se dá dělat cosi reprezentativního? Lidi se bojí, že je bude za jejich názory někdo pronásledovat, tak vám řeknou co po nich chcete, sbalí prachy a vás pošlou tam, kam ještě nikdo nikde nebyl. Pokud je v dotazníčku otázka na výši příjmů rodiny, myslíte, že vám to někdo řekne? Podle dotazníků je v tomto státě 180 % příjemců socálních dávek a bezdomovců, nikdo nic nebere, nikdo nic nevlastní. Celé je to jen šaškárna, která má vzbudit zdání, že se lidi můžou k něčemu vyjádřit a na něco říct vlastní názor. Všechny průzkumy nemají cenu ani toho papíru, co se při nich popsal. Lidi mohli říct i dřív vlastní názor, dřív v hospodě, dneska si můžou cintat pentli na netu. To je tak všechno, co můžou. Jo, ještě si taky můžou zvýšit vzdělání a opustit republiku.
PS: znám situaci velmi dobře, jak z hlediska tazatele, tak z hlediska kámoše, co jsou na něj občas dotazníky psány. Vidím to z hlediska obyčejného človíčka, ne z hlediska toho, co ty pindy pak slavnostně nese do médií. A perličku na závěr: jednou jsme měli dělat průzkum sexuálního chování obyvatelstva a součástí toho byla i zvuková nahrávka dotazovaného. Protože otázky byly fakt na tělo a on po páté otázce odmítl střízlivý vypovídat, museli jsme ho nejdřív ožrat. když byl jako dělo, vypovídal a bavil se tím následně celý jeho okruh známých (protože nelze někoho ožrat samotného). Všichni věděli, že je to nebetyčná pitomost a šaškárna nejvyššího kalibru, přesto to jako průzkum prošlo, dostali jsme za nahrávku pochvalu, že prý šlo o "otevřenou a nefalšovanou výpověď" a k tomu finanční prémii. Nakonec máte jedno, jestli se za prachy ptáte kámoše nebo bezdomovce na hlavním nádraží v Praze, ono to vyjde nastejno.
Je mi jasné, že mně za tohle tady sežerete, ale tak to prostě v reálu chodí (a i proto je to bez podpisu, jsem třeba kolemjdoucí).
Jo, mate pravdu, ze pruzkumy jsou vetsinou totalni hausnumera. Treba pruzkumy pred volbami davaji uplne jina cisla, nez pak volby, protoze si tazatele vysledky vymysli, ze ano? ;-)
Všichni tazatelé nefixlují, ale hodně ano. Myslíte, že když bude tazatel např. příznivcem ODS (nebo jiné strany), že do dotazníků napíše, že všechni jsou pro ODS a podobné bla bla? Nebuďte naiva. Různě to namixuje, protože mu jde jen o jediné: nikoli o repre průzkum, ale o peníze, které za to dostane. Průzkum samotný je mu šumafuk. Každého průzkumu (např. omnibusového) se účastní cca 1.200 dotazovaných, takže přece jenom jakýs takýs repre vzorek z toho dostanete vždycky. Přibližně 1x měsíčně až 1x za dva měsíce se dělá tzv. omnibus. To se zjišťují názory na různá současná témata, kde jsou pak výsledky prodány médiím. Omnibusy tazatelé moc dělat nechtějí, je to hodně práce za málo peněz. Taky se v tom nemůže otočit tolik známých, protože jich ten dotyčný prostě tolik nemá. proč se používají známí? To máte jednoduché: výše píšu, že dotazovaný se podepisuje a uvádí celé jméno, adresu, telefon. Sice to není proto, aby ho za jeho odpovědi někdo šikanoval (ale lidé se toho po zkušenostech s totalitními režimy velice bojí a tak budou klidně odpovídat, ale ne s uvedením plného jména, na to neseženete prakticky nikoho). Jméno a spojení je proto, aby bylo možno ověřit, že v době mezi xx a yy se dotyčného někdo ptal a podle charakteru výzkumu se jim buď posílá odpovědní korespodenční lístek nebo jim někdo z call-centra zavolá. Problém je v tom, že tazatel třeba odvede práci solidně, ale dotazovaný na to časem zapomene (protože lístky chodí tak po 2-3 měsících) nebo to i zapře, i to se stává. Tazatel pak přijde o zdroj nepravidelného přivýdělku, protože je průzkumovou agenturou sankcionován, tak proč by si proboha komplikoval situaci? No, a v neposlední řadě známým nemusí pracně vysvětlovat, že to dělá pro peníze, navíc nemusí stát někde na ulici a doprošovat se pozornosti, protože to zabere hodně času. Navíc ti, co fixlují, odvedou práci rychleji a kvalitněji (bodejť ne, když ji mastí večer v kuchyni na stole), tím jsou lépe hodnoceni, dostávají práci častěji a občas dostanou i práci lepší, třeba průzkumy podnikové (velmi dobře honorované, takový byl třeba mystery-shopping České spořitelny, trval přes rok a bylo vidět, že nový rakouský management banky nemá ani potuchy o provozu dole), různé ochutnávky (těmi pak odmění svoje věrné dotazované, no neochutnejte zadarmo třeba láhev australského vína nebo výrobek, který ještě není na trhu, nebo dostanete k porovnání výrobek A a výrobek B a máte říct, který z nich je lepší a proč, třeba u sýrů jich bylo 2x po 200 g a to už je slušné množství) a tím mají šanci na vyšší výdělek.
Vy nevíte, že snahou jedné strany je udělat práci s co nejmenší námahou a stranou druhé za provedenou práci zaplatit pouze to nezbytně nejnutnější? Tak proč se divíte, že to platí i u průzkumů veřejného mínění?
Hodně taky záleží na otázkách a na jejich formulaci. Někdy jsou otázky neskutečně blbé a vyvolávají jednu jedinou odpověď, jindy po 20 otázkách nevíte kudy kam a jste ochoten odkejvat i třetí světovou válku.
Vy to možná nepamatujete, ale průzkumy voleb se svého času dělaly i v jejich průběhu, dělala to SC&C (třeba v průběhu voleb do EU), dokonce se to zveřejňovalo ve vstupech v TV. Dneska se to nedělá, je to v rozporu se zákonem jako nepřípustné ovlivňování volebních výsledků. Ale při evropských volbách jsme byli dva dny před volebními místnostmi a ptali se a ptali a 1x za 2 hodiny se to telefonovalo do Prahy do sčítacího centra.
"Hodne to dela" - to je kolik? Dva? Pet? Kolik tazatelu znate, ze delate takove prikre zavery?
Nikde jsem nerikal, ze je ten pruzkum extra presny - ale rozhodne presnejsi nez ten telefonicky / internetovy "pruzkum".
Ad volby - evidentne jste nepochopil (mozna zamerne) - co mi jde. Vy tvrdite, ze pruzkumy davaji nesmyslna cisla. Ja tvrdim, ze davaji cisla nepresna, ale presto zhruba v korelaci s realitou. Jelikoz tu realitu vetsinou nezname, je to tvrzeni proti tvrzeni. Jedna z mala prilezitosti jsou prave volby, ktere slouzi jako "nezavisly pruzkum verejneho mineni". A - svete div se - jejich vysledky se dobre shoduji s predchozimi pruzkumy, coz by podle vas nemelo byt mozne, protoze tazatele si cisla vymysleji. Takze bud mame tak genialni tazatele, ze i jejich vymyslene vysledky jsou realne, nebo jste prave popsal dve stranky nerelevantnich blabolu (cimz nepopiram, ze to mohou byt pravdive zkusenosti, ale podstatny je vysledek pruzkumu, ne proces).
Velmi pěkně popsaná práce tazatele. Tyto popisované věci patřily mezi důvody, proč jsem tu práci kdysi přestal dělat.
Buď bych byl poctivý...
- zabere to moře času
- malý přivýdělek
- riziko negativní reference od klienta, přestože byl průzkum proveden, - hodinový průzkum bez zpětného kontaktu na klienta (i takové existují, jenže když vám na sebe nedá kontakt, tak tu práci nikdo nezaplatí)
Nebo budu chodit ke známým tvářím...
Já raději skončil. Přesto se průzkumů rád účastním, protože chápu práci tazatelů. Takže patřím mezi jejich oblíbené respondenty, jen pro počáteční kritéria musím na některé otázky odpovídat "ne" (například: "Pracujete v médiích? Byl u vás v posledních měsících jiný tazatel či proveden průzkum"? ) :-)
A je pravda, že některé otázky jsou (neštastně či záměrně?) formulované tak, že lze na ně odpovědět pouze jedním způsobem. Anebo nelze odpovědět relevantně, a to se zase nehodí do škatulky tazateli, který nemá v dotazníku vhodný rámeček.
Díky za reakci, aspoň vidíte, že nelžu.
Jen malé doplnění: některé průzkumy mají v úvodu podmínku, aby byl nalezen respondent, který v posledních 3/6/12 měsících neodpovídal na jiný průzkum. Pokud děláte průzkum pro více agentur, není problém si pohlídat četnost dotazování u stejných respondentů, protože i to některé agentury sledují a tazatele, co to dělají, následně vyřadí. Už nikdo neohlídá, že jste se stejného človíčka ptal na cosi pro agenturu A a za týden pro agenturu B, prostě všude napíšete, že vámi vybraný človíček tuto podmínku splňuje.
Co se týká výše příjmů: to je pro respondenty hodně citlivé téma, většinou uvádějí řádově podstatně méně než berou v reálu. Prostě se bojí tento údaj sdělit. Buď se stydí za to, že mají plat malý, nebo se bojí, že by je po nějaké době někdo vykradl, protože jsou okolím považováni za bohaté. Jenže výše příjmů je důležitý ukazatel pro spotřební chování rodiny. Jinak se chová rodina, která žije z ruky do huby, jinak se chová rodina středněpříjmová. V průzkumech se třeba ptají na znalost značek (mobilní operátory, ale i značky mobilů, alkoholu, cigaret, výrobce oblečení, banky...). Respondent s nižším vzděláním, bez přístupu k netu a nakupující na vietnamské tržnici má prostě tu znalost nižší než respodnent středně- a výšepříjmový. Respondent s přístupem k netu a třeba občas zabrousící na měšec nebo podobné servery, třeba někdy zahlédl, že existuje nějaká banka WSPK, respondent, co dostane každý měsíc písemný výpis ze spořky, tu informaci prostě nemá a o podobné bance v životě neslyšel. Takže tady se sice bavíme o tom, co, kde a proč, ale prosím vezměte na vědomí, že existují lidé, co s internetem nepracují. Ti vám pak průzkum ovlivní naprosto jiným směrem. Copak takový klient někdy slyšel o FIO, mBank a dalších bankách? Vrcholem jeho znalostí může být tak maximálně ING. Když se bude hlasovat SMSkami, klidně se do popředí dostanou banky jako ČS, KB a ČSOB, protože uživatel mobilu a současně neuživatel netu má prostě jiné znalosti.
Čímž ovšem neomlouvám chování vyhlašovatele.
Ještě dodatek pro pana Káru:
průzkumy veřejného mínění dovedu posoudit ze dvou stran: z práce tazatele i z práce respondenta. pracoval jsem asi pro 8 agentur jako tazatel, řada známých zase pracovala pro jiné agentury. Já si potřeboval přivydělat jako tazatel, známí si taky přivydělávali. Takže někdy jsem je oběhl já, jindy se zastavili oni, přece jen jsme dodržovali kvóty ohledně pohlaví a věku a u podpisů bylo lepší, když byly pravé. Znám cca 20 tazatelů a jednoho krajského koordinátora, školitele z agentur si už nepamatuju. Jediné, s kým jsem nepracoval, byla AISA, protože ta dělá průzkumy přímo do počítače (ale to zase znám z pozice respodnenta).
Jako tazatel pracuji cca od r. 1985 (tehdy jsem začínal pracovat jako tazatel pro Český rozhlas, který sledoval poslouchanost svých pořadů). To, co popisuju, je jednak z vlastní praxe, jednak ze zkušeností ze školení, kterých mám na tuto práci dost. Vlastní školení bylo zaměřeno na vyplňování dotazníčků, naprosto jiné školení ale probíhalo o přestávce na toaletách a při obědě, kde nás neoficiálně "školili" ti zkušenější z nás (třeba právě ohledně "kmene známých" apod.). S odstupem doby musím přiznat, že měli pravdu a jsem za jejich školení vděčný. Jinak bych - jako starý blbec a poctivka - sbíral data na náměstí a ztrácel tím hromadu času za pár švesťáků.
Pan Chvátal má pravdu v jednom: řada průzkumů má na všechno škatulky a vy se musíte trefit do té nejblíže bližší. Jinou odpověď pak ani kódér při závěrečném zpracování do systému prostě nenatypuje, na to tam není kolonka "volné odpovědi". Takže hodně záleží na tom, jak jsou sestaveny a zformulovány otázky.
Pan Chvátal má pravdu v jednom: řada průzkumů má na všechno škatulky a vy se musíte trefit do té nejblíže bližší. Jinou odpověď pak ani kódér při závěrečném zpracování do systému prostě nenatypuje, na to tam není kolonka "volné odpovědi".
Ano, to mi připomíná nedávný telefonát z banky, kdy dělali průzkum, proč jsem nevyužil jejich nabídky výhodné kreditní karty. Otázek byla celá řada a skoro ani v jedné jsem se jim do těch "kolonek" nevešel. Celé se to točilo kolem toho, že mám peněz dost a tudíž žádné půjčovat nepotřebuju. S takovou variantou evidentně nepočítali. Takže když se ptala na důvod, proč jsem si kreditku neaktivoval, tak tam měla kolonky typu "kreditku už mám", "nechci, protože je to moc drahé" apod. a pořád mě přemlouvala, abych si z toho něco vybral, protože varianta "další peníze nepotřebuju" tam nebyla. Když jsme řešili, co by se muselo stát, abych příští jejich nabídku využil, tak mi nabízela možnosti jako "karta s menší úrokovou sazbou", "karta s delším bezúročným obdobím", "karta s cestovním pojištěním" a "karta, se kterou dostanu zlomek procenta z každé platby zpět". Já jsem jí vysvětloval, že abych od nich chtěl kreditku, tak by se muselo stát jediné a to sice že bych najednou přišel o peníze a žádné neměl a zase byl problém a lámali jsme to do nesmyslů, abychom to do nějaké kolonky vecpali. Bylo mi jí líto, nicméně hned jsem si říkal, jak reprezentativní takový průzkum bude.
Jednu dobu jsem něco podobného dělal pro mého minulého zaměstnavatele - dotazování ohledně znalosti produktů, spokojenosti se značkou, ...., bylo to po telefonu a od té doby, když nám do firmy někdo zavolá, tak se snažím odpovídat, protože vím, co je to za vopruz dělat něco takového.
Pak jsem ještě dělal mystery shopping - to mě moc bavilo, pravdou je, že prachy za to byly mizerné - 250 Kč za jeden nákup, ale co, nakoupit jsem stejně potřeboval, takže největší zátěž bylo vyplňování těch dotazníků.
Jako dotazovaný se účastním moc rád, bohužel jen velmi zřídka - nemám pevnou linku a soukromý mobilní telefon mám s lichtenštejnským číslem a pracovní nikde uvedený není. Párkrát jsem byl i na takových těch skupinových diskusích, někdy za prachy jindy za naturálie (třeba jsem dostal bezdrátová sluchátka), bohužel nejsem vhodný respondent (nekouřím, nepiju alkohol, nekonzumuji kávu, čaj, čokoládu, nezajímám se o značkové oblečení, nevyužívám úvěry a půjčky,...). Škoda, je to docela zábava.
Vidíte, a víte kolik lidí fixluje třeba v tomto? Jednak je k tomu nutí tazatel (aby našel vhodné respondenty pro naplnění kvóty), jednak je to obyčejná touha ochutnat/dostat něco, co bych jinaknedostal/neměl/neochutnal. Takže respondenti zaníceně žvaní o tom, jaké druhy piva pijí, jaké značky cigaret kouří, jaký pijí alkohol..., jen aby dostali vzorek zboží nebo peníze. Dokážete někomu, že v životě tu Balantinku nepil?
Predevsim poradatel totalne selhal. Mohl napriklad ve stanovach souteze stanovit, ze banka nesmi aktivne vyzyvat sve klienty k hlasovani, aby takovemu chovani zabranil. Druha vec je, ze klienti nedavaji hlas automaticky, i kdyz je k tomu vyzvete, takze v pripade mensich bank je to vicemene dorovnani vahy mensiho poctu
klientu oproti mastodontum. Anketa tedy spise vypovida o loajalite klientu nez o duveryhodnosti.
Kdyz si poradatel uvedomil tento nedostatek, mel bud zverejnit vysledek s komentarem, ze banka XY ovlivnila vysledek hlasovanim vyzvou ke svym klientum, nebo tuto kategorii zabalit.
O profesionalite pruzkumy si iluze nedelam. O cem muzeme hlasovat, kdyz se zeptam Pepika na ulici, jaka banka je nejduveryhodnejsi? Odpovi banku, ve kterem ma penize, jine tezko muze znat z vlastni zkusenosti; nehlede na to, pokud vlastni banku povazuje za neduveryhodnou, proc bych ji sveroval penize. Anketa na ulici tedy postrada smysl, mohu ji udelit temer automaticky podle poctu klientu, pokud zvolim metodu dotazu na ulici.
No, mrkneme se treba na kristalovou lupu, ta je skutecne zalozena jenom na aktivni reklamne a nikdo s tim problem nedela.
Btw. kazdopadne k cemu takova anketa je dobra? Duverihodnost a duvera jsou dve ruzne veci. Muzete mit velmi duverihodne tvrzeni (napr. darvinova teorie) a pritom ve Vatikanu tomu nikdo verit nebude. Takze zjistovat duverihodnost plebiscitem, je trochu mimo misu.
Vše co se píše je prada. Proč ale Měšec mlčí o to, že soutěž Zlatá koruna, kterou podporuje (viz dovětek za článkem) dělá úplně totéž a v průběhu soutěže mění metodiku??? Z hlasování veřejnosti mělo do finálového kola postoupit původně 12 produktů... někomu se asi zdálo, že 12 firem na oškubání o inzerci je málo, tak se najednou počet zvětšil tuším na 20. A takovýchto příkladů bylo v průběhu Zlaté koruny mnohem více...
Sypu si tuny popela na hlavu a Měšci se moc omlouvám... zaměnil jsem měšec za korunu a vznikl z toho tento pro Měšec nerelevantní příspěvek. Ještě jednou se omlouvám.
Ta odpověď by měla být jednoduchá -té které dává nejvíc lidí důvěru - tedy do které nejvíc lidí vložilo nejvíc peněz - takže karty na stůl jsme hotovi během 5 minut. V okamžiku kdy začneme dělat smskovou a webovou anketu se dostáváme na tenký let - na tu bude odpovídat jen úzká část obyvatel co má čas zbytečně vysedávat u internetu nebo zbuhdarma posílat (většinou) prémiové smsky. A ještě jinak dopadneme když uděláme průzkum - když je udělaný pořádně a poctivě, tedy (m.j.) podle sociální skladby, věku, kvalifikace, velikosti lokality, atd - tam samozřejmě výhody nejmenovaných bank zmizí - kdo je z venkova nebo i z menšího města a nemá internet, nebude preferovat banku která nemá blízko pobočku, kdo je konzervativní, bude se držet své banky a pobočky, a ne přeskakovat kvůli zlomku % úroku atd atd ... Smutné je jenom to, že tohle pořadatelé nedokázali říct předem V období, kdy po celém finančním světě zní unisono - je třeba důvěry důvěry a zase důvěry - že si dovolili kvůli pomyslé korunce prvenství v pochybné anketě veřejnosti a klientům lhát a podvádět je v otázce jejich vlastní důvěry ..paradox.....Až tady začne první run na pobočku libovolné banky a začnou se tvořit fronty před dalšími - a ti samí analytici budou ujištovat veřejnost že se nic neděje a že mají zůstat v klidu a důvěřovat důvěryhodnosti bank - kdo jim bude důvěřovat???